Jump to content

Ekkolodd - hvordan fungerer giveren når det blir for dypt?

ko-stens

Recommended Posts

Tenker å bestille meg en Lowrance Hook Reveal 7" til mjøsfiske og annet fiske. Dybdene kan variere fra 5 - 150 meter og kanskje mer avhengig av hvor jeg er. Ellers blir det kanskje også en tur eller to til en vestlandsfjord.

Det frister litt å kjøpe med "triple shot" giver. Denne er ikke laget for store dybdre, men viser utover siden, som er kjekt på grunne områder under 50 meter eller så. Den beste giveren for dybder er 50/200. Denne kan fungere der det også er over 200 meter dypt.

Men om jeg kjøper en med denne "triple shot" giveren, hvordan vil den fungere der det er mye dypere? Vil alt gå i stå, eller vil den vise fisk på inntil 50 meter dybde uansett?

For tre år siden var jeg i en vestlandsfjord. Hadde glemt igjen mitt portable ekkolodd hjemme, så kjøpte et rimelig et (Lowrance Hook2 4x) og gjorde portabelt. Dette fungerte ikke i det hele tatt. Det ble bare loddrette streker, og ingen dybde ble vist. Ekkoloddet skal også vise både fisk og dybde hvor den står, men det virket ikke heller. Jeg har også opplevd det i ferskvann, for øvrig. Runder jeg 100 meter, blir det blinking, masse streker osv, akkurat som i den fjorden.

Vil alle ekkolodd bli ubrukelig på denne måten om dybden blir større enn det kan måle? Eller var ekkoloddet bare altfor billig!? 

Jeg har ellers et eldre Garmin Echo portabelt ekkolodd. Det har aldri blitt tullete, men det tar også mye større dybde enn den billige Lowrancen. Har aldri nådd maks dybde med det, så vet ikke hvordan det vil oppføre seg når det blir for dypt.

Redigert av ko-stens (see edit history)

Ligg unna tripleshot, dette er en leketøysvinger for bassfiske i grunnt vann. 

Du trenger enten 50/200 kHz eller 83/200kHz HDI. 83/200kHz fungerer bra til dorging. 

Jeg har ikke brukt Hook Reveal så jeg vet ikke hvordan det oppfører seg uten bunnkontakt. Sjekk bloggen til Team Colibri, han har testet Hook Reveal på Mjøsa. 

Skal du se bunn i en 500/1000m dyp vestlandsfjord så må du nok betale noe for dette.

Og da blir det kanskje også litt tungt å dra med seg.

-Svingere med smalest mulig stråle foretrekker jeg.

Man vet jo ikke hvor ekkoet kommer fra.
Foran eller akter, bbord eller styrbord er jo ikke godt å vite.

lnjk skrev for 1 time siden:

Skal du se bunn i en 500/1000m dyp vestlandsfjord så må du nok betale noe for dette.

Tenker mer på om ekkoloddet viser fisk og dybde hvor de er selv når det ikke klarer å vise bunnen. 

Mitt echomap sv92 med 319 svinger(50/200 kHz) viste vel dybden ned mot 300m om jeg ikke husker feil. Ble det mer så sto bare tallet å blinket.

Men brydde meg ikke, siden jeg ikk trengte å vite noe mer enn dybden. 

Skal ikke fiske på 500m uansett hehe Eneste en får på den dybden er vel gammel amo å bomber fra 2 verdens krig hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Da ble det en Hook Reveal 9 med 50/200 kHz. «Kjøp så stor du kan», sa en kompis. Bestilte fra Sportfishtackle.no, og i dag var det i hus. 

Men lett skulle det ikke bli! Det er for stort til å få plass ved siden av instrumentbordet! Tok selvsagt ikke mål før etter at det var på vei i posten. Ellers hadde det blitt 7’erskjerm. 

Så da måtte jeg lage brakett… Fant en skjørefjøl på Ikea, som jeg gar kappet, pusset og malt, samt satt på isolasjonsteip under, så den ikke skal gnage på dashbordkanten. Måtte justere litt på den etter at jeg fikk ekkoloddet, og jeg måtte vri ekkoloddet litt for å få det på plass, ellers ville det nesten gå borti rattet, men det ble da noe på et vis! Det går på millimetrene løs, men det går nok greit!

Swingeren er en voldsomt diger dings mot det jeg er vant til, men den funker sikkert bra.

Noen bilder fra mikroprosjektet!

IMG_3688.jpeg

IMG_3699.jpeg

IMG_3700.jpeg

IMG_3701.jpeg

IMG_3702.jpeg

IMG_3703.jpeg

IMG_3704.jpeg

IMG_3705.jpeg

ko-stens skrev On 1.5.2023 at 22.41:

Tenker mer på om ekkoloddet viser fisk og dybde hvor de er selv når det ikke klarer å vise bunnen. 

Fisken gir ekko, så du ser den og dybden til fisken selv om du ikke ser bunnen. Det er egentlig bare en fordel siden ekkoet fra bunnen ikke forstyrrer. 

Du ser derimot ikke dybden til havbunnen. 

jotto skrev for 1 time siden:

Fisken gir ekko, så du ser den og dybden til fisken selv om du ikke ser bunnen. Det er egentlig bare en fordel siden ekkoet fra bunnen ikke forstyrrer. 

Du ser derimot ikke dybden til havbunnen. 

Takk. Dette var oppklarende. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...