Jump to content

Slapp og dårlig tilt pumpe til drev Bravo1

presenningen82

Recommended Posts

Har en SAE J1171 pumpe til å styre tilt posisjon på drevet mitt Bravo 1. Denne fungerte før båten ble lagt i opplag men virker nå til å være nokså slapp/ikke fungerende. Hvis jeg kobler opp eller ned direkte på + så skjer det noe men pumpen virker veldig slapp i forhold til før.

Har så langt prøvd:

- Koble direkte på +, dette fungerer såvidt. Virker som det er litt tungt for pumpen

- Byttet solenoider, dette gjorde at jeg ikke trang å koble direkte på + men kan nå bruke bryter inngang å koble ledninger sammen for å teste. (Her er det 1 felles og 1 ledning hver for opp og ned)

- Virker ikke til å være luft i systemet men denne pumpen har alltid hatt litt lekkasje i midt eie så den har svettet litt av den røde oljen, det er fortsatt litt olje i tanken men skal fylles opp fortløpende

- Batteriet er toppladet og ved ferskvannskjøring starter båten uten problemer

Om noen har idèer tas det imot med stor takk. Kan evt legge ut video av hvordan pumpe oppfører seg.

presenningen82 skrev for 6 timer siden:

Virker ikke til å være luft i systemet men denne pumpen har alltid hatt litt lekkasje i midt eie så den har svettet litt av den røde oljen, det er fortsatt litt olje i tanken men skal fylles opp fortløpende

Kan vel godt hende det er forklaringen på hvorfor ting går tregt, du pumper luft som må komprimeres mye for å få nok trykk. Og slikt vil ta tid om du i det hele tatt får løftet noe.

Har merket i mange hydrauliske systemer at for lite oljegir trege bevegelser mot slutten og at man ikke får fullt utslag. Både på tilten på påhengsmotor, vedkløver og på baklykter på lastebil har jeg opplevd det. Noen ganger har det skjedd pga kombinasjon av lite olje og at jeg står skrått, slik at jeg har fått fullføre løftet når jeg stiller meg på flatere underlag. Men det er jo et hint om at det er på tide å fylle olje.

Takk så mye!

Fikk tatt ut pumpe i går og demontert. Den kjørte helt fint med strøm koblet på direkte, deretter koblet vi på hydralikkpumpen og testet igjen med strøm på begge veier. Fungerte utmerket. Har renset tanken og fyller på ny olje og pakninger i dag, går over alle koblinger i båten og topplader batteriet nok en gang så får vi se om det ordner seg.

Foreløpig mistanke er rotårsak en kombinasjon av defekte solenoider (som nå er byttet til nye) og mulig lav batterispenning. Kan se ut som laderen jeg hadde ikke lada skikkelig, har fått på en annen og den virker bedre.

Oppdaterer tråden når ny olje er på og alt er montert igjen :smiley:

Pumpe montert igjen og alt fungerer som det skal igjen :) Løsning var bytte av solenoider (kjøpte fra eurofritid) samt topplade batteri. Byttet med det samme pakning og renset beholderen.

Til evt andre med problemet anbefales det å bare ta ut pumpen av båten for enklere feilsøk da systemet lufter seg selv etter et par ganger opp og ned med drevet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...