Vestlandssong Startet 7.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2023 Har lest ein del på baatplassen om ulike typer pakkbokser. Ut frå det eg har sett trur eg kanskje eg har ein pakkboks med simmeringer, ikkje talgpakning. Dermed burde den ikkje lekke. Men stemmer det? Sjå bilde. Den lekk litt vatn. Nokon gongar når båten litt i ro. På det meste kom det ca 2 drypp i sekundet, men det stoppa når eg skrudde til meir fett. Etter turen i dag lakk det nokre dråper under gange, men ingenting når båten låg i ro etterpå. Har nettopp kjøpt båten gjennom båtmegler og de er villige til å ta litt ansvar hvis noko er feil. Men er det egentlig det? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2023 Denne ser ut til å være med simmeringer og skal være tett dersom den er i orden. Husk at fettet bare skal smøre, ikke tette. For mye fett er ikke gunstig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Vestlandssong Svart 7.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2023 Brigg skrev On 7.5.2023 at 20.55: Denne ser ut til å være med simmeringer og skal være tett dersom den er i orden. Husk at fettet bare skal smøre, ikke tette. For mye fett er ikke gunstig. Vis hele sitatet Takk for svar! Då blir det ein telefon til megleren tenker eg. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 7.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2023 Ser ut som en pakkboks fra West mekan. Hadde samme type i NB 870, den var 100% tett.. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 8.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Takker for svar. Og hvis simmeringene skal byttes må båten på land, aksling må trekkes ut, noko som også kan bety at roret må av? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Vestlandssong skrev On 8.5.2023 at 5.11: Takker for svar. Og hvis simmeringene skal byttes må båten på land, aksling må trekkes ut, noko som også kan bety at roret må av? Vis hele sitatet Helt riktig. Enkelte båter har roret ørlite ute av sentrer, og da kan akslingen trekkes bak etter at propellen er demontert. Men ofte må roret av. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 .Snorre skrev On 7.5.2023 at 21.32: Ser ut som en pakkboks fra West mekan. Vis hele sitatet Den ligner også mye på Bosvik sin. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Vestlandssong Svart 8.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Brigg skrev On 8.5.2023 at 5.54: Helt riktig. Enkelte båter har roret ørlite ute av sentrer, og da kan akslingen trekkes bak etter at propellen er demontert. Men ofte må roret av. Vis hele sitatet Peiling på kor mange arbeidstimer det dreier seg om, hvis roret må av? Med tanke på eventuell kompensasjon fra selger... Kranløft opp og ned på land + verkstedtimer. Ny pakkpoks kan eg betale sjølv, sidan det tross alt er ein oppgradering. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 For et par vante mekanikere er dette kanskje gjort på 2-3 timer. Såfremst tilkomsten ikke er helt umulig. Det kan være hensiktsmessig å bytte tetninger på rorakslingen også mens roret et nede. Det er tilstrekkelig å bytte simmeringene og låsefjærene i pakkboksen. Det er ikke nødvendig å bytte hele pakkboksen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Tørstemaskinist Svart 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Har nettopp skiftet tetninger i min fra West Mekan uten å ta av roret. Løsnet derimot klemflensen og trakk akslingen ut til den traff roret. Deretter løsnet eg klemflensen fra giret og fikk da nok plass til å dra av pakkboksen. Brukte ca 3 timer på hele jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 8.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Brigg skrev On 8.5.2023 at 8.39: For et par vante mekanikere er dette kanskje gjort på 2-3 timer. Såfremst tilkomsten ikke er helt umulig. Det kan være hensiktsmessig å bytte tetninger på rorakslingen også mens roret et nede. Det er tilstrekkelig å bytte simmeringene og låsefjærene i pakkboksen. Det er ikke nødvendig å bytte hele pakkboksen. Vis hele sitatet Tørstemaskinist skrev On 8.5.2023 at 8.44: Har nettopp skiftet tetninger i min fra West Mekan uten å ta av roret. Løsnet derimot klemflensen og trakk akslingen ut til den traff roret. Deretter løsnet eg klemflensen fra giret og fikk da nok plass til å dra av pakkboksen. Brukte ca 3 timer på hele jobben. Vis hele sitatet Takk for nyttige svar. Veit ikkje kor mykje klaring eg har bak til roret hos meg. Men du måtte ha båten land, ikkje sant @Tørstemaskinist? Sitér dette innlegget Link to post
Tørstemaskinist Svart 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Vestlandssong skrev On 8.5.2023 at 8.51: Takk for nyttige svar. Veit ikkje kor mykje klaring eg har bak til roret hos meg. Men du måtte ha båten land, ikkje sant @Tørstemaskinist? Vis hele sitatet Ja båten er på land. Eg har en Saga 315, og når eg hadde dratt akslingen bak til roret var det ca 5 cm klaring mellom klemflens og aksel-ende. Fant ut at det var lettere å løsne klemflensen fra giret (4 bolter) enn å ta av roret.. Husk å montere flensen tilbake der den stod, og bruk oppgitt moment på boltene Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 8.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Takker for svar. Er dette noko som bør utbedres raskt? Slik tilstanden er no er det snakk om små mengder vatn. Men er dette noko som plutselig kan forverre seg og føre til at store mengder vatn kjem inn i båten, eller vil det aldri være snakk om anna enn små mengder som klarer å presse seg gjennom? Det som kjem pipler ut mellom pakkboks og aksling, men stopper når ein skrur til fettpressa. Sitér dette innlegget Link to post
Tørstemaskinist Svart 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Tetningene vil ikke kolapse fulstendig. Se bilder fra manualen til West Mekan Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Holder man øye med det kan man fint kjøre ut sesongen. Nabo NB 820 gikk et års tid før det ble utbedret, kun liten lekkasje. Roret var skrudd med 4 bolter så enkelt å få av, måtte ikke ned med rorstamme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.