Jump to content

Ilas ankervinsj fungerer ikke opp eller ned med det klikker i relee . (2000 mod)

Seesnake

Recommended Posts

Hei. Jeg skulle hjelpe en kamerat i havna i dag med en ilas ankervinsj som er montert i baugen. Vi fant relee etter en stund men vi er litt i villrede på om det er relee eller motoren.  På panelet virker begge gryterene for opp og ned. Med det piper i relee når det slår inn. Dette gjelder opp og ned knappene, med ankervinsjen er helt død. Det piper helt til vi slipper knappen for opp eller ned. Det som er merkelig er at motoren som sitter baugen blir noe varm men den beveger seg ikke en cm. Men sikringen til vinsjen slår ikke ut. Noen som har vært bort i dette før? Det er ganske trangt i denne baylineren så vi håper det ikke er motoren. Ps vi har brukt skrutrekker metoden for å kjøre strømmen direkte. Det klikker i relee og piper men ingen reaksjon i motoren foran.

Hilsen Seesnake

Det skal ikke pipe i et rele, du skal høre et tydelig klikk når det trekker til. Om det piper eller surrer så er enten releet kassabelt eller spenningen er for lav. Mål spenningen inn på releet med knappen inne. Er den OK måler du spenningen ut, dvs. inn på motoren. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Ja det var lurt. Takk takk. Eieren har nå dratt innover til oslo så da fortsetter vi på Torsdag. Men det vi også gjorde var at jeg målte som du sa på selve motoren mens han liksom kjørte vinsjen opp og ned. Det virket som multimeteret begynte å jobbe men klarte ikke måle noen ting.  Men litt rart det med pipinga i relee. Ja det klikker i rele og samtidig piper det hele tiden helt til vi slipper opp eller ned knappen. Lurer litt på dette men det blir moro og finne ut

Seesnake skrev for 8 timer siden:

men dersom det er giret foran i motoren skulle vel sikringen slå ut??

Nei ikke nødvendigvis, Jeg har flere ganger kjørt til vinsjen stopper når jeg har hatt fastsittende anker.

Jeg forslår å måle strømmen med et tangamperemeter. Hvis det går full strømstyrke, så er det antagelig en form for mekanisk blokkering.

Dersom vinsjen ikke har fått alt for mye stell i løpet av de siste 20 årene, så kan det også være at børstene i motor har satt seg. Testes enkelt ved å gi et kontant slag med en hammer eller noe annet tungt mot vinsj eller motor, for så å prøve å kjøre den. Går den da så er det nok børstene som henger.
Hvis dere er heldige så kan det rengjøres / smøres opp.  Hvis ikke så er det mye reservedeler fortsatt tilgjengelig til Ilas vinsjene.

Selve gearet er selvlåsende, så det skal ikke være mulig å rotere på kabelar uten at det er motor som drar vinsj rundt. 

Er ganske grove dimensjoner på dette, så skal en del til før gearet feiler. 

Slik så mitt gear ut innvendig etter 23 sesonger. Vinsjen gikk fortsatt rundt, men var såpass tært i stykker at det ble ny vinsj.
DSC_1323.JPG.60a28c5a7dc475f465ab7ae162671f38.JPG

Seesnake skrev On 1.5.2023 at 22.40:

tja. mitt tangampermeter går vel bare til 10 amp. Litt usikker på hvor mye den trekker? 

Hvis den trekker over 10A uten å rotere, så er det sannsynligvis en mekanisk blokkering (eller en alvorlig elektrisk feil i motoren). 

Jeg heller mere til at det er motoren i vinsjen ja. Vi setter spenning direkte på den i morgen. Jeg tror hele motoren er kanakkas for å si det slik. Har ikke bilde av den nå men den ser litt sliten ut ja. Mye rust og drit. Og skulle vinsjen gå med direkte spenning så er det nok rele vil jeg tro. Har koblinger i garasjen så det skal bli artig å teste dette. Jeg kommer tilbake........ Fint med dette forumet. Fint at noen vil hjelpe til :thumbsup:

Satt spenning på motoren i dag. ikke noe liv. Knakka litt på den og den bevegde seg noe. Skrudde ut motoren og tok av endelokket. Her var det havari ja. Fullt av sand og smuss og lageret var helt gåent. Giret er garantert havarert. Da blir det nok en ny motor i løpet av sesongen sier eieren. Den så ikke bra ut nei.

Takk for hjelpen så langt! Var heeeeelt forferdelig å skru ut. Nesten umulig å komme til på undersiden av motoren da den skulle skrus ut.

Hilsen Seesnake

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...