Jump to content

Sealer, primer og bunnstoff, rekkefølge spørsmål.

Skøjekaptein

Recommended Posts

Heisann. har fått god hjelp her før så jeg plugger inn slangen og tapper dere for deres kollektive erfaring og kunnskap ;)

Situasjonen:

Har en seilbåt med fiberglass skråg, som står på land. 

Jeg har eid den i to år og vet ikke hva forrige bunnstoff var (alt i alt så det ganske greit ut) så: 

Jeg har nå pusset bort ett eller to (eller tre?) lag bunnstoff, noen stedet har jeg skrapt og måttet slipe helt ned til fiberglasset p.g.a den gamle malingen flasset og kom løs på baborside.

Jeg har pusset med 40 sandpapir(jeg vet det er litt grovt og skal gå over en gang til med no finere, om det er nødvendig?- tenker i hvertfall 180 på glassfibereksponerte områder), og fremstår når meget jevnt og fint og uten noen skader/riper el. (det var ingen riper som hadde gått gjennom til glassfiberet før jeg satte igang.)

Sitter nå med fire produkter:

1. Sealer

2. Epoxy Primer

3. Gelcoat putty (det er et par riper over vannlinjen samt ett 0.5 cm dypt hakk helt foran på baugen jeg tenkte å fylle inn i samme slengen)

4. Bunnstoff (selvpolerende) 

Rekkefølgen jeg har forstått riktig er:

(først vask med Aceton og la tørke)

1. To-komponents Epoxy primer i 2 strøk der hvor glassfiberet er kommet frem. (Største området hvor glassfiberet er eksponert er ca på størrelse med et A3 ark, ellers noen som er pannekakestørrelse og noen mindre kaffekoppstørrelse). Og dette trenger ikke pusses ned på nytt så lenge man overmaler før det fullherdes.(?)

2. Deretter Sealer på hele skråget under vannlinjen, 2 strøk.

3 .Deretter bunnstoff 2 strøk.

Spørsmål:

1. Er dette riktig rekkefølge?

2. Må jeg bruke Epoxy Primer på de glassfibereksponerte områdene når jeg likevel skal bruke sealer over det hele?

3.a Skal det brukes Sealer eller Epoxy Primer før / etter gelcoat putty sparkling av småriper over vannlinjen? og skal det da kun påføres i selve ripen/hakket eller bør jeg pusse litt rundt med 180 sandpapair og påføre Sealer/Primer i området rundt ripen?

3.b Sealer oppå gelcoat putty etter den er herdet og pusset ned? (fortsatt over vannlinjen dette her)

4.a På Epoxy Primer boksen står det at den ikke kan påføres oppå 1 komponent maling. jeg aner ikke hva det gamle bunnstoffet er, men nå som det er pusset ned er vel dette o.k?

4.b Sealer er 1 komponent, kan denne males oppå Epoxy primer når Primeren er overmalbartørr (4-8 timer)?

tusen takk hvis noen tar seg tid til å svare meg :)

Mvh

Hei. Hvilken type seilbåt er det du har? 

Jeg ville i utgangspunktet ha gjort som følgende:

Gelcoat putty/sparkel, over vannlinja; regner med du har kjøpt sparkel i riktig farge, altså tilsvarende fargen til gelcoaten på båten din (gelcoat er den polyesterbaserte "malingen" som dekker glassfiber og polyester, oftest en eller annen form for hvit av farge, men kan også komme i andre farger). Rens opp i riper og hakk med grovt sandpapir eller enda bedre; en Dremel (eller lignende multifres) med fresekule i enden, slik at du kommer ned til frisk gelcoat. Vanligvis ikke behov for avfetting med aceton etterpå, i så fall prøv å unngå å dra gammel voks ned i ripene og hakkene. Masker gjerne med maskeringsteip rundt ripene og hakkene, et par millimeter utfor kanten. Ta litt sparkel oppi f.eks. en pappkopp (jeg pleier klippe ned kantene på koppen noe for å lage et lavere beger) og tilsett herder. Vanligvis er det nok med 1-2% herder, vanskelig å måle nøyaktig, men jeg har pleid å bare se for meg ca. 1-2% herder og dryppet dråper med herder tilsvarende dette oppi sparkelen. Bland herder og sparkel godt, og påfør dette skrått over ripene og hakkene, hver vei, slik at du sikrer at sparkelen får skikkelig kontakt med alle sideflatene. Sparkle slik at sparkelen ligger en knapp millimeter over gelcoaten rundt. Etter herding kan du så slipe ned det overskytende (ha gjerne et par lag med maskeringsteip rundt slik at du ikke kommer til å slipe borti gelcoaten rundt skaden. Når sparkelen er på nivå med gelcoaten rundt kan du våtslipe med finere og finere våtslipepapir (fås kjøpt som enkeltark hos blant annet Mekonomen, i større pakker hos blant annet Biltema). Begynn gjerne med 240, og gå stegene opp til 1200, eller finere. Så er overflaten jevn og du kan polere over skaden slik at den får samme glans som gelcoaten rundt. Gelcoatsparkelen skal ikke males over med verken sealer eller epoksyprimer så lenge skadene befinner seg over vannlinja. Etter reparasjon behandler du de skadete områdene som resten av skroget over vannlinja; polering og beskyttende voks til slutt. 

Forstår det slik at du under vannlinja kan se selve fibrene i glassfiberen enkelte steder, altså at det er slipt gjennom laget med gelcoat? Du kan enten rulle på ny gelcoat over skadene, eller så kan du dekke over med noen lag med epoksyprimer (felles for begge disse to er at de er tokomponente, gelcoaten polyesterbasert mens epoksyprimeren er basert på epoksy). Ideelt sett kunne du fått tatt bort resten av bunnstoffet også i samme slengen når du først har gjort såpass mye arbeid. Får du slipt ned til gelcoaten under vannlinja kan du påføre 4-5 strøk med epoksyprimer. Som du er inne på trenger du ikke vente til primeren er gjennomherdet før du tar på et nytt strøk (så slipper du slipe mellom strøkene). Før det siste strøket er herdet ferdig kan du så rulle på bunnstoff direkte oppå epoksyprimeren. Sealer, som er en enkomponent grunning/primer, er ikke nødvendig hvis du bruker epoksyprimer på hele undervannsskroget. 

Skulle du velge å ikke slipe vekk restene av bunnstoff kan du bruke epoksyprimer der du har fått vekk bunnstoffet fra før (men ideelt sett ikke oppå bunnstoffet siden tokomponent epoksy kan reagere hvis lagt oppå enkomponente produkter). Så kan du velge, enten rulle på bunnstoff oppå epoksyprimer og gammelt bunnstoff, noe som holder godt nok for en saktegående båt som en seilbåt, eller velge å bruke sealer som en primer/grunning mellom gammelt bunnstoff/epoksyprimer og nytt bunnstoff. 

Som du sikkert skjønner er det ikke sikkert at du egentlig trenger sealer, da epoksyprimeren en vel så god grunning for nytt bunnstoff, og denne er i tillegg mer vanntett/sperrer bedre enn enkomponent sealer/grunning. Like greit å gjøre ting enkelt:wink: Grunnen til at (enkomponent) sealer/primer/grunning eksisterer er hovedsakelig fordi den kan brukes på flater der det ikke er hensiktsmessig å bruke tokomponent epoksyprimer og fordi sealeren kan gi bedre heft mellom gammelt og nytt bunnstoff. I dine fartsområder mener jeg likevel at sealer blir overflødig, spar deg heller den utgiften og ekstraarbeidet. 

Heisann! tusen takk fro utfyllende svar,

det er en Albin Vega 27.

nei, ingen steder er trådene .el. i glassfiberen synlig. Har vært forsiktig og stoppet med en gang jeg kom til hvitt.

jeg går for epoxy primer på de områdene det gjelder, og så sealer over det hele før bunnstoff. 

skal tu i morgen så kan ta noen bilder og legge opp.

igjen, kjempe stor takk!

mvh

Skøjekaptein skrev for 1 time siden:

nei, ingen steder er trådene .el. i glassfiberen synlig. Har vært forsiktig og stoppet med en gang jeg kom til hvitt.

Skøjekaptein skrev for 1 time siden:

tusen takk fro utfyllende svar

Bare hyggelig?

Det hvite du kom til er gelcoat, så da er i alle fall den barrieren i behold! Høres ut som en god plan:thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...