Mr_Stian Startet 4.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2023 Heisann. Jeg skal til å overhale en ferskvannspumpe til en Kad44. Har forstått det slik at akslingen her må presses ut. Men hvilken vei må den presses? Fra reim hjulet eller fra skovelen? Noen som har gjort dette som kan gi noen tips her? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 5.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2023 Fant en video på YouTube som viser lik pumpe så prøver meg på samme måte Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2023 Mr_Stian skrev On 4.5.2023 at 15.16: Jeg skal til å overhale en ferskvannspumpe til en Kad44. Vis hele sitatet Da jeg skulle overhale pumpa til Forden fant jeg ut at det ble billigere å kjøpe ny, Sjekk Økonomideler Moss. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Baard Svart 5.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2023 Denne pumpa tror jeg ikke man får på økonomideler. Det kreves også et spesialverktøy for å få den sammen igjen. Du kan høre i gruppa "vi med volvo penta" på facebook så får du gode svar. Jeg valgte å sette bort overhalingen av pumpa da den skal presses sammen igjen med klaringstoleranse for å få riktig gjennomstrømming etterpå. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Mr_Stian Svart 5.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2023 Delene koster 800 kroner. Ny pumpe koster fort 5-6000 vil jeg tro. Toleransen skal jeg få til. Måler meg bare frem til hva de er i dag så går det fint. Kan ta litt bilder når jeg demontere og monterer. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 20.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2023 Hvordan gikk det @Mr_Stian? Er alt opp og går og det gikk greit å overhale pumpa selv? Har en Kad32 som det ser ut til at lekker litt fra vannpumpa. Tror KAD44 og KAD32 er foholdsvis likt bygd opp. Redigert pga skrivefeil Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Mr_Stian Svart 21.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Heisann. Vannpumpe er oppe å går og funker fint den. Pumpen jeg hadde funket egentlig fint før jeg overhale og men ble gjort pga alder. Var enkel å gjøre så lenge en har tilgang til en presse. Sitér dette innlegget Link to post
MagnusB Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Nettopp gjort samme jobben selv @Bellil. Er egentlig helt grei jobb. Kjøpte lagre på kulelagerhuset og tettningen fra volvo. Dreide opp et emne til og presse inn tetningen uten og skade den. Den kan lånes hvis det skulle trenges :) Operasjonen er godt beskrevet i verkstedhåndboken som ligger i dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 23.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Mr_Stian skrev On 21.6.2023 at 7.26: Heisann. Vannpumpe er oppe å går og funker fint den. Pumpen jeg hadde funket egentlig fint før jeg overhale og men ble gjort pga alder. Var enkel å gjøre så lenge en har tilgang til en presse. Vis hele sitatet MagnusB skrev On 21.6.2023 at 21.54: Nettopp gjort samme jobben selv @Bellil. Er egentlig helt grei jobb. Kjøpte lagre på kulelagerhuset og tettningen fra volvo. Dreide opp et emne til og presse inn tetningen uten og skade den. Den kan lånes hvis det skulle trenges :) Operasjonen er godt beskrevet i verkstedhåndboken som ligger i dokumentarkivet. Vis hele sitatet Takker begge to. Mangler nok noe verktøy for å gjøre en rask rehabilitering så planen er å kjøpe ny og så heller bruke litt tid på rehabiliteringen. Da har jeg en i reserve til den andre motoren. Oppfatter at jobben med å ta av og på pumpe er en helt grei jobb. Været er så bra nå at jeg ikke gjør noe før til mandag og får det da fikset før helgen. Slik drypper det hos meg nå. Det første jeg vil er å demontere alle reimer etc og vaske for å være sikker på hvor det drypper fra. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Mr_Stian Svart 23.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Det er ett sladrehull midt under vannpumpen. Se om du greier å se dette så ser du enkelt om det er her. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 25.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2023 Mr_Stian skrev On 23.6.2023 at 7.22: Det er ett sladrehull midt under vannpumpen. Se om du greier å se dette så ser du enkelt om det er her. Vis hele sitatet Takker. Planlegger å ta av reimer etc og vaske i kveld for bedre oversikt. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Bellil Svart 25.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2023 Tror jeg har funnet årsaken nå ;-( Når jeg endelig hadde fått fjernet remmer og hjul og ikke minst fått vasket oppi der så kom det egentlig ikke noe, men så stakk jeg et bor inn i hullet og da kom i hvert fall denne dråpen og den skulle vel ikke vært der. Må mye annet demonteres for å få av pumpa? Det ser veldig slik ut for meg på KAD32. Vurderer å sette bort jobben, men kunne vært praktisk og gjort jobben selv og samtidig fått vasket grundig og hatt på litt nytt grønt mens jeg venter på ny pumpe. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.