tom Cognac
Haldorsen skrev 30 minutter siden:Jeg har hørt at kraftige motorer gjerne krever mer drivstoff (og dermed er mindre økonomiske) enn mindre kraftige motorer. For eksempel at en 115-hester krever mer for å holde 7 knop framdrift på en 500kg tung båt enn det en 30-hester ville gjort. Er dette bare en myte, eller kan det være noe i det?
Dette vet jeg egentlig lite om, men med min forrige båt (Fjord 24 Weekender med en V-8 på 225 hk, bensin) sammenlignet jeg gjerne med venner som hadde nesten samme type båt mht størrelse og vekt, men med mindre motor. Jeg mener å huske at når vi f.eks lå i 20 knop så brukte jeg kanskje bare 60 % gasspådrag, mens min venn hadde fullt pådrag - og derved drakk mer bensin. Men - det er folk her på BP som vet dette mye mer eksakt enn det jeg gjør. En annen ting å tenke på er også at i 6 - 9 knop så er alle båter deplasementsbåter (altså fortrengerskrog, ikke semiplanere/halvplanere eller planende båter), jeg er usikker på hvordan det innvirker på drivstofforbruket. For meg har det også vært viktig å komme fort hjem - hvis det trengs. Å lunte avgårde i 6 - 9 knop er "kjedelig" hvis det er noe som haster (huset brenner ned f.eks - dårlig eksempel, men ta det for det det er )