Jump to content

Nybegynnertips for maling av båt (ferro)

GT96

Recommended Posts

Ferro-skuta skal males om! 
Av en eller annen grunn ser jeg for meg at å bare kjøre på med maling ikke er rette veien å gå. Jeg er helt blank på båt-maling.

I første omgang skal det kun males over vannlinjen. Senere i sommer skal jeg gå løs under også.

Skroget er ferrosement med 2 lag epoxy (om jeg husker rett). Den er blå i dag, men ønsker en mye dypere blåfarge (nesten svart). 
Styrhuset er hvitt og lagd av glassfiber. Her tenker jeg enten å beholde det hvite, eller male styrhus og lagringsrom (panser) grått. 
Dekket skal fremdeles være hvitt. 

Her er nåverende utseendet sist den var på land i 2020:

IMG_8349.png.0f013ef88cd143b3b1523bc7a019d397.png

min plan: Tenker å male eller på en annen måte markere vinduene med hvitt. Også med hvit vannlinje og svart bunnstoff. (Vet det er delte meninger om farge der, men tror jeg vil prøve svart)

IMG_9603.jpeg.abbc3d2e72702bad16ee6bcdb99db59d.jpeg

Nåverende styrhus og lagringsrom. Jeg ønsker alt grått bortsett fra hvite luker og eventuelt hvitt rundt vinduene her også. Usikker enda.. 

IMG_9605.png.d56f59ae94ce3259540cfb08ae92bb85.png

Årsak til lysten:

IMG_9604.png.78cc7ea97c6fc18cedd7a96c892777fd.png

IMG_9606.jpeg.befcd08478988636ec4531f6fbdaabaa.jpeg

Båten skal skinne slik den fortjener. Det blir større oppgraderinger innvendig også, så mulig det blir født enda en prosjekttråd. :) 

Venter i spenning på lure svar! ? 

Redigert av SV Arcadia
Bare surr med bilder :’) (see edit history)

Med vennlig hilsen

Glenn

Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/

Jeg lakkerte min båt i fjor, erfaringen derifra er at å ha båten "innendørs" under lakkering er en absolutt fordel (ikke et must, vil si at resultatet hos meg ble 90-95%, men ikke 100%)

Med innendørs så mener jeg at du må ha kontroll på vind/trekk, temperatur og selfølgelig vann...

Grunnarbeidet er og nøkkelen til et godt sluttresultat, det hjelper ikke å lakkere om men ikke tar seg god tid med sliping og sparkling slik at underlaget er så jevnt som overhode mulig, spesielt mørke overflater viser den minste ujevnhet. 

Jeg brukte epifanes 2komp polyuretan lakk med tynner for pensel/rulle og rullet lakken på uten å fordrive etterpå. Båten sto utendørs uten tildekking mens jeg gjorde jobben.

Om du kan bruke 2komp lakk kommer vel litt an på hva som er på den fra før men 2komp tåler vesentlig mer juling enn 1komp når den er ferdig herdet)

Når det gjelder fargevalg så blir et mørkt skrog vanvittig varmt i solen i motsetning til et lyst skrog (mye mer enn jeg trodde). Ikke det største problemet her til lands men noe å tenke på er det absolutt.

Leste meg godt opp (youtube, google etc) før jeg gikk i gang (virker som at båtlakkering på stranden mens sanden blåser rundt ørene på deg i er noe man gjør hver helg i statene ?) og resultatet ble slik:20220617_113556.jpg.a0f92218ec972efa5c998942bf3ae251.jpg

Kunne ha gått 1 tone mørkere.

image.jpeg.fbf81f8a61fc2d688b12869642d045e2.jpeg

Overflaten ble helt grei som man ser.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...