Jump to content

Maling av glassfiberdekk

Føbe

Recommended Posts

Hei, båtvenner! Prøver å gjøre min Elizabethan 1968 31 frisk og fin igjen. Ønsker å male dekket på båten. Har skrubbet med diverse midler, men de mange brune merkene går ikke vekk. Deler av det øverste laget er også skadet, som gjør at den eldre blå malingen har kommet frem. Det jeg lurer på er:

• Hvor dypt burde jeg slipe? Burde jeg fjerne den blå malingen under også?
  • Kan jeg eventuelt male oppå slik som den er på bildene?
  • Hvilket verktøy og midler brukes til dette?
  • Hvordan er prosessen? Grunner, tynner, topcoat, akrylmaling... Hva skal jeg bruke?

IMG_0017.PNG.c0ae55038fa94b9f930a5dac1b098450.PNGIMG_0015.PNG.1ffb4b3570b6b7153dbc34f4e4decf4e.PNG

Jeg har tilnærmet ingen erfaring med båt og båtpuss fra før, så setter pris på en lett forståelig - men grundig, forklaring. Tusen takk til deg som kan hjelpe meg på veien :smiley:

Redigert av Føbe (see edit history)

Jeg malte også dekket for noen år siden. Gammel og krakelert gelcoat over det hele, og enkelte felt så ut som var beskutt med hagle. Sparklet «skuddsårene» og malte med fortynnet tokomponent polyuretanlakk/maling fra Biltema. Malinga fylte krakeleringene greit, så toppet med et strøk ufortynnet maling, iblandet antisklisand fra Hempel. Holder seg greit, men har fått noen misfarginger enkelte steder, spesielt på skyggesiden av båten. Skal derfor gjenta suksessen i år med å rulle på et strøk til. Forarbeidet sist gang var vask og høyttrykkspyling av dekk, så maskering rundt feltene som skulle males og til slutt avfetting med aceton rett før maling.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...