Jump to content

Overhale vannpumpe KAD44

Mr_Stian

Recommended Posts

Heisann. Jeg skal til å overhale en ferskvannspumpe til en Kad44. Har forstått det slik at akslingen her må presses ut. Men hvilken vei må den presses? Fra reim hjulet eller fra skovelen? 

Noen som har gjort dette som kan gi noen tips her? 

IMG_4997.jpeg

Mr_Stian skrev for 14 timer siden:

Jeg skal til å overhale en ferskvannspumpe til en Kad44. 

Da jeg skulle overhale  pumpa til Forden fant jeg ut at det ble billigere å kjøpe ny, Sjekk  Økonomideler Moss.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Denne pumpa tror jeg ikke man får på økonomideler. Det kreves også et spesialverktøy for å få den sammen igjen. Du kan høre i gruppa "vi med volvo penta" på facebook så får du gode svar. Jeg valgte å sette bort overhalingen av pumpa da den skal presses sammen igjen med klaringstoleranse for å få riktig gjennomstrømming etterpå.

/Baard

Delene koster 800 kroner. Ny pumpe koster fort 5-6000 vil jeg tro.

Toleransen skal jeg få til. Måler meg bare frem til hva de er i dag så går det fint. Kan ta litt bilder når jeg demontere og monterer.

• 1 måned senere...

Nettopp gjort samme jobben selv @Bellil. Er egentlig helt grei jobb. Kjøpte lagre på kulelagerhuset og tettningen fra volvo. Dreide opp et emne til og presse inn tetningen uten og skade den. Den kan lånes hvis det skulle trenges :) Operasjonen er godt beskrevet i verkstedhåndboken som ligger i dokumentarkivet.

Mr_Stian skrev On 21.6.2023 at 9.26:

Heisann. Vannpumpe er oppe å går og funker fint den. Pumpen jeg hadde funket egentlig fint før jeg overhale og men ble gjort pga alder. Var enkel å gjøre så lenge en har tilgang til en presse. 

MagnusB skrev On 21.6.2023 at 23.54:

Nettopp gjort samme jobben selv @Bellil. Er egentlig helt grei jobb. Kjøpte lagre på kulelagerhuset og tettningen fra volvo. Dreide opp et emne til og presse inn tetningen uten og skade den. Den kan lånes hvis det skulle trenges :) Operasjonen er godt beskrevet i verkstedhåndboken som ligger i dokumentarkivet.

Takker begge to. Mangler nok noe verktøy for å gjøre en rask rehabilitering så planen er å kjøpe ny og så heller bruke litt tid på rehabiliteringen. Da har jeg en i reserve til den andre motoren.

Oppfatter at jobben med å ta av og på pumpe er en helt grei jobb. Været er så bra nå at jeg ikke gjør noe før til mandag og får det da fikset før helgen.

Slik drypper det hos meg nå. Det første jeg vil er å demontere alle reimer etc og vaske for å være sikker på hvor det drypper fra.

20230620_184509512_iOS.jpg.4ce1cec1c7133ab9d1e85c40a57592e0.jpg

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Mr_Stian skrev On 23.6.2023 at 9.22:

Det er ett sladrehull midt under vannpumpen. Se om du greier å se dette så ser du enkelt om det er her. 

Takker. Planlegger å ta av reimer etc og vaske i kveld for bedre oversikt.

D5L

Tror jeg har funnet årsaken nå ;-(

20230625_171526873_iOS.jpg.e0738cfe59d008adf802759fda92a53f.jpg

Når jeg endelig hadde fått fjernet remmer og hjul og ikke minst fått vasket oppi der så kom det egentlig ikke noe, men så stakk jeg et bor inn i hullet og da kom i hvert fall denne dråpen og den skulle vel ikke vært der.

Må mye annet demonteres for å få av pumpa? Det ser veldig slik ut for meg på KAD32. Vurderer å sette bort jobben, men kunne vært praktisk og gjort jobben selv og samtidig fått vasket grundig og hatt på litt nytt grønt mens jeg venter på ny pumpe.

D5L

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...