Jump to content

Forfilter, er dette dieseldyr?

MR Swe

Recommended Posts

MR Swe skrev On 19.5.2023 at 20.16:

150-200 liter er rett mye.

Det blir i hverstefall 8 X25 l kanner har brukt de i mange år.

MR Swe skrev 10 minutter siden:

Hvor vet man hur mye man skal støvsuge bunnen?

Tøm tanken  og rengjør den.

tap av 15 /20 liter av kannene , kommer an på hvor mye bunnfall det er.

Samle alle skvetten på kanner og  gjenta prosessen til du har bare bunnfall på en kanne.

Har du  forfilter bruk det når du skal fylle  diesel tilbake på tanken. sammen med  pumpa til  Jula eller biltema  https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/elektrisk-sugepumpe-for-drivstoff-04-bar-2000047776

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

MR Swe skrev 1 time siden:

Det beste er om man har lavt nivå i tanken. Da ser man godt igjennom dieselen. Vanskelig å få opp alle partikler om man ikke ser dem. Kan hjelpe litt med kraftig lommerlykt også.

NilsPils skrev 51 minutter siden:

Hvis du bruker den til oljeskift blir den såpass sterkt forurenset at den ikk bør brukes til ren diesel senere.

Dieselen man suger ut skal mest sannsynlig ikke tilbake på tanken da.
Den er vel som nevnt lenger opp, for treg til å bruke til å tømme en hel tank.
"Sugekapasitet: 1 liter/3 min. Bør ikke brukes lenger enn 30 minutter i strekk"

MR Swe skrev for 2 timer siden:

Jeg styrte røret langs de nedre kantene til jeg kun fikk grønn diesel i retur og fylte flere flasker som jeg lot setle. Når siste flaska ikke hadde spor av vann etter et døgn og to så sa jeg meg fornøyd med det. Men jeg hadde nok ingen dieseldyr da jeg alltid har hatt Bioprotect 2 på tanken - kun vann og grums nederst.

Endte opp med å montere doble Racor forfiltere med ventiler for å veksle + et eget ‘polerings’-Racor med pumpe som suger helt fra bunn av valgfri tank/retur som får surre og gå litt dann og vann for å holde bedre kontroll uten tanksjau når jeg har vært uheldig og fått vann på kjøpet.

Seesnake skrev for 3 timer siden:

Bare et spørsmål. Har du to tanker i båten eller bare en?

Usikker på om spm var til Mr Swe eller meg men jeg har i alle fall 2 tanker. Fylling på stb, motor suger/returnerer til bb. Teoretisk mulighet for å stenge parallelliseringsslange men vil antakelig gi slagside etterhvert så lite aktuelt. Dog er det en liten terskel på en cm eller to under innløp parallelliseringsslange så jeg får et lite ‘setlekar’ i stb der det fylles. Var nok derfor jeg fant 99% av vannet der. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...