Jump to content

E10 "The fuel of Satan"


nomen

Recommended Posts

  Timmeeh skrev On 13.5.2023 at 22.30:

og det sto e5 på kanonen

Vis hele sitatet  

Akkurat det er nokså usikkert. Shell og Esso skriver at de har 98E0 men at de er pålagt av EU å feilmerke den 98E5... Da jeg spurte på stasjonen fikk jeg vite at det ER 98E5...

Link to post

Før betød E5 0-5%, nå betyr E10 0-10%. De skal jo tilsette noe mer enn på den gamle versjonen, men dette vil nok variere stort.

Ironien med dette er jo også at biler og annet vil bruke målbart mer drivstoff med E10, så da håper jeg virkelig isen smelter så fort på grunn av den globale oppvarmingen (om man nå tror CO2 bidrar til det..) at alle politikere med hytte langs kysten blir våte på beina..

Link to post

Og Hillary Clinton spiser barn i kjelleren på et pizzasted... 

Kan vi ikke prøve å holde oss til det båtrelaterte og holde konspirasjonsteorier utenfor? 

Det er et faktum at det vil bli mer etanol "standard bensin" på pumpene, men spørsmålet er hva det vil få for følger? 

I Sverige har de hatt denne inblandingen en stund, og så vidt jeg har hørt har det ikke vært noen store problem, men det kan selvølgelig være slik uten at jeg har hørt om det. I USA har de også hatt opp til 10% lenge i en del stater. 

Så vidt jeg har forstått det er det hovedsaklig to utfordringer:

1. Etanol kan emulgere vann.

2. Etanol kan være korrosivt på noen pakninger/slanger samt visse metaller i eldre motorer.

Jeg har ikke hørt om noen store problemer med dette i andre lender, men hvis noen har annen informasjon er dette interessant informasjon.

Link to post

Ble litt bekymret siden jeg har fire Honda BF40-påhengsmotorer, men jeg ser Honda forsikrer at det ikke skal være noe problem med E10.

 

Screenshot_20230516-195909-01.jpeg.bbab5898ac0941f4453ebeb4f7c6b401.jpeg

 

Det er vel ingen grunn til å tro at dette ikke skal stemme?

 

E85 er derimot sterkt frarådet.

 

Screenshot_20230516-202220-01.jpeg.97ca86c138318496da9ed2fd4b9ed239.jpeg

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
  tom Cognac skrev On 17.5.2023 at 19.00:

Vil E-10 ha noe å si på en eldre (1993 modell) 2 takter 90 hk Mercury påhenger? Holder det at jeg blander inn 2 takts olje?

Vis hele sitatet  

Er viktig å påpeke at E10 skader ikke motoren i seg selv, drivstoffet opptrer på samme måte som ren 95, så det har ingen hensikt å f-eks blande inn mer olje enn du har brukt før osv. Skadene oppstår i drivstoffsystemet i forbindelse med lagring og/eller pakninger, plast og gummideler som kan skades. Mercury har godkjent motorer produsert etter 1996 for E10. Så da har du ca 4 alternativer, A: fyll 98 og vær trygg. B: Fyll E10 og følg nøye med om du får lekkasjer, "svelling" av slanger eller driftsproblemer og reparer det som evt. svikter. C: bytt ut alle plast og gummideler i drivstoffsystemet med nye orginaldeler. De bør være etanolsikre. D: kjøp ny motor. Du kan også bruke Alkylatbensin, men til 35-40,- literen er det kanskje ikke så aktuellt.

Link to post
  index skrev On 22.5.2023 at 9.14:

Jeg ville ha kjørt den så langt ned som praktisk mulig først.

Vis hele sitatet  

Ja, men regner ikke med det betyr stort med 50/50 blanding heller. Om ikke bensinen skal lagres lenge ville jeg bare gjort det som er enklest i praksis.

Link to post
  SveinHa skrev On 22.5.2023 at 9.18:

Ja, men regner ikke med det betyr stort med 50/50 blanding heller. Om ikke bensinen skal lagres lenge ville jeg bare gjort det som er enklest i praksis.

Vis hele sitatet  

 

Nei, det er uansett en forbedring i forhold til ren 95. Men det er jo greit å få brukt opp litt 95 først da. Jeg tømte tanken på min helt og fylte opp med 98 i stedet. Så nå har jeg plenty bensin til plenklipperen en stund fremover...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg ser en som nevner å fjerne etanolen. Det må jeg si at jeg vurderer i fullt alvor. Det er jo såre enkelt, bare litt logistikk. Om det virkelig er 10% i bensinen man har kjøpt synker oktantallet da 3 prosent til 92. Sånn sett heldig at vi har et nokså høyt utgangspunkt her til lands. Fins det småmotorer som ikke liker så lav oktan?

Link to post
  Dalurfjall skrev On 23.5.2023 at 23.37:

Jeg ser en som nevner å fjerne etanolen. Det må jeg si at jeg vurderer i fullt alvor. Det er jo såre enkelt, bare litt logistikk. Om det virkelig er 10% i bensinen man har kjøpt synker oktantallet da 3 prosent til 92. Sånn sett heldig at vi har et nokså høyt utgangspunkt her til lands. Fins det småmotorer som ikke liker så lav oktan?

Vis hele sitatet  

Hvordan fjerner man etanolen på en enkel måte?

Link to post
  Kallethekid skrev On 24.5.2023 at 6.50:

Hvordan fjerner man etanolen på en enkel måte?

Vis hele sitatet  

Tilsett litt vann, rist godt, så feller det ut i bunn. Hell over i en ny dunk med en vannseparerende trakt. Jeg nevnte det som en spøk for noen uker siden, og påpekte at man IKKE måtte gjøre dette fordi du mister for mye oktan. Men nå ser det desverre ut som flere vurderer dette, så for å gjenta meg selv, IKKE gjør det. Og dessuten er det jo overhodet ingen lønnsomhet i det da du fjerner 10% av drivstoffet, et mellomlegg som dekker ekstrakostnaden av 98 oktan. Og da tar jeg ikke med kostnaden av motorhavari pga for lav oktan...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...