Jump to content

Tohatsu 9,8, four stroke, langstammet for tung for båten min

Nena

Recommended Posts

Det var et veldig generelt spørsmål, da får du et generelt svar tilbake? Som en generell «regel» passer eldre totaktere godt på eldre båter med noenlunde smal rau. Mens nyere firetaktere passer på mer moderne skrog med breiere rau (og med dette mer bæring i raua for tyngre motor).

Dette betyr ikke at man ikke kan klare å få moderne motorer til å fungere sammen med eldre skrog og motsatt, men ofte har det vært slik at skrogene har blitt designet tilpasset motorene i den tiden man befinner seg i der og da.

9.8hk på en askeladd hvis dette er den gamle oransje typen så er det litt mye. Skrogfasong gjør at den ikke planer. Tror en 6hk passer bedre på den båten. 

Hilsen en som har fartet rundt mye i en askeladd med 9.9hk.

lang stamme på små båter er vel heller ikke så vanlig. Min erfaring er at de er mest brukt på seilbåter og som dorgemotorer på større båter. 

Redigert av Vittig (see edit history)
Vittig skrev for 6 timer siden:

lang stamme på små båter er vel heller ikke så vanlig. Min erfaring er at de er mest brukt på seilbåter og som dorgemotorer på større båter. 

Ikke uvanlig med lang stamme på båter fra 13-14 fot og oppover.  Og f.eks. Musling 370 som er ca 12 fot.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

kommer også litt an på når båten er bygd.  GH14 feks, brukte kort stamme fram til en gang rundt 1990.  Mens feks Hansvik 14 speed og Rana 425 alltid har brukt lang stamme.   Alle disse planer med 9,9 så lenge man ikke er for mange personer i båten

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Sist jeg sammenliknet var vel en moderne 9,9 hk firetakt ca 10 kg tyngre enn en 9,9 totakter. Ca 40 kg for totakter og ca 50 kg for firetakter tror jeg det var sist. Kan ikke det stemme?

Så jeg sa til sønnen min at hvis han tar en halvfull bensintank (ca 10 liter) og setter oppå motoren, så får han en følelse av hvor tungt båten vil ligge i vannet med firetakter. Må da huske å ha den vanlige bensintanken liggende på sitt sted også. 

Akkurat nå har vi vurdert å ha en firetakter på hans Wester 360, men jeg har konkludert at den ligger dypt nok med en totakter 9,9... 

Jeg holdt på å kjøpe en GH14 med firetakt 9,9 her for leden, så den passer vel ok med det. 

Fun 14 her i havna har en Tohatsu 20 eller 30 hk firetakt, så den har nok bæring i alle fall. 

Når det gjelder bruk av langstammet motor på skrog for kortstammet så kan man bygge opp skroget, men det må gjøres veldig solid for det er mye vri-krefter.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 3 minutter siden:

Sist jeg sammenliknet var vel en moderne 9,9 hk firetakt ca 10 kg tyngre enn en 9,9 totakter. Ca 40 kg for totakter og ca 50 kg for firetakter tror jeg det var sist. Kan ikke det stemme?

Tohatsus 9,8 veier ikke mer enn 37 kg. 9,9 veier 43. Også Mercury og Suzuki sine 9,9 (og 15) veier vel 43-44 kg. Så det har skjedd utvikling på vektfronten med firtaktene. 

Askeladden 14 fot kom i flere utgaver. Men av eldre type skal ha kortstammet motor som 14-2200 og 14-2210. Robåt utgaven av 14foteren tåler maks 8hk kort stamme 14-2105.

Utgave 14-2565 skal ha lang stamme.

Nyere 14 foter fra askeladden for eksempel 430ST skal ha lang stamme.

Så det er forskjellig fra 14 foter til 14 foter. Tobias 14 for eksempel er halvplanende og beregnet for langstammet motor.  Vi hadde en 14-2210 på hytten med Tohatsu 9.9 2-takt før og den veier 41-45kg avhengig av modell og utstyr, men den utgaven tålte vekten av motoren helt fint, så som sagt kommer det an på hvilke utgave av Askeladden  14 du har.

Redigert av Diddn (see edit history)
Nena skrev 39 minutter siden:

Ok takk alle?jeg vil se etter båter som skal ha langstammet motor men som også tåler vekt av en four stroke…

tror jeg?

Mange 14 takter som takler en 4 takt påhengsmotor. Vår Pioner 14 har en evinrude 25 (det er en 2-takt med vekt som 4-takt). Motor veier ca. 80 kilo og er langstammet. Det går veldig fint og båten er i plan ila noe få sekunder… 

Vittig skrev On 7.5.2023 at 16.46:

9.8hk på en askeladd hvis dette er den gamle oransje typen så er det litt mye. Skrogfasong gjør at den ikke planer. Tror en 6hk passer bedre på den båten. 

Hilsen en som har fartet rundt mye i en askeladd med 9.9hk.

Mange askeladden er seilbåter hvor det kan hektes på påhengsmotor uten at det er et slikt søkk til det, så da vil det nok på mange Askeladden passe best med lang stamme, akkurat som en over her også skriver.

Jeg har selv seilt endel i et par slike Askeladden, en uten motor og en med langstammet 5 hk 4-takt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...