Sun-33 Startet 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2023 Har installert autopilot på min båt med slepner hydraulisk styring. Båten har to styreposisjoner, inne og på FB. Sliter med at autopilot er upresis, og slit med å halde kursen spesielt i fart, vinglar mykje i lav fart. Det er ein planande båt som er vanskelig å få til å gå beint i lav fart, krever ein del ratting. Eg har no oppdaga at rattet på FB roterer når autopilot styrer, det kan vel ikkje vere normalt? Då brukar jo AP pumpa kapasitet til å snurre rattet oppe..... Kva kan vere gale då? Er det tilbakeslags ventiler i rattpumpe som er defekte? Kan disse skiftes eller må heile rattpumpe skiftes? Kan eg eventuelt sette på ventilar på slanger i staden? Rattet inne roterar ikkje. Alle tips/råd mottas med takk :-) Link to post
Roger jo Svart 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 (redigert) Sun-33 skrev for 3 timer siden: Eg har no oppdaga at rattet på FB roterer når autopilot styrer, det kan vel ikkje vere normalt? Då brukar jo AP pumpa kapasitet til å snurre rattet oppe..... Kva kan vere gale då? Er det tilbakeslags ventiler i rattpumpe som er defekte? Kan disse skiftes eller må heile rattpumpe skiftes? Kan eg eventuelt sette på ventilar på slanger Velkommen på Baatplassen. Det kan være en bagatell. hvordan er rattet på FB å styre med manuelt? Hvis rattet på FB roterer begge veier ST og BB sjekk at rattpumpen har tilbakeslags ventiler. Kontakt Sleipner og spør om de har reservedeler ser vanligvis slik ut. Redigert 8.Mai.2023 av Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sun-33 Svart 9.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 Fungerer greit å styre med manuelt, tilbakeslags ventiler må der vel vere iom det er to styreposisjoner. Eg må sjekke om rattet roterer begge veier, det er eg usikker på, men godt poeng! Om det går berre eine veien så betyr vel det antakeligvis at det er berre eine ventilen som ikkje held tett. Link to post
Hulda Svart 9.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 Tilbakeslagsventilene gjør at kraften fra roret ikke skal kunne dreie rattet. Det er poenget med ventilene som sitter i rattpumpene. Dreier rattet, så er en- eller flere ventiler lekk. Slik Roger jo hevder. Det som jeg ikke finner rimelig, er at rattet i det hele tatt dreier seg når autopiloten kjører. Autopiloten må ha en ventil i egen loop som åpner opp for oljestrøm mellom styresylinder og pumpen til autopiloten. Mulig du kan ha flere feil. Jeg er ikke kjent med systemet ditt. Antakelse kun basert på ren hobbykunnskap om hydraulikk. Link to post
Sun-33 Svart 9.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 Men om eg låser rattet oppe på FB, så skulle autopiloten fungere vil eg tru? Link to post
bellen Svart 9.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 Hulda skrev 34 minutter siden: Autopiloten må ha en ventil i egen loop som åpner opp for oljestrøm mellom styresylinder og pumpen til autopiloten. Denne skjønte jeg ikke. Autopilotpumpen kobles opp parallelt på samme måte som en hvilken som helst styrepumpe. Om ikke rattpumpen holder tett på tilbakeslagsventilene, så vil rattet dreie. Link to post
bellen Svart 9.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 Sun-33 skrev 4 minutter siden: Men om eg låser rattet oppe på FB, så skulle autopiloten fungere vil eg tru? Ja, i hvertfall litt bedre. Link to post
J-Å Svart 9.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 Hvilken type autopilot? Det hjelper selvsagt å unngå slike utette ventiler, men du bør gjerne se litt på innstillingerne på autopiloten også. Noen autopiloter har egne settinger for lav og høy båtfart. Kompasstypen har også endel å si. Et 9-akse kompass med svinghastighet (ROT) kan være en god løsning for båter som "vingler". Link to post
Roger jo Svart 9.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 Sun-33 skrev for 3 timer siden: Fungerer greit å styre med manuelt, Det forstår jeg ikke, normalt med en lekk tilbakeslagsventil må ratte hele tiden for å holde kursen. Lag en enkel skisse over anlegget ditt. det er noe som ikke stemmer. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 9.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 bellen skrev for 2 timer siden: Denne skjønte jeg ikke. Autopilotpumpen kobles opp parallelt på samme måte som en hvilken som helst styrepumpe. Om ikke rattpumpen holder tett på tilbakeslagsventilene, så vil rattet dreie. Ja, dårlig forklart av meg. Kontinuerlig pumpe har egen ventilblokk. Reversibel har det ikke. Sist jeg monterte på en 32 fot, var det konstantroterende. Hva TS har vet jeg ikke. Link to post
trixie2 Svart 9.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 Noen muligheter for at det er kommet luft i systemet? Det er øverste styreposisjon som oppfører seg merkelig. Styring med autopilot vil ikke bli noe særlig før hydraulikkannlegget et 100% Link to post
Sun-33 Svart 9.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 J-Å skrev for 4 timer siden: Hvilken type autopilot? Det hjelper selvsagt å unngå slike utette ventiler, men du bør gjerne se litt på innstillingerne på autopiloten også. Noen autopiloter har egne settinger for lav og høy båtfart. Kompasstypen har også endel å si. Et 9-akse kompass med svinghastighet (ROT) kan være en god løsning for båter som "vingler". Dette er ein Simrad Nac-1, lite eller ingenting å justere på. Har 9 akset kompass Link to post
Sun-33 Svart 9.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 trixie2 skrev for 2 timer siden: Noen muligheter for at det er kommet luft i systemet? Det er øverste styreposisjon som oppfører seg merkelig. Styring med autopilot vil ikke bli noe særlig før hydraulikkannlegget et 100% Tvilsomt, har lufta og etterfylt i 4 mnd no, det er heilt fullt og ingen luftbobler i gjennomsiktig utjevnings slange. Link to post
Sun-33 Svart 9.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 Roger jo skrev for 3 timer siden: Det forstår jeg ikke, normalt med en lekk tilbakeslagsventil må ratte hele tiden for å holde kursen. Lag en enkel skisse over anlegget ditt. det er noe som ikke stemmer. Ja eg måtte ratte heile tida i lav fart, men trudde det var grunna lite retnings stabilt skrog i lav fart (planende skrog). Kansje lekk ventiler er litt av forklaringa? I høg fart fungerer det greit syns eg, men det skal seiast at dette er første større båt eg har hatt, så har ikkje mykje erfaring med korleis det skal fungere.... Skal sjekke litt meir og grundig i dag. Har snakka med Sleipner, men rette ekspertise var ikkje på jobb i dag, skal prøve igjen i morgon. Link to post
Roger jo Svart 9.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 Sun-33 skrev 11 minutter siden: Ja eg måtte ratte heile tida i lav fart, da vet du hvilken ventil som lekker. manualen til sleipner https://www.marineshop.no/userfiles/ProductDocuments/sleipner/Steering-Power innenbords 1.1.pdf En må slå sammen de to systemene på side 3,det er vel slik du har opplegget. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart 9.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 Sun-33 skrev 1 time siden: Dette er ein Simrad Nac-1, lite eller ingenting å justere på. Har 9 akset kompass Jeg ser det er veldig begrenset med justeringer på den ja. men det er en "Steering response". Kan det være at båten din er litt stor og komplisert for NAC-1 ? Link to post
abbor Svart 9.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2023 Problemet er manglende eller defekte tilbakeslagsventiler på styrepumpa på FB. Link to post
Sun-33 Svart 10.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2023 Roger jo skrev On 8.5.2023 at 17.57: Velkommen på Baatplassen. Det kan være en bagatell. hvordan er rattet på FB å styre med manuelt? Hvis rattet på FB roterer begge veier ST og BB sjekk at rattpumpen har tilbakeslags ventiler. Kontakt Sleipner og spør om de har reservedeler ser vanligvis slik ut. Snakka med ein person hos sleipner i går og han hevda det ikkje var mulig å skifte ventilane. Men eg sjekka på rattpumpe for nedre styreposisjon i går og den ser ut slik som skissa du viser og då burde det vere mulig. Men det eg har funne ut no er at rattet oppe snurrar heile tida når rattet nede eller autopilot er i bruk, det er litt rart at begge ventilane oppe skal vere gåen samtidig? Så eg lurer litt på om det kan vere tetning i rattpumpe som er gåen..... håper å få innspel frå ein ekspert hos Sleipner i dag. Link to post
Sun-33 Svart 10.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2023 abbor skrev for 10 timer siden: Problemet er manglende eller defekte tilbakeslagsventiler på styrepumpa på FB. Men det er jo litt rart at begge ventilane skal vere gåen samtidig? Kan det vere tetninga i sjølve rattpumpa som er gåen? Har ikkje fått åpna opp og sett på styrepumpa oppe, men mistenker at den er lik den nede og der er iallfall ei ventilblokk. Kan ikkje skjøne anna enn at det må vere slik oppe også, må vel alltid vere ventilar når der er to styreposisjonar slik eg har forstått det. Link to post
Hulda Svart 10.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2023 Den gangen jeg brukte slike pumper fra Sleipner, var det mulig å kjøpe med- eller uten tilbakeslagsventiler. Nå er det 20 år siden sist jeg kjøpte slike produkter fra Sleipner. Den eneste muligheten for at rattet skal kunne snurre er manglende- eller defekte tilbakeslagsventiler, som nevnt over. Selve pumpen er etter husken en vanlig aksialstempelpumpe. Som like gjerne går som motor som pumpe. Altså snurrer ratte villig om ventilene ikke funker. Link to post
Roger jo Svart 10.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2023 Sun-33 skrev 1 time siden: Snakka med ein person hos sleipner i går og han hevda det ikkje var mulig å skifte ventilane. Men eg sjekka på rattpumpe for nedre styreposisjon i går og den ser ut slik som skissa du viser og då burde det vere mulig. Det er tydeligvis dårlig butikk og selge reservedeler. Det kan jo hende at pumpen opp er en pumpe uten, men du må lete etter modellnr. på begge pumpene, regner med at de ser like ut utenpå, men er at det er forskalling innmat i pumper med og uten tilbakeslagsventiler. Er opplegget dit som som manualen til Sleipner sier? Spør hvor modellnr er plasert på pumpeme? Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sun-33 Svart 10.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2023 J-Å skrev for 20 timer siden: Jeg ser det er veldig begrenset med justeringer på den ja. men det er en "Steering response". Kan det være at båten din er litt stor og komplisert for NAC-1 ? Styrerespons kan justeres ja, den er på maks. Har tenkt tanken at Nac-1 er for enkel, men ifølge selger skulle det fungere heilt fint. Har handla hos firma som driv med navigasjons utstyr. Link to post
bellen Svart 10.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2023 Sun-33 skrev 1 time siden: Styrerespons kan justeres ja, den er på maks. Har tenkt tanken at Nac-1 er for enkel, men ifølge selger skulle det fungere heilt fint. Har handla hos firma som driv med navigasjons utstyr. Så lenge rattet roterer og motvirker autopiloten sitt arbeid, så vil det ikke fungere. Autopiloten funker sikkert utmerket når du har fått orden på systemet ditt. Link to post
J-Å Svart 10.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2023 (redigert) Sun-33 skrev for 1 time siden: Har tenkt tanken at Nac-1 er for enkel, men ifølge selger skulle det fungere heilt fint. Har handla hos firma som driv med navigasjons utstyr. Det kommer vel mye an på hva du forventer av en autopilot. Hvis du leser "commisioning manual" for NAC-2, så ser du at det er en ganske kompleks prosess å tilpasse autopiloten til båten. Hvis ikke autopilotstyringen blir bra når du får fikset rattpumpen, så synes jeg du skal be om å få byttet inn NAC-1 og få en god pris på en NAC-2. Jeg antar at du har en Sun 33, og den er jo omtrent maksimal båtstørrelse som er anbefalt for NAC-2. Det er selvsagt ikke uten grunn at de lager en slik avansert autopilot for denne båtstørrelsen. https://manuals.bandg.com/NAC2-NAC3/owners-manual/NAC-2_NAC-3_CM_EN_988-11233-001.pdf Redigert 10.Mai.2023 av J-Å (see edit history) Link to post
abbor Svart 10.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2023 Størrelsen på autopilotpumpa bestemmes av størrelsen på styresyslinder og ønsket hard over time, ikke båtstørrelsen. Hvilken autopilotcompter av NAC-2 og NAC-3 som kreves bestemmes av hvilken autopilotpumpe som brukes. NAC-1 har samme kapsitet som NAC-2, men har mange færre instillinger for å optimalisere autopiloten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn