Jump to content

Treg start på Yamaha 115 hk to-takter

sunraider

Recommended Posts

Hei,

Dette er mitt første spørsmål her på forumet. Jeg har nylig kjøpt en Askeladden 585 Explorer m/ 115 hk Yamaha to-takter. Har vokst opp med sørlandssnekke av typen Master 680, så det er litt overgang, både i operasjon og fart :smiley:.

Jeg lurer på om dere kan gi meg noen tips på startprosedyre når motoren er kald og ikke vil starte. Standardprosedyren i henhold til manualen er hvis jeg ikke husker feil er:

• Pumpe blæren hard
  • Sette den ekstra gasshendelen for nøytral/fri litt opp
  • Holde chocken samtidig som man vrir nøkkelen (og da ikke prøve mer enn 5 sekunder omgangen)

Da vi skulle ut en tur i går tok det en time før vi fikk start på den, og da overveiende sannsynlig at det var fordi den fikk altfor mye bensin. Siden den ikke startet prøvde vi å pumpe blæren hard igjen flere ganger, og hadde gasshendelen oppe, samt at vi brukte choken på nesten hver forsøk. Etter hvert luktet det bensin, og vi så bensin på vanne, så tok pauser mellom hver gang vi prøvde. Til slutt ga vi opp, og løftet opp motoren, for så å se at det rant en del bensin ut på vannet. Prøvde så å starte den, og da gikk det med en gang.

Spørsmålet mitt er hva man skal gjøre når den ikke starter og man man må prøve flere ganger:

• Skal man da bruke choke på hvert nye forsøk?
  • Skal gasshendelen for fri/nøytral være dratt litt opp?
  • Skal man pumpe blæren hard igjen?

Finner ikke noe i manualen om akkurat dette, og innser at jeg har en del mangler i forståelse av to-taksmotorer, så takknemlig for tips og råd.

prosedyren du beskriver funker vanligvis helt utmerket. 

Men jeg har opplevd lignende som du beskriver , da har flottør i forgasser hengt seg opp slik at den ikke stenger, og dermed får motor for mye bensin  - og går sur.  Hver gang det har skjedd er ved oppstart etter vinterlagring.   

Kan jo mistenke ut fra det du beskriver at dette kan ha skjedd, og at den begynte å funke som den skulle etter du tiltet motor opp og ned igjen.

Et triks man kan bruke om man har "druknet" en 2T i bensin:  koble fra bensinslangen , gi litt tomgangsgass, og gi den noen startforsøk uten choke.

Blir interessant å høre hvordan det går neste gang du skal bruke båten - same shit eller starter med en gang? 
Om den fortsatt krangler kan nok forgasserne trenge en rens - kan være avleiringer etter vekkdunstet bensin her og der som kan skape trøbbel

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg hadde en totaktsmotor fra omtrent samme årstall (riktignok en Johnson) med samme prosedyre der jeg ofte slet med tungstart etter å ha gjort samme som du beskriver. Der også startet den igjen helt fint etter en liten stund (når pluggene ikke lenger var helt oversvømt). Problemet der var at det kom for mye bensin når kombinasjon med choke og ha på litt ekstra tomgangsgass. Løsningen der ble å bare ha den i helt nøytral og kun bruke choke. Da lettet det for min del. Så kan være verdt et forsøk for deg også.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...