Jump to content

Hvordan montere Mercruiser Alfa 1 gen. 2 drev


Engers

Recommended Posts

Jeg skulle hjelpe en kompis i dag med å montere hans Mercruiser drev.

Vi sørget for at gearspaken sto i "fremover", og den tappen på drevet sto rett fram, for at denne tappen skulle treffe i sporet sitt.

Drevet kom på plass, men noe er feil.

Når gearspaken står i fremover, er da drevet i gear, og propellen kan da ikke tørnes til venstre. Men når vi tørner propellen den andre veien går det, men det er da en lyd som ikke skal være der, og det liksom hakker litt.

Når gearspaken står i fri, er alt i orden. propellen kan tørnes begge veier, og det er ingen lyd eller hakking.

Når gearspaken settes i revers, går ikke drevet i revers. Da kommer denne lyden som ikke skal være der, og det liksom hakker litt.

Dette gjør det om vi tørner propellen både til høyre og venstre.

Er det noen som har en ide om hva som er feil, eller vi har gjort feil ?

Alt fungerte fint når drevet ble demontert i høst.

Redigert av Engers (see edit history)
Link to post

Det du opplever med gear i forover er riktig. Når du prøver å rotere propellen ene veien så låser den. Drar du hart nok så vil motoren rotere. Drar du propellen motsatt vei vil den rotere med litt fjærende motstand og smell eller klikk.

Når gearet står i revers vil det oppføre seg likt, men låser og klikker i motsatte retninger av forover.

 

Mest sannsynlig er at gearwire må justeres. Gjøres innvendig på enheten der wire fra gearspak kommer og går ut til drev.

Hvordan justere: shiftcable.jpg (636×801) (mercstuff.com)

 

Mulig feil om gear ikke går i inngrep kan være at tappen ikke har kommet i sporet når det ble satt sammen. Detter er det mulig å se om du tilter opp drevet. Lite trolig siden drevet vil være tungt å få på om disse ikke går i inngrep, men enkelt å sjekke.

 

Kan også være at delen som sitter i enden på gearwiren i drevet ikke er i inngrep med armen som går ned ned nedre hus. For å sjekke dette må drevet demonteres og monteres på nytt.

 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Takk for svar Jens_P

Jeg er rimelig sikker på at den tappen i bunn har kommet inn riktig.

 

Har du noen ide om hvordan vi kan sjekke staget som kommer fra gearwire, og på den ned til nedre hus ?

Har en følelse om at det er der det er noe feil.

Men trodde vel at dette skulle havne på plass av seg selv ??

 

 

Link to post

Er ikke så my annet å gjøre enn å teste med gearspak og å se på "koblingen" utvendig, d.v.s. der sporet på gearskifter skal treffe "haken".

Alternativt ta av wire som går til drev innvendig og se om det fungerer når du opererer den manuelt. Virker dette er det høyst sannsynlig justering som må til.

Skal du sjekke om staget fra gearwire er i inngrep må du nødvendigvis demontere drevet igjen. Finnes et verktøy i plast som holder dette i riktig posisjon mens du setter på drev.

Datt over denne siden som beskriver mye (har ikke fått lest gjennom den selv ennå): Mercruiser Shift Cables. Sterndrive and outboard shift cables. Control Cables (sterndrives.com)

 

Edit: I stedet for denne oransje plast-dele har jeg brukt en tynn trelist som jeg legger oppå de to nedersts boltene. Må være passe høy og tynn nokk til å få drevet nesten på plass før den trekkes ut.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...