19 fot
Jeg ville tenkt det samme som en annen skrev, nemlig Skibsplast Familyship 19 fot. Jeg har en sånn selv og bruker den til turer langs sørlandskysten, men da bare en person.
Der er det soveplass inne foran, men ikke lukket med dør, men det betyr jo også at dere da har mer oversikt over ungene enn om det er lukket mellom dere, og sitter dere i setene så skal det vel mye til for at ungen passerer uten at dere oppdager det. Men jeg er ikke noen ekspert på barnepass, og dere kjenner sikkert ungene deres best.
Disse har rekke foran med de positive og negative sidene det medfører. For min egen del så synes jeg det er mest negativt da de er mer i veien enn til nytte og styrbord var knekt (veldig mange har knekte slike, fort gjort for mange å komme borti brygger og slikt sikkert vil jeg anta). Det er ganske smalt mellom dem i fremst i baugen, så jeg kan ikkke sette meg ned på baugen for å gå i land på den måten når det er lavt svaberg som muligens er litt glatt. Å hopppe over em er heller ikke så festlig om det er langt ned, så da demonterte jeg dem rett og slett. Sikkert fint å ha dem som et rekkverk om man har små unger på dekk, men det har ikke jeg.
Du nevner at det er kjekt om båten kan tas på henger, og for min egen del så er det et krav. Båten min med 100 hk motor og diverse andre ting ombord veier ca 900 kg. Så kommer båthenger på 300 kg i tillegg, og dermed er man oppe i 1,2 tonn. Hvor tung henger har dere lov å trekke, det kan være relevant å sjekke både for denne båten og for andre båter. Skal dere over på snekke så blir det lett tungt. Snekker har også ulempen t de er spisse bak og dermed får man ikke satt sidestøttene langt bak så man får god sidestøtte når båten er langt bak på vei ut i vannet. Men de med selvjusterende vugge er nok noe bedre på dette.
Selv foretrekker jeg å ha henger med rulle langt bak så man får båten langt ut uten å drukne hjullager og bremser, og jeg har dermed alltid sjøsatt og tatt opp uten å ha disse nedi vannet. Da varer det lenger. Men det kan bli vanskeligere med hengere der bakre rulle er nesten oppå akselen, da må de rygge en drøy meter lenger enn meg for å få rlla like langt ut og da blir det lett drukning av bremser og hjullager.
Men en liten ulempe bør man være forberedt på med denne båten i kombinasjon med henger og det er at kjølen avsluttes ca en halvmeter fra bakenden av båten. Det betyr at når båten skal av hengeren så vil den måtte opp en motbakke og triler dermed ikke av av seg selv når man slakker vinsjen. Jeg har løst dette ved at jeg bruker en ekstre vinsj til å dra båten bakover. Denne er montert nede på hengerramma og så går stroppen rundt fremste kjølrulle og opp til baugfestet så jeg kan dra båten bakover med denne og holde igjen passe mye med den vanlige vinsjen. Trenger bae en liten vinsj til å dra bakover. Da kan man også dra baugen ned hvis det er langgrunt og man vil løfte bakenden (det var derfor jeg satte på ekstra vinsj, da med tanke på en mindre båt jeg har, også praktisk når minste båten skal over på ei lita tralle og jeg vil løfte hekken litt for å få tralla under.
Velger du en henger med bakerste rulle lenger frem slipper du det problemet, men som nevnt over får du andre problemer. Men jeg synes det går veldig greit å sjøsette og ta opp, det tar som regel ca 15-20 minutter fra jeg kommer kjørende til rampa og til jeg kjører vekk for å parkere.
Skibsplasten tar jeg ikke så ofte av og på henger, men jeg har gjort det mange ganger med en mindre båt jeg har, tipper jeg har passert 100 sjøsettinger og 100 opptak på henger.
Du nevner at dere ikke trenger fart og at det er så store motorer på daycruiserne. Jeg ville ikke sett på dette som et problem, men heller som en mulighet til å kunne gi på litt iblant når dere ser de mørke skyene nærmer seg og dere vet at om en halvtime så pøser det ned og det tar en time i 6 knop.
Selv kjører jeg mest i ca 5 knop og kjøpte båt med 100 hk, som da stort sett gikk i lav fart. Etter å ha fylt 1500 liter pr sesong de to første sesongene på min gamle store 2-takter kjøpte jeg en ny 6 hk som bare bruker 1/4 av bensinen på rolig kjøring. Bruker jo fortsatt den store endel, men mye mindre nå.
His dere ser null nytte i høyere fart enn 6-7 knop så kunne det kanskje være en mulighet å kjøpe en båt med defekt eller gammel (billig) motor slik at selve båten blir billig (uten motor). Så kan dere sette på en ny og god motor med litt færre hk. Med 6 hk Yamaha lang stamme så går den i ca 4 knop på halv gass (lite støy), da kommer jeg meg ca 3,5 nautiske mil (=6 km hvis dere ikke er vant til båt-distansemål pr liter bensin) mens full gass gir ca 5-6 knop og mer bråk og høyere forbruk.
Motoren min kostet 13400 kr ifjor, og sikket litt mer i år. Men skal dere ha det som eneste motor og med ørlitegrann mer fart enn den gir på lavt lydnivå kan det kanskje lønne seg å gå litt opp i effekt uten at jeg vet helt hvor mye det bør være. Men 6 hk er 1 sylindret, mens 8 hk er tosylindret og gir nok mindre støy og litt mer effekt.
Jeg har minste motoren på brakett på siden bak, men hvis dere skal ha bre en motor så kan den jo settes i midten som er en bedre plassering. Men jeg vil tippe det passer best med lang stamme der også hvis man skal ha liten motor, men det kan dere jo sjekke nærmere om det skulle være aktuelt. Det er forøvrig litt ulik lengde på stammene på 6 hk lang stamme om man ser på Mercury og Yamaha. Anbefaler dere forøvrig å styre unna Mercury da det var problemmotor, hvertfall den jeg hadde.
Vær også obs på at de minste motorene (inkl 6 hk Yamaha) ikke er laget for å ha på styrekonsoll med gass og gir. Litt usikker på hvor stor den må være for at det skal være kurant. Jeg lager nå litt hjemme-mekk til min for å få til dette. Ellers så har jeg styrt med den store som ror, og gått bak hvis jeg skal betjene gass og gir før jeg går frem og svinger. men man får jo bedre styring hvis man svinger motor med propellen i drift, så derfor har jeg ofte startet opp den store i trangt farvann for sikkerhets skyld.
Selv synes jeg det var viktig å ha en båt som takler bølger greit, og det synes jeg denne gjør. Legger ved et bilde fra Homborsund en julidag. Der synes jeg forøvrig det var greit å starte opp den store motoren for å ha litt bedre styring og fart enn den lille gir. Der kom egentlig bølgene litt brått på, for noen få minutter tidligere ble jeg forbikjørt av noen hvor en unge satt foran på baugen med beina utafor rekka. Mens kort tid etter bildet ble tatt og jeg nærmet meg der jeg kan svinge innaskjærs så kom det noen store båter på ca 30 fot ut som snudde og dro inn igjen etter å ha vist frem ganske mye av kjølen og til tider også dukket ganske dypt ned i bølgene så de var lite synlige. Men det var en fin tur i Skibsplasten synes jeg. Jeg kom inn med tørr gummilist, men litt senere dukket den nedi da jeg møtte bølgene fra en cabincruiser, for slike bølger kan ofte være mer brutale enn det naturen stiller opp med på sommeren.