Jump to content

Spenning fra dynamo ved kombinert lithium og blybank

Bergen780

Recommended Posts

*Edit* etter litt måling så ser det ut som der ligger spenningstap fra dynamo til batteri på 0,8V. Dermed tenker jeg at et oppgradert tverrsnitt på kabelen vil løse problemet som jeg nå ser*

Har nå byttet ut to stk 200A blybatterier med ett stk 200A lithium. I båten har tidligere eier lagt opp eget laderelé for å få mer «guff» utav dynamoen. Med den modifikasjonen måtte man gi litt gass etter hver start slik at man fikk trigget relé og oppnådd vanlig ladespenning på ca 14,4V. Nå som jeg har lithium på forbruk og bly på start, ser jeg at lithium har veldig høy hvilespenning i forhold til bly (14,1V). Dermed funket ikke den metoden å ruse motoren etter start for å trigge laderele. Når jeg kobler bort det reléet og kun bruker relé i dynamoen ser jeg ladespenning på 13,7V ca. Denne har rimelig stor variasjon også kontra når eksternt laderele lå innkoblet. Så nå håper jeg på gode råd fra folk som kan dette, er det DC/DC lader som er løsningen, eller hvordan bør jeg bygge dette opp nå for å få det stabilt og fint?

Redigert av Bergen780 (see edit history)

Oppfordrer deg til å lage en enkel skisse av hvordan batterier, dynamo og evt releer er koplet i båten, og gjerne bilder av komponentene, samt motortype. Ellers blir det fort gjetteleken. Generelt fønker voltsensitive releer dårlig med Lithium pga høy hvilespenning som du er inne på. Dynamoer har normalt ikke noe innebygget rele, mulig vi snakker om et originalt laderele? Det er mange meninger rundt hva som er beste løsning med Lithium. Dersom dynamo tåler den økte ladestrømmen så er det enkleste å bruke et FET basert ladeskille, dersom du ønsker å safe mhp maks ladestrøm kan du bruke en DC-DC lader fra startbatteriet til forbruk og trenger ikke eget ladeskille. Max kapasitet på DC-DC lader vil da begrense ladestrømmen og dynamo lever et lettere liv men lading tar lengre tid.

En av fordelene med DC-DC lader er nettopp at den vil kompensere for spenningfall fra dynamo til batteri (forutsatt at den står nær batteriet). Så jeg hadde heller brukt pengene på en slik i stedet for nye kabler. Hvis de er innenfor anbefalt Ampere for tversnittet selvsagt.  Jeg savner litt funksjonalitet på DC-DC ladere som er på markedet. Jeg endte opp med en Victron 12-12 30.  30A er litt lite, men flere kan kobles i parallell.  Den viser spenninger på bluetooth interface, men merkelig nok ikke strøm.

Sterling kommer med en nye serie som ser bra ut. Men de er ikke isolerte mellom inngang og utgang, og mangler bluetooth.

https://sterling-power.com/collections/new-range-bb

Redigert av J-Å (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...