Jump to content

Edit History

dennrick

dennrick

Takk for alle kommentarer. Jeg oppfatter alle som velmente og konstruktive - der dere kapteiner her på forumet vil meg vel. Det er jeg takknemlig for.:smiley:

Gitt forholdene som rådet, så er det vel ingen tvil om at jeg hadde altfor mye seil ute, som attpåtil også var trimmet feil. Burde nok ha valgt å ignorere roret og heller gått for skjøtet. Motorbåtkapteinrefleks.... Men tenkte at da dør ihvertfall kreftene i seilet.

Uansett, dette skal læres, og Admiralen og jeg skal ut igjen i helgen for å prøve litt mer. Kanskje får vi også med et vennepar som er erfarne seilere. Jeg har lest tråden mange ganger, og har oppsummert den til listen under.

-          Litt av hvert seil vs et seil helt ute

-          Rev rev rev

-          Seilkurs

-          Godt revet Genoa, litt mer storseil. Slippe storseilskjøtet for å få båten på kurs igjen ved vindrosse

-          Få med instruktør

-          Vinsj i masten med lås – bruk den

-          Slakke skjøte når en vindbyge synlig kommer, la seilet blafre. Stram inn når det roer seg.

-          Sette storseil først – litt om gangen.

-          Mye vind, rull inn genoaen minimum 4 runder

-          Vind som har blåst over land er mer turbulent enn en som har blåst over vann (Åpent farvann vs Vrengen o.l.)

-          Sist, men ikke minst: Yr for sol. Windy for vind og vindkast.

dennrick

dennrick

Takk for alle kommentarer. Jeg oppfatter alle som velmente og konstruktive - der dere kapteiner her på forumet vil meg vel. Det er jeg takknemlig for.:smiley:

Gitt forholdene som rådet, så er det vel ingen tvil om at jeg hadde altfor mye seil ute, som attpåtil også var trimmet feil. Burde nok ha valgt å ignorere roret og heller gått for skjøtet. Motorbåtkapteinrefleks.... Men tenkte at da dør ihvertfall kreftene i seilet.

Uansett, dette skal læres, og Admiralen og jeg skal ut igjen i helgen for å prøve litt mer. Kanskje får vi også med et vennepar som er erfarne seilere. Jeg haar lest tråden mange ganger, og har oppsummert den til listen under.

-          Litt av hvert seil vs et seil helt ute

-          Rev rev rev

-          Seilkurs

-          Godt revet Genoa, litt mer storseil. Slippe storseilskjøtet for å få båten på kurs igjen ved vindrosse

-          Få med instruktør

-          Vinsj i masten med lås – bruk den

-          Slakke skjøte når en vindbyge synlig kommer, la seilet blafre. Stram inn når det roer seg.

-          Sette storseil først – litt om gangen.

-          Mye vind, rull inn genoaen minimum 4 runder

-          Vind som har blåst over land er mer turbulent enn en som har blåst over vann (Åpent farvann vs Vrengen o.l.)

-          Sist, men ikke minst: Yr for sol. Windy for vind og vindkast.

• Create New...