Jump to content

E10 "The fuel of Satan"

nomen

Recommended Posts

Jeremy Clarkson refererte til diesel når han sa de berømte ordene??

Jeg er imidlertig ikke enig, den nye 95 E10 bensinen derimot?.

Jeg lette på nettet og fant en fin oversikt over bilmerker og årsmodeller som kunne bruke e10.

Jeg har ikke klart og finne dette for marine motorer.

Er det noen som vet om min 2015 mod Yamaha 9,9 sport (m/20 hk forgasser) kan bruke e10 bensin?

Jeg snakker om vanlig sommerbruk, ikke lagring, da kjøres uansett motoren på Aspen bensin først.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

lang-sommerferie skrev for 2 timer siden:

Den kan brukes ja, men aldri la motoren stå med det lenge. Quicksilver selger fuel treatment som er guuud sjiiit 

Men hjelper de der Quicksilver fuel treatment eller er det bare noe lurium de har for å selge mest mulig og tjene mest mulig?

Jeg kjøpte ifjor en ny Mercury og da sa de jeg burde bruke noe slik tilsetning av et slag de solgte. Dette var før det kom E10 og en motor som vel burde tåle E10. Jeg sa at det der er vel noe man tar på på sesongens siste tank, men svaret var at det tar man på hver gang man fyller (altså liike mye styr som å ha på 2-taktolje på de gamle motorene).

De gamle motorene av andre merker har jo gått greit uten noe slikt, mens den splitter nye Mercury skulle ha tilsetning, så da kjøpte jeg det og brukte det.

Og dette er den eneste motoren jeg har hatt som er så treg å få start på (med unntak av før jeg bytta pumpemembran på en motor som var ca et kvart århundre gammel). rekorden er ca 30 drag før jeg får start på den nye Mercuryen.

Byttet senere samme ut denne Mercuryen og kjøpte ny Yamaha, der var det ikke behov for tilsetning og den fungerer  helt fint, og det står E10 på den også.

På ene 2-takteren bruker jeg ikke noen tilsetninger (bortsett fra 2-takt olje), men kjører tom før vinterlagring. På andre 2-takteren er det 2 forgassere og dermed bør den ikke kjøres tom så der bruker jeg stabilisator på sesongens siste tank.

Quicksilver / Mercury tjener nok godt på å selge slike tilsetninger, men man kan jo lure på om det hjelper noe når det er den ene motoren som får slik tilsetning som er mest trøblete å få start på, selv om den var bare noen få måneder gammel. Men det kan jo hende det rett og seltt er Mercury-motoren som er mye dårlgiere enn konkurrentene og at det er tilsetninga som gjør at den ikke er enda mye verre og umulg å få start på. Har siden sett mange slike 6 hk Mercury til salgs og en fellesnevner i annonsene er at de er lite brukt.

nomen skrev for 13 timer siden:

Nå er det vel ikke mange av ordene som kommer ut av munnen til han med kjønnshår på hodet som bør tas særlig seriøst men E10 er nok noe helt annet enn den gamle 95 oktanen...

Jeg fylte 95E10 på min -97 modell MC i fjor og i år fant jeg en del gul "sand" i forgasserene og jeg har vondt for å tro at det kommer fra annet enn E10en.

Det er blitt nevnt StarBrite Enzyme Fuel Treatment her på forumet og den bruker jeg sammen med 98E5 (selv om det påstås at E5 egentlig er E0 men er feilmerket etter pålegg fra EU).

p_1101-70_default_1

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Bitteliten skrev for 1 time siden:

Er visst holdbarheten på bensinen som er problemet. 

jeg fyller 98 til jolla der jeg kan. 

Etanolen skiller seg fra bensinen etter relativt kort tid, slik at forventet holdbarhet er rundt 3 måneder. Mange (de fleste?) eldre motorer har også bensinslanger som ikke er designet for å tåle etanol, og risikerer å gå i oppløsning innenfra.

98 oktan bensin er ren, og ikke tilsatt etanol (enn så lenge).

nomen skrev for 14 timer siden:

Jeg lette på nettet og fant en fin oversikt over bilmerker og årsmodeller som kunne bruke e10.

Jeg har ikke klart og finne dette for marine motorer.

Er det noen som vet om min 2015 mod Yamaha 9,9 sport (m/20 hk forgasser) kan bruke e10 bensin?

Jeg snakker om vanlig sommerbruk, ikke lagring, da kjøres uansett motoren på Aspen bensin først.

Standardkvalitet for bensin E10 (yamaha-motor.eu)

Trond123 skrev for 8 timer siden:

Etanolen skiller seg fra bensinen etter relativt kort tid, slik at forventet holdbarhet er rundt 3 måneder. Mange (de fleste?) eldre motorer har også bensinslanger som ikke er designet for å tåle etanol, og risikerer å gå i oppløsning innenfra.

98 oktan bensin er ren, og ikke tilsatt etanol (enn så lenge).

Har du noen kilde på dette? Har aldri hørt at Etanolen skiller seg fra bensinen.

J-Å skrev 44 minutter siden:

Er det mulig å lagre E10 på en stasjonær tank, og tappe av etanol i bunnen etter en tid? 

Etanolen legger seg vel oppå bensinen så vidt jeg vet.

Kallethekid skrev 10 minutter siden:

Har du noen kilde på dette? Har aldri hørt at Etanolen skiller seg fra bensinen.

Ikke annen offisiell kilde enn det jeg har lest i diverse avisartikler og fagartikler, der "fagfolk" og/eller "eksperter" har uttalt seg.

55 minutes ago, Trond123 said:

Etanolen legger seg vel oppå bensinen så vidt jeg vet.

Ikke annen offisiell kilde enn det jeg har lest i diverse avisartikler og fagartikler, der "fagfolk" og/eller "eksperter" har uttalt seg.

Kan blande vann i bensinen, så vil vannet blande seg med etanolen og legge seg på bunn. 

19 fot skrev for 16 timer siden:

Men hjelper de der Quicksilver fuel treatment eller er det bare noe lurium de har for å selge mest mulig og tjene mest mulig?

Vi tar 299kr, det er nok til 450liter. Jeg sparer ikke de 299kronene når det er snakk om bensin for 10000kr, så hvis det bare er lurium, så går jeg rett i fella selv 

SveinHa skrev for 11 timer siden:

i år fant jeg en del gul "sand" i forgasserene og jeg har vondt for å tro at det kommer fra annet enn E10en

Har fått gul sand/snørr i forgasserne på begge påhengsene mine et par tre år på rad, mener på jeg leste et eller annet sted at det var etanolen som reagerte med aluminiumen i forgasserne. Selv da det bare var E5. Derfor tenker jeg bruke Starbrite denne sesongen, så får vi se hvordan forgasserne ser ut til høsten?

SveinHa skrev for 12 timer siden:

Det er blitt nevnt StarBrite Enzyme Fuel Treatment her på forumet og den bruker jeg sammen med 98E5 (selv om det påstås at E5 egentlig er E0 men er feilmerket etter pålegg fra EU).

Det står på emballasjen på bildet at den kurerer etanol-problemene. Men jeg vil nok si at det mest dramatiske problemet er at lt av gummi tæres istykker så man ender opp med å tømme bensin (og etanol) på en glovarm motor så det blir en skikkelig rask og dramatisk brann. Og dette problemet står det ikke no om at innholdet i denne flaska løser.

Man starter altså med rein og god bensin, så tilsetter politikerne etanol som gjør stor sskade og så tilsetter man noe mer som skal fjerne noe av skadevirkningene mens det verste fortsatt er igjen.

Så kan man jo lure på hvor miljøvennlig det er når glassfiberbåter står i full fyr med tykk svart røyk inntil den synker og blir til mikroplast i havet.

Og hva med alle motorene som stopper uventet ute på sjøen så båter driver på land og kvernes istykker til mikroplast mot svaberg inntil de går til bunns og prosessen fortsetter der?

Og hva med alle motorer som ikke vil starte og som dermed kasseres og det produseres nye pga grums i forgasseren og andre problemer som de fleste ikke klarer å løse selv.

Når det er så amnge negative effekter av å tilsette etanol i bensinen så burde mantenke over hva det er av positive effekter og veie dem opp mot hverandre. Man får altså erstattet litt av bensinen med etanol, men så lenge forbruket øker omtrent tilsvarende etanolen man tilsetter så oppnår man jo egentlig bare å bruke endel etanol i tillegg til bensinen så da har man ikke oppnådd noe positivt.

Skal man absolutt ha det sånn at det må selges en visss andel etanol så burde man i det minste hatt muligheten til å få bensin og etanol hver for seg. Det vil selvfølgelig føre til mye dumping av etanol, men da slipper man hvertfall de fleste ulempene. Og neon kan sikkert dra nytte av etanolen som de da får gratis og kan buke til å fyre for å varme opp hus osv.

19 fot skrev 17 minutter siden:

Skal man absolutt ha det sånn at det må selges en visss andel etanol så burde man i det minste hatt muligheten til å få bensin og etanol hver for seg.

En "fordel" med etanol er at den øker oktantallet betydelig og dermed slipper en andre tilsetninger så bare å fjerne etanolen er ingen god løsning, det må gjøres skikkelig for å få tilbake god gammeldags bensin.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Shell og Esso har 98 uten etanol, så for båter på henger eller med moderat forbruk kan en fylle på båten eller kanner hos dem. 

Forhåpentligvis vil de som selger bensin ved sjøen etter hvert tilby 98 i stedet for E10. 

Å tilsette "lurium" hvis en har mulighet til å fylle 98 er nok en heller dårlig ide. 

mercury og mercruiser etter 1996 er visst godkjent for bruk med E10. 
Så lenge bensinen blir brukt så skal det ikke lage noe trøbbel visstnok, køddet begynner om bensinen blir stående ubrukt. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Med tanke på at jeg ikke eier noe bensindrevet kjøretøy/båt yngre enn 1984, så har jeg måtte sette meg inn i dette ganske grundig.
Det har blitt til at jeg må bestille et kitt med etanolbestandige pakninger til Windy'en.
Lage egne pakninger til Nordkappen, da de ikke lager slike til gamle forgassere.
Alle gummislanger byttes til etanolbestandige. 

19 fot skrev On 12.5.2023 at 20.56:

Så kan man jo lure på hvor miljøvennlig det er når glassfiberbåter står i full fyr med tykk svart røyk inntil den synker og blir til mikroplast i havet.

Og hva med alle motorene som stopper uventet ute på sjøen så båter driver på land og kvernes istykker til mikroplast mot svaberg inntil de går til bunns og prosessen fortsetter der?

Og hva med alle motorer som ikke vil starte og som dermed kasseres og det produseres nye pga grums i forgasseren og andre problemer som de fleste ikke klarer å løse selv.

Ja, og dommedag er nær!

pappa_wolf skrev for 13 timer siden:

Med tanke på at jeg ikke eier noe bensindrevet kjøretøy/båt yngre enn 1984, så har jeg måtte sette meg inn i dette ganske grundig.
Det har blitt til at jeg må bestille et kitt med etanolbestandige pakninger til Windy'en.
Lage egne pakninger til Nordkappen, da de ikke lager slike til gamle forgassere.
Alle gummislanger byttes til etanolbestandige. 

Det enkle er vel å bruke 98 oktan, til videre.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...