Nena Startet 7.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2023 (redigert) Har en Askeladd 14 fot som ble veldig lav bak med denne motoren. H ilken båt og lengde skal man ha til en langstammet motor som min? Nena Redigert 7.Mai.2023 av Nena (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 7.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2023 Mange gamle båter blir veldig tunge bak, når en bytter til 4T motor. Dette da disse er en del tyngre enn gamle 2T motorer. De er ofte også større i bredden, så på noen båter blir det trangt bak i motor brønn. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Nena Svart 7.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2023 Takk for svar:) Hvilken båt og lengde evt. alder på båt passer best? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2023 Det var et veldig generelt spørsmål, da får du et generelt svar tilbake? Som en generell «regel» passer eldre totaktere godt på eldre båter med noenlunde smal rau. Mens nyere firetaktere passer på mer moderne skrog med breiere rau (og med dette mer bæring i raua for tyngre motor). Dette betyr ikke at man ikke kan klare å få moderne motorer til å fungere sammen med eldre skrog og motsatt, men ofte har det vært slik at skrogene har blitt designet tilpasset motorene i den tiden man befinner seg i der og da. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 7.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2023 (redigert) 9.8hk på en askeladd hvis dette er den gamle oransje typen så er det litt mye. Skrogfasong gjør at den ikke planer. Tror en 6hk passer bedre på den båten. Hilsen en som har fartet rundt mye i en askeladd med 9.9hk. lang stamme på små båter er vel heller ikke så vanlig. Min erfaring er at de er mest brukt på seilbåter og som dorgemotorer på større båter. Redigert 7.Mai.2023 av Vittig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nena Svart 7.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2023 Takk?glad for info. Jeg spør i vei?vil en 9,8 hk langstammet 4 takter (for tung?) være ok og stor nok til en f.eks 14 fot Værnøy? Sitér dette innlegget Link to post
Nena Svart 7.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2023 Takk?glad for info. Jeg spør i vei?vil en 9,8 hk langstammet være ok og stor nok til en f.eks 14 fot Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2023 Vittig skrev for 6 timer siden: lang stamme på små båter er vel heller ikke så vanlig. Min erfaring er at de er mest brukt på seilbåter og som dorgemotorer på større båter. Ikke uvanlig med lang stamme på båter fra 13-14 fot og oppover. Og f.eks. Musling 370 som er ca 12 fot. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 7.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2023 kommer også litt an på når båten er bygd. GH14 feks, brukte kort stamme fram til en gang rundt 1990. Mens feks Hansvik 14 speed og Rana 425 alltid har brukt lang stamme. Alle disse planer med 9,9 så lenge man ikke er for mange personer i båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Førstefender Svart 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 En Tohatsu 9.8hk firetakter er knapt tyngre enn en 9.9 totakt yamaha, Tohatsu er en oppskremt 8hk.. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Sist jeg sammenliknet var vel en moderne 9,9 hk firetakt ca 10 kg tyngre enn en 9,9 totakter. Ca 40 kg for totakter og ca 50 kg for firetakter tror jeg det var sist. Kan ikke det stemme? Så jeg sa til sønnen min at hvis han tar en halvfull bensintank (ca 10 liter) og setter oppå motoren, så får han en følelse av hvor tungt båten vil ligge i vannet med firetakter. Må da huske å ha den vanlige bensintanken liggende på sitt sted også. Akkurat nå har vi vurdert å ha en firetakter på hans Wester 360, men jeg har konkludert at den ligger dypt nok med en totakter 9,9... Jeg holdt på å kjøpe en GH14 med firetakt 9,9 her for leden, så den passer vel ok med det. Fun 14 her i havna har en Tohatsu 20 eller 30 hk firetakt, så den har nok bæring i alle fall. Når det gjelder bruk av langstammet motor på skrog for kortstammet så kan man bygge opp skroget, men det må gjøres veldig solid for det er mye vri-krefter. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
TåT Svart 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Grand Banks jr skrev 3 minutter siden: Sist jeg sammenliknet var vel en moderne 9,9 hk firetakt ca 10 kg tyngre enn en 9,9 totakter. Ca 40 kg for totakter og ca 50 kg for firetakter tror jeg det var sist. Kan ikke det stemme? Tohatsus 9,8 veier ikke mer enn 37 kg. 9,9 veier 43. Også Mercury og Suzuki sine 9,9 (og 15) veier vel 43-44 kg. Så det har skjedd utvikling på vektfronten med firtaktene. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 (redigert) Askeladden 14 fot kom i flere utgaver. Men av eldre type skal ha kortstammet motor som 14-2200 og 14-2210. Robåt utgaven av 14foteren tåler maks 8hk kort stamme 14-2105. Utgave 14-2565 skal ha lang stamme. Nyere 14 foter fra askeladden for eksempel 430ST skal ha lang stamme. Så det er forskjellig fra 14 foter til 14 foter. Tobias 14 for eksempel er halvplanende og beregnet for langstammet motor. Vi hadde en 14-2210 på hytten med Tohatsu 9.9 2-takt før og den veier 41-45kg avhengig av modell og utstyr, men den utgaven tålte vekten av motoren helt fint, så som sagt kommer det an på hvilke utgave av Askeladden 14 du har. Redigert 8.Mai.2023 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nena Svart 8.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Ok takk alle?jeg vil se etter båter som skal ha langstammet motor men som også tåler vekt av en four stroke… tror jeg? Sitér dette innlegget Link to post
ReneNorge Svart 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Nena skrev 39 minutter siden: Ok takk alle?jeg vil se etter båter som skal ha langstammet motor men som også tåler vekt av en four stroke… tror jeg? Mange 14 takter som takler en 4 takt påhengsmotor. Vår Pioner 14 har en evinrude 25 (det er en 2-takt med vekt som 4-takt). Motor veier ca. 80 kilo og er langstammet. Det går veldig fint og båten er i plan ila noe få sekunder… Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 9.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 Vittig skrev On 7.5.2023 at 16.46: 9.8hk på en askeladd hvis dette er den gamle oransje typen så er det litt mye. Skrogfasong gjør at den ikke planer. Tror en 6hk passer bedre på den båten. Hilsen en som har fartet rundt mye i en askeladd med 9.9hk. lang stamme på små båter er vel heller ikke så vanlig. Min erfaring er at de er mest brukt på seilbåter og som dorgemotorer på større båter. Mange askeladden er seilbåter hvor det kan hektes på påhengsmotor uten at det er et slikt søkk til det, så da vil det nok på mange Askeladden passe best med lang stamme, akkurat som en over her også skriver. Jeg har selv seilt endel i et par slike Askeladden, en uten motor og en med langstammet 5 hk 4-takt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.