Arendalssnekke23 Startet 30.April.2023 Del på Facebook Startet 30.April.2023 Hei, :) Jeg trenger hjelp fra erfarne sjøfolk til å forstå hvordan denne septiktanken fungerer. Står i en Carat7400 fra 1985. Systemet har vakuum-tømming av tank i fart. Min utfordring Toalettet fyller seg med septik til stadig. Jeg har forsøkt å tømme tanken ved å vri ventilen i bildet nr 2 begge veier uten hell. 1. Hvilken vei på denne ventilen er åpen og lukket? Jeg blir ikke klok på det. 2. Her er lokket til septiktanken. Hva er denne ventilen på toppen som jeg kan vri på? Hvordan skal dette være innstilt for å tømme tanken? Og hvordan skal det være innstilt under normale forhold? Flauer meg over dumme spørsmål, men setter stor pris på all hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 30.April.2023 Del på Facebook Svart 30.April.2023 25 minutes ago, Arendalssnekke23 said: 1. Hvilken vei på denne ventilen er åpen og lukket? Jeg blir ikke klok på det. Den er i allefall enkel. Ventilen er åpen når håndtaket står parallelt med slangen. Altså er den lukket i bildet over. (Vel, jeg har i allefall til gode å se noen ventiler hvor denne "regelen" ikke gjelder) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 30.April.2023 Del på Facebook Svart 30.April.2023 27 minutes ago, Arendalssnekke23 said: 2. Her er lokket til septiktanken. Hva er denne ventilen på toppen som jeg kan vri på? For at tanken skal kunne tømmes er den avhengig av å ha en åpen lufteventil - men den er normalt plassert på utsiden av skroget. Kanskje noen andre vet mer om denne septiktankløsningen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 30.April.2023 Del på Facebook Svart 30.April.2023 Vær obs på én ting. Ventilen på bildet er nødvendigvis ikke topp kvalitet. Noen av dem korroderer innvendig. Fører til at kula ikke beveger seg når man vrir på håndtaket. Det er verdt å sjekke ut. Sitér dette innlegget Link to post
Arendalssnekke23 Svart 1.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2023 Takk for det! Jeg har forsøkt å lukke ventil i skrog-gjennomføring og på septik-tanken, og da er det trykk i tanken. Jeg klarer da ikke å pumpe vann fra toalettet til tanken. Dersom jeg åpnet ventilen i skrog-gjennomføringen klarte jeg å pumpe gjennom. Jeg tolker det som at ventilen er ok. Så når jeg tømmer båten, da må lufting på septik-tanken være «åpen» og ventilen i skroget åpnes? Er det noen som vet hvilken fart jeg trenger? Har hørt rykter om at man skal høre en surkle-lyd fra toalettet når septiken blir sugd ut i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Mai.2023 Del på Facebook Svart 1.Mai.2023 Hos oss tømmes tanken fra 6 knop sånn ca. Da med ejektortømming. Skal du få tømt tanken må det komme luft inn i tanken. Vanligvis er det en lufteslange på toppen av tanken som går opp i en svanehals og ut gjennom skrogsiden over vannlinjen. Når du beskriver at det blir trykk i tanken når tømmeventilen er stengt høres det ut som om du ikke har lufting/luftingen er tett. Det blå lokket på bildet i først innlegg er et mannlokk for å kunne inspisere/rengjøre tanken innvendig. Jeg har aldri vært borti at et slikt lokk skal ha noen luftefunksjon. Tvert i mot, det må være helt tett ellers så får du septiklukt i båten. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Roger jo Svart 1.Mai.2023 Del på Facebook Svart 1.Mai.2023 (redigert) Slått på målstreken av Brigg. Ut fra det jeg forstår er den tykke sorte slangen fra toalettet til tank. Den med rød pil ser ut som lufting og har en ventil, er det lufting skal den være åpen bestandig for å få luft til prosessen. For meg ser dette ut som el mann lokk skrur en mot klokka vil en kunne ta av lokket , Skru litt med klokka forsiktig er det et 1/4 tørn du har skrudd ikke skru mer. har ikke sett den før men det er sikkert noen som kjenner den, kan være så enkelt som et Flatt "jern" plast på undersiden. ' Er tanken over vann linjen tømmer den seg når ventilen i skutebunn er åpen. Er tanken lavere er det ejektor og båtens fart som suger tanken tom og ventilen i skute bunn må stenges stenges ellers vil sjøen fylle opp tanken. Redigert 1.Mai.2023 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arendalssnekke23 Svart 3.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2023 Hei karer, Tusen takk for gode svar. Slangen du peker på med røde streker ser ut til å være inntak for saltvann til skylling av toalettet. Jeg har ikke klart å lokalisere noen annen lufte-ventil. Skal ta en grundig sjekk i kveld: Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mai.2023 Del på Facebook Svart 3.Mai.2023 Det er ikke uvanlig at luftingen tetter seg. Og da fungerer heller ikke tømmingen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
willmasta Svart 3.Mai.2023 Del på Facebook Svart 3.Mai.2023 På bilde 1 ser vi vel skroget og utløp for septik, samt da vann inn til dassen. Den blå som stikker opp er vel en giver eller noe som ikke har noe med septik å gjøre. Bilde 2 er nok et lokk av noe slag til tanken. Kanskje et sted det er mulig å sette inn en måler? Let nøye etter en slange til ut fra septiken. Vi har jo ikke bilde av selve tanken her. Det er en slange mellom toalett og tank, og så en lufting. Lufting kan være tett, og hindre tømming. Men - du kan også ha tett slange ut fra tanken. Altså den vi ser på bilde 1. Urinstein og papir kan tette tank og slange. Da hjelper det ikke med jetspeed en gang for å få tømt:) Det er en drittjobb, men ville stengt ventilen og sjekket alle slanger. Det vil si å ta de av og fysisk sjekke de inni/rense eller bytte. Aller best gjort på land, så slipper du ubehagelige overraskelser med ødelagte ventiler i bånn av skuta. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.Mai.2023 Del på Facebook Svart 3.Mai.2023 39 minutes ago, willmasta said: og fysisk sjekke de inni/rense eller bytte. I såfall er "bytte" ofte beste løsning. Det er rart med det, disse slangene skal jo være både vanntette, gasstette og lukttette, men allikevel blir det ofte slik etter en stund at slangene begynner å lukte vondt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
willmasta Svart 3.Mai.2023 Del på Facebook Svart 3.Mai.2023 tobixen skrev for 5 timer siden: I såfall er "bytte" ofte beste løsning. Det er rart med det, disse slangene skal jo være både vanntette, gasstette og lukttette, men allikevel blir det ofte slik etter en stund at slangene begynner å lukte vondt. Jepp. Hver gang jeg kjøper "ny" båt er som regel noe av det første jeg gjør å bytte septikslanger. Da vet jeg at de holder noen år, og så er det min egen drit jeg vasser i hvis noe skjer;) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Mai.2023 Del på Facebook Svart 3.Mai.2023 (redigert) Arendalssnekke23 skrev for 10 timer siden: Tusen takk for gode svar. Slangen du peker på med røde streker ser ut til å være inntak for saltvann til skylling av toalettet. Jeg har ikke klart å lokalisere noen annen lufte-ventil. Skal ta en grundig sjekk i kveld: Beklager trodde i farta at det var tanktoppen Luftingen går fra tanktoppen og normalt ut skutesiden. Dette kan være giveren til et Ekkolodd som står i et olje bad. Redigert 3.Mai.2023 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Svart 4.Mai.2023 Del på Facebook Svart 4.Mai.2023 Arendalssnekke23 skrev On 3.5.2023 at 7.36: Hei karer, Tusen takk for gode svar. Slangen du peker på med røde streker ser ut til å være inntak for saltvann til skylling av toalettet. Jeg har ikke klart å lokalisere noen annen lufte-ventil. Skal ta en grundig sjekk i kveld: Den stussen sitter da tydelig på toppen av tanken. Det kan vel da umulig værre inntak av saltvann til spyling . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 4.Mai.2023 Del på Facebook Svart 4.Mai.2023 NilsPils skrev 44 minutter siden: Den stussen sitter da tydelig på toppen av tanken. Det kan vel da umulig værre inntak av saltvann til spyling . . ? For meg ser det tydelig ut som den står i bunn av båten. Hvorfor skulle man ha montert en ekkoloddgiver på septiktanken mener du? Septiktanken viser jo på det andre bildet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 4.Mai.2023 Del på Facebook Svart 4.Mai.2023 (redigert) index skrev 7 minutter siden: For meg ser det tydelig ut som den står i bunn av båten. Hvorfor skulle man ha montert en ekkoloddgiver på septiktanken mener du? Septiktanken viser jo på det andre bildet. Da tok jeg feil av bildene. Beklager hvis jeg skaper mer forvirring . . Redigert 4.Mai.2023 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tobixen Svart 4.Mai.2023 Del på Facebook Svart 4.Mai.2023 6 hours ago, index said: Hvorfor skulle man ha montert en ekkoloddgiver på septiktanken mener du? Kan elektronikken hackes fra å måle sjødybde til å måle fyllingsgrad i septiktanken, mon tro? :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 4.Mai.2023 Del på Facebook Svart 4.Mai.2023 tobixen skrev 17 minutter siden: Kan elektronikken hackes fra å måle sjødybde til å måle fyllingsgrad i septiktanken, mon tro? :-) Det finnes ultralyd tankmålere faktisk, men de plasseres vanligvis ikke slik som dette bildet viser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.