Kholm Startet 11.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2023 Hei, Jeg har nettopp kjøpt meg min første båt! Etter my googling, lesning på forumet her og YouTube-videoer, blir jeg fremdeles ikke klokere på en påhengsmotor som ikke spiller helt på lag. Problem: Jeg har som tittelen nevner en Mercury 40hp 4-takter 99-mod som ikke vil gå på høyere turtall. Motoren har stått lenge uten å vært brukt. Jeg har fått den til å gå fint på tomgang nå og i gir, men fra å gå «fint» (jeg mener det) til at jeg justerer gasspådrag litt og den dabber av og stopper tar det ca 5-7 sek. Det virker som om dette skjer når spjeldene skal åpne seg. Det går heller ikke å hoppe over rolig gasspådrag og rett i «full guffe», da også stopper den med samme symptom. Ingen forskjell om motor er kald eller varm. Til info så skjer dette bare når båten er i sjøen og det blir motstand i vannet. Ved bruk av muffer på land vil motoren gå opp i turtall. Hva jeg har gjort hittil: -Byttet slange fra tank til motor -Ny bensin -Renset alle tre forgasserne tre ganger -Nye tennplugger -Skiftet bensinfilter Jeg begynner å bli litt rådvill og håper noen smarte hoder her kan hjelpe meg videre ? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2023 Jeg mistenker ventilene i bensinpumpen, Har du prøvd å plassere tanken høyere enn motoren? Evt å pumpe på blæren på slangen (men det er ikke nødvendigvis effektivt hvis ventilene lekker) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2023 Det er vel ikke ventiler i pumpa her? Eller, det er vel en der også. De fleste påhengsmotorer har en vakuumdrevet pumpe. Membranene her kan begynne å lekke, og skape diverse problemer. Jeg har nettopp skiftet på min 30hk. Så jeg ville nok ha skiftet dette for sikkerhets skyld. Du får et repsett til et par hundrelapper. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kholm Svart 11.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2023 Tusen takk for svar. Jeg skal dobbeltsjekke bensinpumpen en gang til. Uten å kunne for mye om bensinpumper, så såg den fin og hel ut. Kan ikke huske å ha sett noe drivstoff som lekker ut gjennom den heller. Men som dere nevner så er vell denne vakuumdrevet og suger den luft i stede da, så er det nok her feilen ligger ja :) Jeg skal få bestilt meg ett rep-sett og prøve dette også. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2023 Min hadde lekkasje i den membranen som gikk mot veivhuset, så da fikk den alt for mye bensin og gikk helt forferdelig. Men om den lekker på motsatt side før du luft inn og lite bensin. Begge deler er uheldig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 11.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2023 Kholm skrev for 5 timer siden: -Byttet slange fra tank til motor original eller biltema? Min erfaring med biltema her er at den lekker luft i koblingene, som fort gir slike symptomer Kholm skrev for 5 timer siden: Til info så skjer dette bare når båten er i sjøen og det blir motstand i vannet. Ved bruk av muffer på land vil motoren gå opp i turtall. helt naturlig dersom det er bensinmangel, uten motstand trengs ikke mye fuel for å øke turtall. Har du prøvd å pumpe på blæra mens motoren går for å se om det hjelper? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kholm Svart 11.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2023 ivar skrev for 6 timer siden: original eller biltema? Min erfaring med biltema her er at den lekker luft i koblingene, som fort gir slike symptomer Den nye slangen er original ja. ivar skrev for 6 timer siden: helt naturlig dersom det er bensinmangel, uten motstand trengs ikke mye fuel for å øke turtall. Har du prøvd å pumpe på blæra mens motoren går for å se om det hjelper? Ja, har prøvd dette på det punktet hvor jeg hører turtallet på motoren går en liten grann ned ved mer gasspådrag. Kan ikke si at jeg hører en nevneverdig forskjell i at turtallet øker igjen. Dette er bare forsøkt gjort fra kontrollboksen, og da får ikke jeg økt gasspådraget samtidig som jeg pumper grunnet avstanden. Jeg kan forsøke å pumpe samtidig som jeg justerer forgasserne manuelt. Jeg har ikke båtmotor-ordforråd nok til å forklare dette bedre Slik jeg ser det ut ifra tipsene her så er det enten bensinpumpen, benisnslangene videre fra pumpe til forgasserne eller flottør som må justeres så den stenger senere. Den siste der har jeg liten tro på. Oppfølgnings spm.: Fra pumpe så har jeg en INN og to OUT. Her er det kun den ene OUT som er brukt og forgasserne er seriekoblet om jeg kan kalle det det. OUT nummer to er blokkert naturligvis. Er denne seriekoblingen negativ i noen forstand? Likt som på bildet under her. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2023 (redigert) Disse håndpumpene (blærene) er ikke alltid utstyrt med egne ventiler på motorsiden, så de bruker ventilene i motorpumpen. Hvis disse er defekte så får en heller ikke trykk med håndpumpen. Derfor er det bedre å få trykk på bensinen på annen måte. F.eks. ved å heve tanken eller sette lufttrykk på den. Hvis du kobler fra slangen på forgasseren lengst fra pumpen, bør du kunne se om det er bra tilførsel av bensin. Redigert 12.Mai.2023 av J-Å (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Husky Svart 12.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2023 Hei, over til noe helt annet. Jeg ville sjekket de nedre gummiforingene mellom stamme og oppheng for sving som vist på bildet under. Vi hadde liknende problem på en tilsvarende 50-hester og etter mye feilsøking på bensinsystemet avdekket verkstedet at disse foringene var røket. Dette medførte at i fart kom aksling i klem og dro ned turtallet til den stoppet. mvh Espen Sitér dette innlegget mvh Espen Link to post
Kholm Svart 13.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 Hei igjen folkens! Takk for gode innspill her ? Har nå fått feilsøke litt til, prøvd litt forskjellig og har nye oppdateringer. - Ved å pumpe manuelt på bensinpumpen kommer det gode doser med bensin ut slangen som når siste forgasser. - Slik jeg ser det er det ingen lekkasjer noen plass på slangene fra tank til siste forgasser. - Jeg klare å få båten opp i høyere turtall i går kveld, men turtallet som trengs for å komme i plan når jeg ikke, da dør den ut fort etterpå. -Måten jeg fikk motoren opp i høyere turtall var å rikke på gassen frem og tilbake slik at dysen som spruter ekstra bensintilførsel hjalp til med bensin. -Når motoren stopper av for mye gasspådrag er det en god mengde drivstoff i alle forgasserne som kommer ut når jeg tar ut pluggen i koppen Det må være noe galt med bensintilførselen inne i forgasseren tror jeg, men jeg klarer ikke finne noen dyser som er tett. Tror jeg må få vasket forgasserne i ultralydvasker. Sitér dette innlegget Link to post
Husky Svart 13.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 (redigert) Hei, frustrerende når en ikke klarer å finne hva som er feil. Men sjekket du gummiforingene som jeg beskrev over. Symptomene høres fortsatt veldig like ut det vi opplevde. Utrolig at en slik ting skal gi slike symptom, men hos oss var det altså det. Enkelt å sjekke, bare å ta tak nederst på undervannshuset, rikke fram/tilbake og se om det er stor vandring i stammen mot braketten/båten. Fikk forklart fra verkstedet at klem mot akslingen gjør at motoren kveler seg selv. Akkurat samme symptom som trøbbel med bensintilførselen. Vi byttet også slanger og bensinpumpe før vi fikk denne diagnosen. Redigert 13.Mai.2023 av Husky (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Espen Link to post
Kholm Svart 13.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 (redigert) Husky skrev for 2 timer siden: Hei, frustrerende når en ikke klarer å finne hva som er feil. Men sjekket du gummiforingene som jeg beskrev over. Symptomene høres fortsatt veldig like ut det vi opplevde. Utrolig at en slik ting skal gi slike symptom, men hos oss var det altså det. Enkelt å sjekke, bare å ta tak nederst på undervannshuset, rikke fram/tilbake og se om det er stor vandring i stammen mot braketten/båten. Fikk forklart fra verkstedet at klem mot akslingen gjør at motoren kveler seg selv. Akkurat samme symptom som trøbbel med bensintilførselen. Vi byttet også slanger og bensinpumpe før vi fikk denne diagnosen. Skal få sjekket dette skikkelig i morgen, da tar jeg den opp av sjøen ? Fant ut en ting til i dag. Skrudde ut tennplugg til sylinder i midten (3 stk) og denne såg helt ny ut. Alle er for så vidt ny, men øverste og nederste hadde riktig «slitasje» av å ha funket. Byttet om coilen fra øverste til midten og motsatt men fremdeles så var ikke det guffe i den midterste. Tok av hettene menst motor gikk på tomgang og da mistet den turtall på øverste og nederste men ingen endring på den i midten. Tok så båten en tur ut på sjøen og sprayet litt startgass inn i en og en forgasser og da øker turtallet kun når det blir sprayet i midterste forgasser. Jeg mener denne skal være ren i alle dyser og kretser, men tok med meg forgasseren hjem for å ta en sjekk for fjerde gang ? Kan jo da virke som den bare går på to sylindere fordi bensinen ikke kommer frem i forgassern i midten.. Redigert 13.Mai.2023 av Kholm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kholm Svart 30.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 Hei, alle sammen. Beklager sen oppdatering, men har bare gått å ventet på time hos verkstedet. Jeg sjekket det som ble foreslått over her, men alt såg veldig fint ut og jeg gav rett og slett litt opp i.o.m at dette er første gang jeg holder på med en motor. Bestilte time hos verkstedet, og fikk tid midten av juni. I forrige uke fikk jeg nyss i at jeg kunne låne en ultralydvasker og bestemte meg for å gi «rengjøring» ett siste forsøk. Jeg hadde tross alt skrudd av forgasserenne 5-6 ganger siden jeg overtok båten så trodde disse var så ren som de kunne bli. kjørte to sykluser på 30 min, og tror ikke dere båten gikk på alle sylinderne og ingen turtallsproblemer ved neste test-tur! Det var rett og slett så mange «skjulte» gjennomføringer i forgasserene at jeg ikke kom til nok. Nå går motoren veldig fint og fra å ikke klare mer enn 5 knop er jeg nå oppe i 19,5 på full gass. Tusen takk for all hjelp, dere er magiske. Jeg har lært vanvittig mye! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 Så bra, ultralyd kan gjøre underverker med vrange forgassere. Hva slags båt har du denne motoren på? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 Ja, en motor som har stått lenge kan lett få avleiringer i diverse kanaler. Flott at det løste seg! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kholm Svart 22.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 ivar skrev On 30.5.2023 at 21.26: Så bra, ultralyd kan gjøre underverker med vrange forgassere. Hva slags båt har du denne motoren på? Beklager sent svar. Har vært fullstendig avlogget fra omverdenen i noen uker ? Jeg kjøpte nettop min første båt. En Silver Viking 18 Fisker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.