Jump to content

Kva type pakkboks har eg, og er det normalt at den lekk litt?

Vestlandssong

Recommended Posts

Har lest ein del på baatplassen om ulike typer pakkbokser. Ut frå det eg har sett trur eg kanskje eg har ein pakkboks med simmeringer, ikkje talgpakning. Dermed burde den ikkje lekke. Men stemmer det? Sjå bilde.

Den lekk litt vatn. Nokon gongar når båten litt i ro. På det meste kom det ca 2 drypp i sekundet, men det stoppa når eg skrudde til meir fett. Etter turen i dag lakk det nokre dråper under gange, men ingenting når båten låg i ro etterpå.

Har nettopp kjøpt båten gjennom båtmegler og de er villige til å ta litt ansvar hvis noko er feil. Men er det egentlig det?

E20CEB5C-ED4A-47B1-B7E6-1B7E61352777.jpeg

66426D0E-9C34-4BE4-82E0-65B8421E08F1.jpeg

Denne ser ut til å være med simmeringer og skal være tett dersom den er i orden. 

Husk at fettet bare skal smøre, ikke tette. For mye fett er ikke gunstig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 16 minutter siden:

Denne ser ut til å være med simmeringer og skal være tett dersom den er i orden. 

Husk at fettet bare skal smøre, ikke tette. For mye fett er ikke gunstig. 

Takk for svar! Då blir det ein telefon til megleren tenker eg. 

Vestlandssong skrev 41 minutter siden:

Takker for svar. Og hvis simmeringene skal byttes må båten på land, aksling må trekkes ut, noko som også kan bety at roret må av?

Helt riktig. Enkelte båter har roret ørlite ute av sentrer, og da kan akslingen trekkes bak etter at propellen er demontert. Men ofte må roret av. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

.Snorre skrev for 8 timer siden:

Ser ut som en pakkboks fra West mekan.

Den ligner også mye på Bosvik sin. 

Brigg skrev for 2 timer siden:

Helt riktig. Enkelte båter har roret ørlite ute av sentrer, og da kan akslingen trekkes bak etter at propellen er demontert. Men ofte må roret av. 

Peiling på kor mange arbeidstimer det dreier seg om, hvis roret må av? Med tanke på eventuell kompensasjon fra selger... Kranløft opp og ned på land + verkstedtimer. Ny pakkpoks kan eg betale sjølv, sidan det tross alt er ein oppgradering.

For et par vante mekanikere er dette kanskje gjort på 2-3 timer. Såfremst tilkomsten ikke er helt umulig. Det kan være hensiktsmessig å bytte tetninger på rorakslingen også mens roret et nede. 

Det er tilstrekkelig å bytte simmeringene og låsefjærene i pakkboksen. Det er ikke nødvendig å bytte hele pakkboksen. 

Har nettopp skiftet tetninger i min fra West Mekan uten å ta av roret. Løsnet derimot klemflensen og trakk akslingen ut til den traff roret. Deretter løsnet eg klemflensen fra giret og fikk da nok plass til å dra av pakkboksen. Brukte ca 3 timer på hele jobben. 

Brigg skrev 10 minutter siden:

For et par vante mekanikere er dette kanskje gjort på 2-3 timer. Såfremst tilkomsten ikke er helt umulig. Det kan være hensiktsmessig å bytte tetninger på rorakslingen også mens roret et nede. 

Det er tilstrekkelig å bytte simmeringene og låsefjærene i pakkboksen. Det er ikke nødvendig å bytte hele pakkboksen. 

Tørstemaskinist skrev 5 minutter siden:

Har nettopp skiftet tetninger i min fra West Mekan uten å ta av roret. Løsnet derimot klemflensen og trakk akslingen ut til den traff roret. Deretter løsnet eg klemflensen fra giret og fikk da nok plass til å dra av pakkboksen. Brukte ca 3 timer på hele jobben. 

Takk for nyttige svar. Veit ikkje kor mykje klaring eg har bak til roret hos meg. 

Men du måtte ha båten land, ikkje sant  @Tørstemaskinist?

Vestlandssong skrev Just now:

Takk for nyttige svar. Veit ikkje kor mykje klaring eg har bak til roret hos meg. 

Men du måtte ha båten land, ikkje sant  @Tørstemaskinist?

Ja båten er på land. Eg har en Saga 315, og når eg hadde dratt akslingen bak til roret var det ca 5 cm klaring mellom klemflens og aksel-ende. Fant ut at det var lettere å løsne klemflensen fra giret (4 bolter) enn å ta av roret.. 

Husk å montere flensen tilbake der den stod, og bruk oppgitt moment på boltene

Takker for svar. Er dette noko som bør utbedres raskt? Slik tilstanden er no er det snakk om små mengder vatn.

Men er dette noko som plutselig kan forverre seg og føre til at store mengder vatn kjem inn i båten, eller vil det aldri være snakk om anna enn små mengder som klarer å presse seg gjennom? Det som kjem pipler ut mellom pakkboks og aksling, men stopper når ein skrur til fettpressa.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...