Jump to content

Enda flere spørsmål om trøblete Lofrans ankervinsj

Steihy

Recommended Posts

Har en gammel Lofrans vinsj, der releet en eller annen gang har vært byttet til Quick med fotbrytere og fjernkontroll på ledning. Alltid virket i min tid, nå snart tre år.

Nå ingen funksjon på opp, funker på ned. Full spenning fra batteri. Ingen klikk i releet. Samme på fotbryter og fjernkontroll. Hvor sannsynlig er det at det er releet? Hvilken annen feilsøking før innkjøp av rele?

Og når jeg først er i gang: Jeg har en Side-power fjernkontroll til thrusteren som også har ankerspillfunksjon. Er det vanskelig å installere rele med sender til denne? En ting er innkjøp, men det er all disse tommeltottene...

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Jeg ville ha målt direkte på reléet om det får spenning inn når bryter aktiveres.

Hvis man er sikker på koblingen, så er det også en mulighet å koble reléet helt fra på vinsjsiden, og teste vinsjen med startkabler (hvis det er 3 terminaler på vinsjen, så er det normalt en felles minus og en + for opp og en + for ned. Hvis det er to terminaler, så er det normalt å bytte om + og - for motsatt vei.)

Steihy skrev for 11 timer siden:

Har en gammel Lofrans vinsj,

Hvilken type ?

Hvis spenning ut av relet   sjekk el motoren og børste broene

har du to for brytere  en opp og en ned  eller mener du fritt fall ned?

Og kjører bare opp?

image.png.b650ebf889ecc11c0d83711466a63458.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

J-Å skrev On 3.5.2023 at 10.10:

Jeg ville ha målt direkte på reléet om det får spenning inn når bryter aktiveres.

Gjorde det. Full spenning på ned, null på opp. Byttet polaritet, og fikk nå spenning - og vinsjdrift - på opp, 0 på ned. Dette var med fjernkontroll på ledning.

Gikk opp for å teste med fotbryter. Da røk sikringen (5A, 250V), men jeg hadde glemt å bytte +ledningen fra fotbryteren, bare byttet den brune. Og da ble det vel + mot + da jeg aktiverte fotbryteren, og da skal vel sikringen gå?

Ligger i uthavn og har ikke den type sikring, kommer ikke videre nå. Men jeg har vel slått fast at vinsjen går, og det enten er bryter eller rele. 

Det var litt dårlig forklart, her er bilde.

De to - brune og hvite - er pluss fra hhv. fjernkontroll og fotbryter. Jeg byttet først fjernkontrollen - den brune - med minusen og fikk nå omvendt funksjon, ned men ikke opp, som forventet. Så gikk jeg på dekk for å teste med fotbryter, men glemte å bytte plussledningene først. Det ble jo kortslutning.

Er ikke testen på releet før jeg tabbet meg ut med fotbryteren, ganske konklusiv? 

20230504_102751.jpg

Veldig konklusivt. Hvis winchen skal kunne kjøre opp og ned 'på en gang', må styrestrømmen ha en felles minus og to separate plusser. Samme gjelder sekundærstrømmen. Hvis ikke skjer det noe hokus pokus som jeg ikke skjønner. Slik er det på Hulda:

20221016_1055432.jpg.f03a13babffa330049d81567af129bb9.jpg

Jeg rota til tråden med å dra inn koblingstabben i testinga. Umulig å forstå. 

Hvis vi forenkler til det som er vist. Releet har vært koblet sånn de snart tre årene jeg har hatt båten, vinsjen alltid virket fint. Ved klargjøring for denne turen fungerte den på ned, ikke opp. Ikke klikk i releet på opp. Byttet polaritet. Vinsjen gikk nå opp, ikke ned. Ikke klikk i releet på ned.

Så nå kjøper jeg nytt rele. 

Redigert av Steihy (see edit history)

Steihy skrev 17 minutter siden:

ed klargjøring for denne turen fungerte den på ned, ikke opp. Ikke klikk i releet på opp. Byttet polaritet. Vinsjen gikk nå opp, ikke ned. Ikke klikk i releet på ned.

Høres ur som defekt relee,

Lofrans vinsj da har du vel fritt fall ned?  bruker aldri ned bare fritt fall.

Bruk den slik.

Byttet polaritet. Vinsjen gikk nå opp, ikke ned. Ikke klikk i releet på ned.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det blå relé er vel ikke til anker vinsjen, men ti noe annet som trekker mye strøm. Gjør deg ferdig med en ting her. Før vi blander inn bilder og spørsmål om andre ting. Blir vanskelig hvite hvilket bilde som hører til hvilket spørsmål, når det ikke er definert.

Over til ankervinsj, det må ha skjedd noe som du ikke har tenkt over. Det svarte relé har bruket av den ene pinen som skulle stått på linje med de to andre. Du ser til og med det flate hulen til høyre for den svarte ledningen. Enten så skulle den ene ledningen stå der, eller så ligger det en ledning der med den pinnen som mangler.

Orginalt så er det en ledning til hver pinne. Men mulig det ble valgt og trekke styringen for flere brytere, remote kontroll på den måten.

-Har de ledningene alltid stått sammen eller var det du som satt dem der siden begge ga +12v

-Hvis den ikke skule stå der, er det stor mulighet at en av bryterne, remote kontroll nå virker motsatt vei.

-siste mulighet er at det er utbedret etter pinnen ble borte, Med et relé et annet sted som snur fasen.

Redigert av bmwmaxi (see edit history)

Hulda@ Var ikke deg jeg mente, men for meg så hørtes det ut til at blå rele var til Side-power til thrusteren med innebygd mottak for fjernkontrollen. Som også lofrans solgte for universalt bruk med blått rele. I utgangspunktet har ikke lofrans fase vende rele eller annet rele på ankervinsj. Hvis man har nyere typen med blått inne. Ikke vil styre strøm fra remote kontroll ute virke heller, da hovedstrøm fra vender/blått rele gjør alt spenningsløst ute.

Hulda@ ser nå hva jeg tenkte. Trodde også bildet av ‘sikringsskap’ var et bilde trådstarter hadde lagt ut.

Redigert av bmwmaxi (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...