Jump to content

Det er mørkt og litt kaldt i cockpiten på seilbåten. Hvilke løsninger har dere valgt ?

dennrick

Recommended Posts

Hei,

I motorbåten hadde vi mulighten til å kjøre full fres fra Webastoen opp i cockpit, og vi hadde lys i hardtoppen. I seilbåten er det ikke slik, og det er kun lys i pidestallen. Det blir liten varmestrøm fra Webastoen opp, og Admiralen mente at spesielt lys bør prioriteres høyt. Det må isåfall bli lys som er varmt. Jeg vil ikke at cockpiten på kvelden skal se ut som et operasjons-rom på et sykehus.

"Peisen" på bildet er fra Biltema - åpen flamme. Ikke så begeistret for den, men har brukt den i årevis uten uhell. Men vil gjerne bort fra den. Den gir intet lys av betydning, men den gir mye varme. (Det siste bildet er bare en stemningsrapport fra utsiden av båten)

Det er flere muligheter her for å henge opp lamper f.eks i bøylene i cockpit teltet. Tar gjerne imot tips om "Mykje lys og mykje varme" :smiley:

1.jpg

2.jpg

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jeg tenker demonterbart siden det kan bli varmere i været og vi demonterer kalesjen. Er interessert. Har du bilder eller mer info om det du tenker ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Hei.

Ts spør "Det er mørkt og litt kaldt i cockpiten på seilbåten. Hvilke løsninger har dere valgt ?"

I slike høve vel me stort sett å sitja inne, og fyra i Dickinson Newport-omnen.

I katamaranen har me likevel nesten 360 graders utsikt.

Om me vel å ha cocpitkalesja oppe blir det ein bra lunk av å ha cockpitdøra open.

PolarOslo skrev 1 time siden:

Er i såfall særdeles nysgjerrig på kva du kommer frem til! Driver og ser på ulike måter å få lys ute i cockpit,  dette såg ikkje dumt ut...

Blir nok jeg bestiller hjem to av de.

Hadde egentlig plan om led lenke ala Askeladden sin løsning som sitter på kalesjen. Men sliter litt med nok timer i døgnet til alle prosjektene 😂🤣😭

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev for 15 timer siden:

Vurdere sjøl å kjøpe et par av disse å prøve ut festet i kalesjen.

Om de er goe  eller dette blir bra er jeg ikke sikker på. 

https://jhp.as/canopy-magnetic-led-light

Har to av disse, greie de. Brukes som downlights, eller flombelysning.

Varme: Eberen er montert i lasterom under benken i cockpit og har eget uttak til cocpit.

Her ombord er det «mykje lys og mykje varme» i cocpit.

On 4/29/2023 at 1:14 PM, Code0 said:

Vi har en gasspeis tilsvarende denne, går på små gassflasker. https://www.fjellsport.no/merker/osean/osean-portabel-marine-gassovn-1200w-164-6171?variantId=164-6171&gclid=EAIaIQobChMIsvvt7PrO_gIVi62yCh0SkgX_EAQYBCABEgJUXfD_BwE leselys bruker jeg hodelykt. Pyntelys div te-lys og lykter.

Hodelykt for alle rundt bordet mens vi spiller brettspill og kort går nok ikke :smiley: Men gasspeisen så interessant ut. Hvordan er det med forbruket av flasker (og hva koster de) ? 

Redigert av dennrick (see edit history)

dennrick skrev for 13 timer siden:

Er det både lys og varme her ? Har du noen flere detaljer om produktet ?

bare lys.

varme i cockpit er ikke så viktig for oss. VI har dekkshus med både utsikt og styreplass og der er det godt og varmt :-) Lampa brukes også som ekstra ankerlanterne. Henger alltid i bommen når vi ligger på svai. 

Åpne flammer vil jeg ikke ha ombord. Bortsett fra gasskomfyr. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
dennrick skrev for 13 timer siden:

Hvordan er det med forbruket

Vi bruker den lite, så det går lite gass. Brukes ikke under dekk. Propan avgir mye vanndamp ved forbrenning, og da blir det kondens og fuktig om det ikke er god ventilasjon. Den gir god strålevarme. Du kan google, ‘gasspeis camping’,  mye forskjellig til salgs.

dennrick skrev On 28.4.2023 at 23.46:

Jeg tenker demonterbart siden det kan bli varmere i været og vi demonterer kalesjen. Er interessert. Har du bilder eller mer info om det du tenker ?

Har ingen bilder, da mine står i taket.
Tenker feks 3 slike

https://seatronic.no/batsystem-nova-led-downlight-med-bluetooth-styring

mine står stort sett til dempet gul belysning.

fell de inn i en passende teakplank, fres spor til ledninger på baksiden.

monter åpne rørklammer på bakside, ala de man gjerne snapper båtshaken inn i, som passer til kalesjebøylen. Så kan man plugge ledning inn i passende strømkontakt ved bunn av kalesjestang.

Man kan også ha downlights uten bluetooth, og heller ha dimmer koblet foran strømuttak om ønskelig.

• 2 måneder senere...
Okkaby skrev On 28.4.2023 at 23.46:

Vurdere sjøl å kjøpe et par av disse å prøve ut festet i kalesjen.

Om de er goe  eller dette blir bra er jeg ikke sikker på. 

https://jhp.as/canopy-magnetic-led-light

Nå har du kanskje allerede kjøpt disse Okkaby, men fikk testet min for første gang i dag. 

Fungerer flott, henger godt fast og greitt med variert lys (downlight/flomlys). 

Pluss for at man også kan henge på krok.

PolarOslo skrev 9 minutter siden:

Nå har du kanskje allerede kjøpt disse Okkaby, men fikk testet min for første gang i dag. 

Fungerer flott, henger godt fast og greitt med variert lys (downlight/flomlys). 

Pluss for at man også kan henge på krok.

Glente alt om denne posten ja.

Men ja de er prøvd å fungere knall bra.

Sitter i båten i Kulleseidkanalen med disse på nå

IMG20230715000001.jpg

IMG20230715000258.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...