knutosan Startet 4.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2023 (redigert) Hva er beste motorposisjon når man kjører en utenbordsmotor med "øreklokker"..helt loddrett eller tiltet utover? Vil tilting utover påvirke tilførsel av motor- og gearolje? Redigert 4.Mai.2023 av knutosan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 4.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2023 Motoren skal vel stå vertikalt når den kjøres med "øreklokker". Dette er jo slik "alle" praktiserer, inkl. verksteder/forhandlere etc. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 4.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2023 knutosan skrev for 3 timer siden: Hva er beste motorposisjon når man kjører en utenbordsmotor med "øreklokker"..helt loddrett eller tiltet utover? Av ren nysgjerrighet: Hvorfor spør du om det? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2023 I tankevirksomheten: er det 4 takter, så tenkt også på motoroljen. Uavhengig av takter: kjølevannet kjøler innvendig stammen for eksosvarme . Vil tro tilting gir en side som blir veldig varm? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 5.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2023 Større motorer gir ikke fuldt turtall når den er kraftig tiltet opp. Kan jo være en grunn til det. Ikke vet jeg, ha den ned-tiltet så blir alt ok tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 6.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2023 Sidespor, men jeg har helt gått over til å bruke inntaket beregnet for skylling, altså der man kan skru på kobling for vannslange. Har Suzuki DF250ap, men nesten alle motorer har denne tilkoblingsmuligheten. Sett motor vertikalt, og sett instrumenter i båten til å vise motortemp. Du må selvsagt vite hva som er normal-temp hvis det skal være noe vits. Sett vanntrykket på før motoren selvsagt. Motortemp kan med fordel overvåkes uansett metode. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 6.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2023 @hawthorne Motor er vel ikke beregnet for å startes ved bruk av spyletilkobling? Det er iallefall ikke min Verado motor, da får ikke impeller vann, går tørt og risiko for at denne ryker er stor Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2023 Sturee skrev 25 minutter siden: @hawthorne Motor er vel ikke beregnet for å startes ved bruk av spyletilkobling? Det er iallefall ikke min Verado motor, da får ikke impeller vann, går tørt og risiko for at denne ryker er stor Samme på min Honda. Motoren skal naturligvis ikke startes ved bruk av spyletilkoplingen. Skal motoren startes/kjøres er det jo f.eks "øreklokker" eller "tank" som gjelder, slik at impeller får vann. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 6.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2023 32 minutes ago, LM 605 said: Samme på min Honda. Motoren skal naturligvis ikke startes ved bruk av spyletilkoplingen. Skal motoren startes/kjøres er det jo f.eks "øreklokker" eller "tank" som gjelder, slik at impeller får vann. Jøss, så merkelig at vannet ikke renner ned til impelleren på Honda og Mercury. Fungerer faktisk helt fint hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 6.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2023 Det var ment som et tips til å sjekke opp i servicemanual at motor faktisk kan startes ved bruk av spyletilkobling. og hvis du leser på denne linken, ser du at dette sannsynligvis gjelder også din motor med to forskjellige prosedyrer for spyling med motor i drift med klokker, og spyletilkobling uten motor (Med forbehold om at denne manualen stemmer for din årgang) https://www.manualslib.com/manual/2262343/Suzuki-Df200.html?page=50#manual Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 7.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2023 9 hours ago, Sturee said: og hvis du leser på denne linken, ser du at dette sannsynligvis gjelder også din motor med to forskjellige prosedyrer for spyling med motor i drift med klokker, og spyletilkobling uten motor (Med forbehold om at denne manualen stemmer for din årgang) Stemmer at det er anbefalt, ja. Ofte enklere å holde temperaturen rett. Men jeg ville sjekket motortemp uansett metode. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.