Føbe Startet 9.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2023 (redigert) Hei, båtvenner! Prøver å gjøre min Elizabethan 1968 31 frisk og fin igjen. Ønsker å male dekket på båten. Har skrubbet med diverse midler, men de mange brune merkene går ikke vekk. Deler av det øverste laget er også skadet, som gjør at den eldre blå malingen har kommet frem. Det jeg lurer på er: Hvor dypt burde jeg slipe? Burde jeg fjerne den blå malingen under også? Kan jeg eventuelt male oppå slik som den er på bildene? Hvilket verktøy og midler brukes til dette? Hvordan er prosessen? Grunner, tynner, topcoat, akrylmaling... Hva skal jeg bruke? Jeg har tilnærmet ingen erfaring med båt og båtpuss fra før, så setter pris på en lett forståelig - men grundig, forklaring. Tusen takk til deg som kan hjelpe meg på veien Redigert 9.Mai.2023 av Føbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 10.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2023 Jeg har gjort det for mange år siden. Jeg blandet malingen med "mikroperler", slik at det ikke skulle være glatt å gå på. Det funket bra. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Føbe Svart 10.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2023 Takk for tips! Skrapte du vekk det gamle før du malte? Hva brukte du eventuelt til det? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 11.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2023 Ingen skraping, bare grundig vask. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hakkannen Svart 11.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2023 Jeg malte også dekket for noen år siden. Gammel og krakelert gelcoat over det hele, og enkelte felt så ut som var beskutt med hagle. Sparklet «skuddsårene» og malte med fortynnet tokomponent polyuretanlakk/maling fra Biltema. Malinga fylte krakeleringene greit, så toppet med et strøk ufortynnet maling, iblandet antisklisand fra Hempel. Holder seg greit, men har fått noen misfarginger enkelte steder, spesielt på skyggesiden av båten. Skal derfor gjenta suksessen i år med å rulle på et strøk til. Forarbeidet sist gang var vask og høyttrykkspyling av dekk, så maskering rundt feltene som skulle males og til slutt avfetting med aceton rett før maling. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 11.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2023 Har også gjort dette. Hakkannen har gjort det så godt som identisk slik som eg gjorde det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.