Bergen780
*Edit* etter litt måling så ser det ut som der ligger spenningstap fra dynamo til batteri på 0,8V. Dermed tenker jeg at et oppgradert tverrsnitt på kabelen vil løse problemet som jeg nå ser*
Har nå byttet ut to stk 200A blybatterier med ett stk 200A lithium. I båten har tidligere eier lagt opp eget laderelé for å få mer «guff» utav dynamoen. Med den modifikasjonen måtte man gi litt gass etter hver start slik at man fikk trigget relé og oppnådd vanlig ladespenning på ca 14,4V. Nå som jeg har lithium på forbruk og bly på start, ser jeg at lithium har veldig høy hvilespenning i forhold til bly (14,1V). Dermed funket ikke den metoden å ruse motoren etter start for å trigge laderele. Når jeg kobler bort det reléet og kun bruker relé i dynamoen ser jeg ladespenning på 13,7V ca. Denne har rimelig stor variasjon også kontra når eksternt laderele lå innkoblet. Så nå håper jeg på gode råd fra folk som kan dette, er det DC/DC lader som er løsningen, eller hvordan bør jeg bygge dette opp nå for å få det stabilt og fint?