
dennrick
Takk for alle kommentarer. Jeg oppfatter alle som velmente og konstruktive - der dere kapteiner her på forumet vil meg vel. Det er jeg takknemlig for.
Gitt forholdene som rådet, så er det vel ingen tvil om at jeg hadde altfor mye seil ute, som attpåtil også var trimmet feil. Burde nok ha valgt å ignorere roret og heller gått for skjøtet. Motorbåtkapteinrefleks.... Men tenkte at da dør ihvertfall kreftene i seilet.
Uansett, dette skal læres, og Admiralen og jeg skal ut igjen i helgen for å prøve litt mer. Kanskje får vi også med et vennepar som er erfarne seilere. Jeg har lest tråden mange ganger, og har oppsummert den til listen under.
- Litt av hvert seil vs et seil helt ute
- Rev rev rev
- Seilkurs
- Godt revet Genoa, litt mer storseil. Slippe storseilskjøtet for å få båten på kurs igjen ved vindrosse
- Få med instruktør
- Vinsj i masten med lås – bruk den
- Slakke skjøte når en vindbyge synlig kommer, la seilet blafre. Stram inn når det roer seg.
- Sette storseil først – litt om gangen.
- Mye vind, rull inn genoaen minimum 4 runder
- Vind som har blåst over land er mer turbulent enn en som har blåst over vann (Åpent farvann vs Vrengen o.l.)
- Sist, men ikke minst: Yr for sol. Windy for vind og vindkast.