Jump to content

Skal jeg bytte ut Raymarine C 120 fra 2010 ?

Caddy

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en NB870 fra 2010 med Raymarine C120. Jeg har aldri lært med denne, bruker navionics på IPad  for å navigere, bruker ekkoloddet på C120, slår på kartplotter når jeg er på «langtur» og ser kart og posisjon parallellt med navionics på IPad. Bruker  aldri radar. Tenker på å kjøpe et nytt ekkolodd (feks simrad) som dekker bunnforhold til 450m, og bare la den gamle C120 stå der. Er det noen som vet om det evt er enkelt å bytte ut den gamle Raymarine med en mer moderne og brukervennlig Raymarine og bruke det samme ledningsnettet og evt bytte ekkolodd svinger, og da evt kutte ut radaren.

Dette ble litt rotete.

Ipad/Navionics er enkelt og brukervennlig, men GPS detter av og til ut ( kortvarig)

Raymarine virker veldig robust, men den gamle C120 er lite brukervennlig, servikke jeg orker å lese meg opp på den

Hva er evt et godt alternativ til den gamle C120 med et ekkolodd som takler bunnforhold ned til 450 m

setter pris om noen har innspill på dette.

Mange tråder rund dette tema.

Men først det er ikke mulig å blande Raymarine C120 med nytt Raymarine utstyr. Men ikke glem at C120 er en veldig bra plotter. Får den ny GPS antenne blir den nesten like bra som en ny plotter om du ikke har hurtigående båt. Jeg har flere plottere i C-serien. For morro skyld har jeg kjøpt en Axiom 7(Sisate generasjon Raymarine) til jolla, men som jeg også bruker i båten også. Med unntak av at det er touch på Axiom'en, ser jeg faktisk ingen fordeler med denne, med unntak av at den er kjappere, noe som bare har betydning om du kjører mer en 10 knop. Så la denne stå!

Så er det sikkert fornuftig å bruke pengene på et mer moderne Simrad ekkolodd

Takk for svar. Har tenkt litt, lar c120  som du sier stå, har skiftet batteri i GPS så den er stabil. Satser på å sette inn Simrad 2009 ekolodd med en ok svinger. 
Når det gjelder navigasjon har jeg sett litt på Orca app + orca GPS, men tror jeg fortsetter med Navionics på Ipad Air 3 forutsatt at den leser GPS data (Bluetooth) fra en ekstern enhet, f.eks Garmin GLO 2 GPS. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...