Jump to content

Kan anoder stort sett brukes om hverandre?

larole

Recommended Posts

Hei, skal bytte sink, og må kjøpe inn før jeg helt vet hva som er "der nede i dypet". Jeg husker at det var to til flaps, en eller to til roret og en akselanode. Når det gjelder de tre første, er det da bare å klesse på noe som er temmelig likt det som er der fra før? Og når det gjelder roranoden, spiller det noen rolle om jeg kjøper en som heter "Volvo Penta roranode", når min motor er en Mercruiser? Sikkert dumme spørsmål, men jeg lurer uansett :-)

larole skrev On 4.5.2023 at 12.00:

Ingen tvil om det, men det er faktisk ikke mulig denne gangen. Tro det eller ei :-)

Vis hele sitatet  

Nei, sånn er det iblant. Jeg er såpass godt kjent med anodene mine at jeg pleier å ha et sett på lur. I tilfelle jeg plutselig må opp;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  larole skrev On 4.5.2023 at 19.48:

Nå spør jeg dumt igjen, men er diameteren på akslingen lik i vannet der jeg skal feste anoden, som den er på den synlige delen i motorrommet?

Vis hele sitatet  

Det er den. Spørsmålet er om du må ha kort eller lang anode. Jeg må ha den korte. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tror det er gunstig å holde seg til et metall. Dvs har du anoder i alu, så holder du deg til dèt (og motsatt). Det var et år jeg hadde sink på propell og alu på drev. Det var ikke så vellykket.. Men det er da bare millimetere mellom.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Man må se litt på elektrobiten. Alu har høyere drivende spenning enn sink. Derfor vil, gitt samme forhold, aluminiumanoden kvitte seg med elektroner lettere enn sink. Kjemien er slik at sink har evne til å passivere. Alu passiverer seg ikke. Så i praksis vil sinken kunne passivere seg. Hulda har kjørt blanding av anoder i ca. seks år. Ved at baugpropellen har anoder av aluminium. Hulda har 100 % bonding. Dvs at potensialet er det samme hele veien, over hele skroget. Og systemet med blanding av materialer kjører helt utmerket.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...