Jump to content

Forfilter, er dette dieseldyr?

MR Swe

Recommended Posts

Jeg mener å ha lest at Regjeringen har bestemt at også avgiftsfri diesel (grønn) skal ha innblanding av FAME, altså biodiesel. Så vi kommer nok ikke unna. Danmark og Tyskland har kjørt bio i mange år. Biler har kjørt bio i mange år i Norge allerede. Greier bilene mine å gå problemfritt på bio, skal også Hulda greie det. På tankstasjonen på Donsö reklamerer de med bio-fri diesel til SEK 24 kroner literen (vanlig blank diesel). Sist jeg var i Grenå reklamerte Havnepiraten der med at de hadde 'offroad diesel', ikke bio. På de andre plassene jeg har vært i Danmark er det 'miljødiesel' (bio).

Hulda skrev 2 minutter siden:

Danmark og Tyskland har kjørt bio i mange år. Biler har kjørt bio i mange år i Norge allerede. Greier bilene mine å gå problemfritt på bio, skal også Hulda greie det.

Har ikke hatt problem med å finne marine diesel  i Danmark  lit færre i Sverige.

Klart bilene går bra på Biodisel de fyller året rundt,

Moroa kan begynner   ved vinterlagring , hvis de ikke får opp holdbarheten.

det var avsporing

Til TS, Tøm tanken  over på kanner la gromset falle til bunn og sugd fra 10cm over bunn, hold vannet 

borte fra tanken, det er oppskriften.

Gjør som NilsPils sier.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Må korrigere meg sjøl litt her.

Sjekket nettopp forsikringen i forbindelse med ny jolle/motor.

Storebrand har nå endret på dette med Dieseldyr fra 1/5, å da til det positive.

Dette dekkes nå under vanlig kasko, så en trenger ikke ha Super lengre. Men dekkes under punkt 4.4 i vanlig kasko.

** Skade som følge av plutselig og uforutsett tilførsel av forurenset eller

infisert drivstoff eller feil fylling på drivstofftank. Erstatning under dette punktet dekkes med inntil 60 % av forsikringssum, maksimalt kr 50 000. 00** Nytt punkt. Gjelder for skader etter 01.05.2023.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev 55 minutter siden:

** Skade som følge av plutselig og uforutsett tilførsel av forurenset eller

infisert drivstoff eller feil fylling på drivstofftank.

Men hvordan kan man vite om det skyldes fylling av forurenset diesel eller egen mangel på kontroll og vedlikehold . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 28 minutter siden:

Men hvordan kan man vite om det skyldes fylling av forurenset diesel eller egen mangel på kontroll og vedlikehold . . ?

Det vil være omtrent umulig å påvise for både deg å forsikringen hva som faktisk hadde skjedd.

Dieseldyr krever vann for å leve. Vann får du oftest når du fyller. Altså et uheld som jeg ser det.

Som sagt gad de enn ikke ta kontakt når jeg meldte in skaden. De bare utbetalte penger første virkedag.

Å vet en ikke sjøl med sikkerhet hva årsak er, så er det jo et uheld. Men klart, vet du at tanken din er full av dritt å du bare ikke har gidd å gjøre noe med det, så blir det feil å bruke forsikringen til dette.

Men dette er noe de har utrolig mange saker om, så er nok derfor de har flyttet det til kasko.

Feil fylling av bil, er jo også selvforskyldt, siden en tydeligvis står å sover når en tanker feil, men dette dekkes, å det gir travle dager til feks fuelservice.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Da har takstmannen vart g sjekket og mener dette er ca 4 timmersjobb for med suge opp de vannet som er i bunn og så bare kjøre på med noen middel for drepe dieseldyr.  Er det noen man kan selv. Var vente tid på flere uker der jeg ligger,

MR Swe skrev for 1 time siden:

Da har takstmannen vart g sjekket og mener dette er ca 4 timmersjobb for med suge opp de vannet som er i bunn og så bare kjøre på med noen middel for drepe dieseldyr.  Er det noen man kan selv. Var vente tid på flere uker der jeg ligger,

Det høres ut som en lettvint konklusjon. Har takstmannen sjekket om det er grums i tanken, og eventuelt hvor mye . . .? Og hva med grums i slanger og rør . . ?

Hvor mye diesel er det snakk om?

ville prøvd selv, om det var uker å vente. 

Du kan suge ut vann og synelig grums via mannlokk med vakuumpumpe, sånn mann bytter olje med. 
Så kan du kjøpe en 12v fødepumpe, litt slanger og et 2 mikron filterinnsats. Koble fra motor på filter, koble fødepumpe etter filter og slange til kanner/dunker hvis det er få liter. Eller bare tilbake på tank hvis det er mye. Får du tømt tanken, er det kanskje mulig å gjøre rent også. 

Du svarte vel aldri på hvor mange motortimer du har brukt for å akkumulere dritten i filteret som bildene viser.

Hvis du har kjørt kun noen få timer så er det kanskje på sin plass med en tanksjau.

Har du kjørt 50-100 timer og filteret ser slik ut så ville jeg bare byttet filter og fulgt med

Gullfisk.. Har nok 150liter i tanken. 
NIE: er nok et sted mellom 50-100 timmer. Har ikke vart noen grums tidligere år så jeg misstenker at dette kom i slutet av forrige året da jeg tog en tanking på vei hjem innen vi tog opp båten-

Jomes skrev for 11 timer siden:

Tøm tanken, demonter dieselfilter. Rengjør tanken, vask tom tank med rødsprit, la tanken tørke to dager. Monter nye filter og fyll tanken på nytt. 

Og så diseldyrdreper når du fyller på tanken igjen.

mons skrev for 9 timer siden:

Ikke tøm det tilbake. La kannene stå helt stille så evt grums synker ned og bruk hevertpumpe for å fylle tilbake. Ikke bruk de nederste 1-2 cm i kannene. Der ligger alt vannet og nesten all dritten.

Du  kan også helle det meste forsiktig tilbake mens vannet med grums forblir på bunnen av kanna.

MR Swe skrev for 11 timer siden:

Vurderer det Jomes. Men kan man oppbevare diesel i vanlige vita plastkanner men man vasker og la det tørke? Og har trakt med filter i for rense det når man heller det tilbake? 150-200 liter er rett mye.

Det er sånn jeg har gjort det (to ganger).

Jeg har dårlig erfaring med hevertpumpe til slike jobber.
Vær iallefall obs på at hver gang man klemmer på belgen, så kan innsuget blåse ut litt, noe som gjør at dritt som ligger på bunnen blir virvlet opp.
Dvs at den er ubrukelig med mindre tanken er litt opp i høyden, så man kan benytte seg av hevert-prisippet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...