Jump to content

Giroljen er hvit og seig? Status Marine-motor

Arendalssnekke23

Recommended Posts

Hei båtfolk,

Tanker om dette? Gjennomfører service av en Status Marine 52HK. Etter mye arbeid med å få løs peileren til girkassen ser jeg at oljen er hvit og seig, nesten som krem.

Tanker rundt dette? Antar den bør byttes før enn siden.

024BCF8B-B7B7-42CB-9CC9-C5AFDCDC4E4F.jpeg.c254b33daa9d573519fa13ecf9f9eb21.jpeg

ABE754A9-6B0C-4913-987F-FCD53B0CD7CB.jpeg.d498bedf8839da4d23a69f09924d0a47.jpegE0CC42E6-4B15-464C-8F98-CF88FC35577A.jpeg.dd8a73cc22787697da94eaf14069d276.jpegF41EC2EC-C68C-4695-AEEC-9F11851715BC.jpeg.c2f2f2be6b5d93af0cbad90e55f3964d.jpeg

I fjor før båten ble tatt på land ble motorrommet fylt med sjøvann. Da var girkassen i sin helhet under vann. 

Antar dette kan ha skjedd i sammenheng med det? Og girkassen må vel demonteres, renses og byttes pakninger på før ny olje blir fylt på?

Arendalssnekke23 skrev 15 minutter siden:

fjor før båten ble tatt på land ble motorrommet fylt med sjøvann. Da var girkassen i sin helhet under vann. 

Da har nok vannet kommet inn luftingen til gearkassen.
Jeg hadde ikke laget noe mer arbeide enn nødvendig hvis det var min båt.
Tapp oljen/fyll på ny og kjør noen minutter for så å ta ett nytt olje skift.
Er nok veldig mulig att du må ta enda ett oljeskift etter det men ville nok kjørt noen få timer først

Alternativt hvis innmaten i kassa bare er tannhjul kan du bruke diesel til "å skylle i mellom" før første oljeskift.

Redigert av pipe (see edit history)
Arendalssnekke23 skrev for 11 timer siden:

fjor før båten ble tatt på land ble motorrommet fylt med sjøvann. Da var girkassen i sin helhet under vann. 

Hvis hele girkassen var undrer vann, kan du ha fått vann i motoroljen også hvordan gikk det med startmotoren? 

PS,

Sjekk manualen så du får rett olje. 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Hvis hele girkassen var undrer vann, kan du ha fått vann i motoroljen også hvordan gikk det med startmotoren? 

PS,

Sjekk manualen så du får rett olje. 

Sjekket manual og har korrekt olje.

Startmotoren fungerer plettfritt, motor starter alltid på første vridning. 

Skal bytte olje i dag og holder dere oppdatert!

En kort oppdatering her:

Fikk skiftet giroljen i dag. Den måtte varmes opp før jeg klarte å pumpe den ut.

Mengden olje i kassen var mer enn hva manualen sier, så her har det nok vært en god mengde vann. Den hvite oljen luktet råtten sjøvann og man ble fort uvel av lukten. 

Etter bytte av gir- og motor-olje innbiller jeg meg at motoren går jevnere. I tillegg er det mindre eksos og mindre lukt.

Ask skrev for 2 timer siden:

Før hadde eg ein Volvo Penta. Den var "vannsmurt".

(Den motoren er ein av grunnane til at eg ikkje likar VP.)

Etter at zimmerringane til vasspumpa var skifta måtte det 6-7 oljeskift til før alt vatnet var borte.

Du må nok rekna med fleire oljeskift.

Hei. Takk. Jeg planlegger 2 nye oljeskift denne uken. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...