Jump to content

E10 "The fuel of Satan"

nomen

Recommended Posts

Timmeeh skrev for 9 timer siden:

og det sto e5 på kanonen

Akkurat det er nokså usikkert. Shell og Esso skriver at de har 98E0 men at de er pålagt av EU å feilmerke den 98E5... Da jeg spurte på stasjonen fikk jeg vite at det ER 98E5...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Trond123 skrev On 12.5.2023 at 16.21:

Etanolen legger seg vel oppå bensinen så vidt jeg vet.

Ikke annen offisiell kilde enn det jeg har lest i diverse avisartikler og fagartikler, der "fagfolk" og/eller "eksperter" har uttalt seg.

OK, men har du en link til en av disse?

Før betød E5 0-5%, nå betyr E10 0-10%. De skal jo tilsette noe mer enn på den gamle versjonen, men dette vil nok variere stort.

Ironien med dette er jo også at biler og annet vil bruke målbart mer drivstoff med E10, så da håper jeg virkelig isen smelter så fort på grunn av den globale oppvarmingen (om man nå tror CO2 bidrar til det..) at alle politikere med hytte langs kysten blir våte på beina..

Og Hillary Clinton spiser barn i kjelleren på et pizzasted... 

Kan vi ikke prøve å holde oss til det båtrelaterte og holde konspirasjonsteorier utenfor? 

Det er et faktum at det vil bli mer etanol "standard bensin" på pumpene, men spørsmålet er hva det vil få for følger? 

I Sverige har de hatt denne inblandingen en stund, og så vidt jeg har hørt har det ikke vært noen store problem, men det kan selvølgelig være slik uten at jeg har hørt om det. I USA har de også hatt opp til 10% lenge i en del stater. 

Så vidt jeg har forstått det er det hovedsaklig to utfordringer:

1. Etanol kan emulgere vann.

2. Etanol kan være korrosivt på noen pakninger/slanger samt visse metaller i eldre motorer.

Jeg har ikke hørt om noen store problemer med dette i andre lender, men hvis noen har annen informasjon er dette interessant informasjon.

Nå har vel både jeg og andre i tråden gitt uttrykk for problemer med E10 som sannsynlig årsak men det betyr jo ikke at alle andre også får det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
tom Cognac skrev for 17 timer siden:

Vil E-10 ha noe å si på en eldre (1993 modell) 2 takter 90 hk Mercury påhenger? Holder det at jeg blander inn 2 takts olje?

Er viktig å påpeke at E10 skader ikke motoren i seg selv, drivstoffet opptrer på samme måte som ren 95, så det har ingen hensikt å f-eks blande inn mer olje enn du har brukt før osv. Skadene oppstår i drivstoffsystemet i forbindelse med lagring og/eller pakninger, plast og gummideler som kan skades. Mercury har godkjent motorer produsert etter 1996 for E10. Så da har du ca 4 alternativer, A: fyll 98 og vær trygg. B: Fyll E10 og følg nøye med om du får lekkasjer, "svelling" av slanger eller driftsproblemer og reparer det som evt. svikter. C: bytt ut alle plast og gummideler i drivstoffsystemet med nye orginaldeler. De bør være etanolsikre. D: kjøp ny motor. Du kan også bruke Alkylatbensin, men til 35-40,- literen er det kanskje ikke så aktuellt.

Fra boka til min BMW R1100:

image.png.33504c95d075ad0a25f36c515e7b6f7b.png

image.png.91ab0bad6fa4dd6291aa78135575f033.png

Så E10 er allerede helt på grensen... Tror jeg fyller 98E? i stedet...

adundas skrev 15 minutter siden:

Tanken er halvfull med 95 nå. Gjør det noe om jeg fyller på med 98, eller må jeg kjøre tanken tom først?

Jeg ville ha kjørt den så langt ned som praktisk mulig først. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 2 minutter siden:

Jeg ville ha kjørt den så langt ned som praktisk mulig først.

Ja, men regner ikke med det betyr stort med 50/50 blanding heller. Om ikke bensinen skal lagres lenge ville jeg bare gjort det som er enklest i praksis.

SveinHa skrev 17 minutter siden:

Ja, men regner ikke med det betyr stort med 50/50 blanding heller. Om ikke bensinen skal lagres lenge ville jeg bare gjort det som er enklest i praksis.

Nei, det er uansett en forbedring i forhold til ren 95. Men det er jo greit å få brukt opp litt 95 først da. Jeg tømte tanken på min helt og fylte opp med 98 i stedet. Så nå har jeg plenty bensin til plenklipperen en stund fremover...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg ser en som nevner å fjerne etanolen. Det må jeg si at jeg vurderer i fullt alvor. Det er jo såre enkelt, bare litt logistikk. Om det virkelig er 10% i bensinen man har kjøpt synker oktantallet da 3 prosent til 92. Sånn sett heldig at vi har et nokså høyt utgangspunkt her til lands. Fins det småmotorer som ikke liker så lav oktan?

Dalurfjall skrev for 7 timer siden:

Jeg ser en som nevner å fjerne etanolen. Det må jeg si at jeg vurderer i fullt alvor. Det er jo såre enkelt, bare litt logistikk. Om det virkelig er 10% i bensinen man har kjøpt synker oktantallet da 3 prosent til 92. Sånn sett heldig at vi har et nokså høyt utgangspunkt her til lands. Fins det småmotorer som ikke liker så lav oktan?

Hvordan fjerner man etanolen på en enkel måte?

Kallethekid skrev for 5 timer siden:

Hvordan fjerner man etanolen på en enkel måte?

Tilsett litt vann, rist godt, så feller det ut i bunn. Hell over i en ny dunk med en vannseparerende trakt. Jeg nevnte det som en spøk for noen uker siden, og påpekte at man IKKE måtte gjøre dette fordi du mister for mye oktan. Men nå ser det desverre ut som flere vurderer dette, så for å gjenta meg selv, IKKE gjør det. Og dessuten er det jo overhodet ingen lønnsomhet i det da du fjerner 10% av drivstoffet, et mellomlegg som dekker ekstrakostnaden av 98 oktan. Og da tar jeg ikke med kostnaden av motorhavari pga for lav oktan...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...