Jump to content

Koble til ekkolodd/svinger simrad go7

UngeWiig

Recommended Posts

J-Å skrev 1 time siden:

Har du spenning på NMEA 2000 nettet?

Svingeren går jo rett i plotter. Så har han gang i plotter, så har svinger å strøm.

Dette er jo en standard svinger som fødes med strøm fra plotter.

Så viser plotter dybde, så er svinger i drift. Så er der nok noen innstillinger hvor en må angi hva type svinger som er koblet til før ekkolodd vil fungere 100%

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

snekkerbod skrev 33 minutter siden:

Litt på siden, men har denne airmar’en  vann temp og fish finder funksjonalietet i tillegg til vanlig dybdemåling?

Airmar P79 er en standard billig svinger som vil vise fisk. Om den har temp er jeg usikker på.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

P79 er også tilgjengelig i NMEA2000 versjon. Jeg trodde det var den det var snakk om siden du nevnte enhetslisten. Hvis du har en direkte tilkoblet versjon av P79, så vil antagelig dybdedata på NMEA2000 presenteres fra GO7 enhet, og oppsettet er ikke under NMEA2000 (men under "This unit"-"Tranduser selection")..

Redigert av J-Å (see edit history)

Svingeren velges under, Instillinger

UngeWiig skrev for 3 timer siden:

P79 kommer opp som alternativ, men når jeg skal velge kilde kommer den ikke opp, kun den orginale ( som ikke er koblet til) kommer opp 

Du må trykke på lagre nederst på siden før du forlater installasjons siden. 

Okkaby skrev On 10.5.2023 at 22.59:

standard svinger som fødes med strøm fra plotter.

Mnei vel. Dette er, slik jeg leser specsheet, en passiv svinger. Det er "antenna" til ekkoloddet. Den tar burst den får fra loddet og gjør den om til lyd. Så skifter transceiveren i loddet til å lytte og så blir lyd fanget opp av svingeren sendt til loddet. Den trenger ingen "strøm".

På siden: Specsheet for GNSS mottageren overasket litt. Å selge en slik mottager i Europa i 2023 med kun GPS er litt fattigslig. Det minste en kunne vente seg er Galileo og GLONASS.

Det finnes 3 generasjoner av GO7. GO7, GO7 XSE og GO7 XSR, alle er utgåtte modeller. Antar det er XSR som diskuteres her 

GO7 XSR har GLONASS i tillegg til GPS, hva de eldre modellene har husker jeg ikke. På sjøen fungerer det greit med bare GPS hvis antennen er på en bra lokasjon da en ikke har andre hindre enn enn de som er på båten. På land er GLONASS viktig fordi en ofte ikke får nok satellitter med bare GPS og fordi GLONASS er bedre langt mot nord. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...