Code0
Steihy skrev for 2 timer siden:ny 135% genoa
Hei, hvis det er et nytt seil så ville jeg spurt seilmakeren.
Steihy skrev for 2 timer siden:Seilet har 12-15 cm å gå på i toppen av fallet. Jeg lurer på å heise det helt opp for å få mindre "ligg" over rekkevaieren, og litt bedre sikt under seilet som bonus
12-15 cm høres ikke mye ut. Vinkelen fra fallet må rulle-lageret / svivel på toppen skal være over 10°, for å unngå 'halyard wrap' / at fallet snurrer rundt forstaget ved inn/utrulling. Den bør heller ikke være for stor, du vil stramme seilet oppover, ikke dra forstaget inn til masta. på figuren under er det 5-10° når det benyttes en fall-fører nede på masta under utløpet for fallet.
Steihy skrev for 2 timer siden:seilpresset løftes og at det blir noe mer krengning under ellers like forhold. Blir dette merkbart i praksis, og hvilke andre seilegenskaper endres? Anbefales eller frarådes?
På turbåt tror jeg det er neglisjerbart. Regattabåter vil ha under-liket helt langs dekk for å ikke slippe ut luft under, men på rulleforstag er du ikke nede ved dekk uansett.
Steihy skrev for 2 timer siden:Jeg har forsøkt å merke skjøtevognens utgangsposisjon på skinna ved å rulle seilet helt ut (vindstille, fortøyd) og stramme skjøtet slik at under- og akterlik kjennes like stramme. Så det samme på hver av seilets 3 merkede "rev". Høres dette riktig ut, eller er det lurere måter å gjøre det på?
Som utgangspunkt på kryss er vel det et greit utgangspunkt. Jeg har ikke noen merker, jeg flytter skjøtepunkt stadig, om det er kryss eller slør, om seilet er helt ute eller revet. Grunnen for tallmerker langs genoaskinnene er at du skal kunne flytte lo skjøtepunkt når du har flyttet le skjøtepunkt, og sette det på samme plass. Så trimmen er lik når du er på andre halsen. Mitt problem med skjøtevogna er at den ikke går langt nok frem når jeg seiler i hard vind og seilet er rullet mye inn, da skulle jeg hatt skjøtepunktet lengre frem, så jeg rigger en midlertidig fix.