Jump to content

E10 "The fuel of Satan"

nomen

Recommended Posts

35 minutes ago, PolarLi said:

Og dessuten er det jo overhodet ingen lønnsomhet i det da du fjerner 10% av drivstoffet, et mellomlegg som dekker ekstrakostnaden av 98 oktan. 

Forutsatt at det ikke også er etanol i 98n ja. Den kan følge etter. Når du sier vi IKKE må gjøre det skal jeg iaffal gjøre det. ?

PolarLi skrev for 2 timer siden:

Tilsett litt vann, rist godt, så feller det ut i bunn. Hell over i en ny dunk med en vannseparerende trakt. Jeg nevnte det som en spøk for noen uker siden, og påpekte at man IKKE måtte gjøre dette fordi du mister for mye oktan. Men nå ser det desverre ut som flere vurderer dette, så for å gjenta meg selv, IKKE gjør det. Og dessuten er det jo overhodet ingen lønnsomhet i det da du fjerner 10% av drivstoffet, et mellomlegg som dekker ekstrakostnaden av 98 oktan. Og da tar jeg ikke med kostnaden av motorhavari pga for lav oktan...

Men er dette noe du vet sikkert? Jeg har vanskelig å se at etanol som er blandet med bensin skulle la seg felle ut så enkelt, men jeg kan ta feil.

bliss X skrev 2 minutter siden:

Finnes det noen oversikt over bensinstasjoner som har E5?

Alle Shell og Essos stasjoner skal ha 98 oktan E5 (uten etanol)

Her har du en link til en app hvor du kan finne alle stasjoner med 98 oktan.

https://www.amcar.no/aktuelt/refuel+appen+er+oppdatert.html#:~:text=AMCAR har siden 2012 arbeidet,98 oktan på sine entusiastkjøretøy.

Du kan også bruke Drivstoffappen og søke på 98 oktan.

abbor skrev for 4 timer siden:
bliss X skrev for 4 timer siden:

Finnes det noen oversikt over bensinstasjoner som har E5?

https://www.amcar.no/aktuelt/refuel+appen+er+oppdatert.html#:~:text=AMCAR har siden 2012 arbeidet,98 oktan på sine entusiastkjøretøy.

Jeg kan ikke huske å ha sett noe annet enn 95 oktan og diesel på nærmeste Esso, og når jeg kikker på drivstoffappen så står kun disse to, men ikke 98 oktan.

Men på Esso Hisøy så jeg det var pumper for kun 95 oktan og diesel (tror det var avgiftsfri siden det er på ei brygge), men på 95 oktan pumpa stod det klistremerker med E5. Så hva slags bensin er det de selger der tro? Andre steder er det  jo merket E10 pga krav om feilmerking. Har de ikke fulgt kravet eller er deres bensin annerledes enn de andres? Så forøvrig ikke noe pumpe der for 98 oktan, men ser det står det i drivstoffappen.

abbor skrev for 4 timer siden:

Takk. Det ser ut til å være akkurat det jeg trenger. Har veteran MC

Kommer ikke til å fylle noe annet enn 98 på mine båtmotorer ihvertfall!  Har og en MC som jeg nå bare fyller 98 på, er R-sykkel så det er bare bitteliten tank, men står jo ofte noen dager når det regner uten å bli startet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Med alle artiklene som har dukket opp den siste tiden, både i forbindelse med båter (der det kan være livsfarlig med stopp), gressklippere, biler, veteranbiler, motorsykler, osv. er det gjerne snart på tide oljeselskapene vender om? Ja, det er politisk bestemt at vi skal bli mer miljøvennlige, men det er oljeselskapene selv som har valgt å begynne med E10 for å oppnå kravene. Vet nå ikke hvor miljøvennlig det egentlig er om folk må skaffe seg nye motorer som takler "sottlevannet" som nå selges. Her i området er det noen høyst få bensinstasjoner som fører 98 oktan, det kunne godt ha vært solgt på hver en stasjon. Eller enda bedre, 95 oktan, uten etanoldriten. Hører dere meg Statoil*, Shell, Esso og flere? Det var et festlig påfunn, vi lo en liten stund, men nå er det ikke morsomt lengre. 

* Ja, jeg vet. Men jeg er bare så ekstremt lite endringsvillig når det gjelder nye navn.

Et annet problem med E10, er at forbruket går opp, dette fordi det er mindre energi i etanol vs. bensin.

Kan det være derfor de frivillig har kommet med E10, at forbruket går opp?...tja si det?:headbang:

Hold kjeft,når du snakker til meg!

tobixen skrev for 3 timer siden:

Hmmm ... ref linken rett over, neppe noen god idé. Hadde vært bedre å bruke 50/50 på båtmotoren, tipper jeg.

Hvorfor det? Jeg bruker hageredskapene langt mer enn den båtmotoren. Og de har gått på 5% etanol i flere år allerede. Mesteparten av bensinen er faktisk brukt opp allerede, uten problemer. Selvsagt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da var antagelig jeg også i gang med E10 problemer.
Veteran bil som stopper under kjøring etter en kamerat lånte den og fylte på E10.
Starter igjen etter en stund for så og stoppe igjen.
Byttet forgassere for to-tre år siden og de er produsert i usa så tipper de tåler E10.
Er jo ikke særlig til båt vær så må få kommet igang å se på det i løpet av uka
Mistenker bensinpumpe og eller bensinslanger men vi får se.

12 hours ago, index said:

Hvorfor det? Jeg bruker hageredskapene langt mer enn den båtmotoren.

Kanskje litt bias fra min side - når man stort sett oppholder seg i båten og så godt som aldri bruker gressklipper, er det lett å tenke at "plenty bensin til plenklipperen en stund fremover" tilsier at denne bensinen vil vare i mange år fremover.  Det er vel blitt nevnt tidligere i denne tråden at E10-bensinen bør brukes opp innen tre måneder.  Så tilsier også NRK-artikkelen at det er utbredt med gressklippere som ikke tåler E10.

(I en oppfølgerartikkel på NRK hevder NAF at "å gi et endelig svar på miljøregnskapet i dette synes vi er veldig vanskelig".  Jeg deler den oppfatningen - det er ikke slik at "biodrivstoff" er uten miljø- og klimaavtrykk.  Tidlige forsøk på å gå over til biodrivstoff har jo vært omtrent katastrofale, mer energi som har gått med på å produsere kunstgjødsel og drive traktorer enn hva man har fått ut av drivstoffet, avskogning, økte matvarepriser, etc.  Ting er forhåpentligvis bedre i dag, men allikevel ... E10 påfører et mindretall av bensinkundene store problemer, samtidig som at det er usikkert på om tiltaket gir noe netto miljøgevinst i det hele tatt.  I mine øyne er det ren symbolpolitikk.  Med den tunge satsingen man har på batteridrevne biler, tror jeg også at den prosentvise delen av bensinkundene som har problemer med E10 vil øke snarere enn å synke i fremtiden.  Men, dette er vel strengt tatt politikk som ikke hører hjemme på båtforumet) 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

pipe skrev for 6 timer siden:

Da var antagelig jeg også i gang med E10 problemer.
Veteran bil som stopper under kjøring etter en kamerat lånte den og fylte på E10.
Starter igjen etter en stund for så og stoppe igjen.
Byttet forgassere for to-tre år siden og de er produsert i usa så tipper de tåler E10.
Er jo ikke særlig til båt vær så må få kommet igang å se på det i løpet av uka
Mistenker bensinpumpe og eller bensinslanger men vi får se.

Det var mer til denne historien.
Bilen hadde stått med lysene på slik att batteriet var helt ut ladet.
Ble startet med startkabler og gikk noen kilometer får den stoppet.
Så ble bilen på nytt startet med startkabler og gikk noen km før det hele gjentok seg selv.
Batteriet er helt kaputt og batteri laderen slår seg av rett over 4 v.

Var å kjøpte nytt batteri istad så nå er den delen i orden.

Ja jeg målte også ladespenningen...ikke all verden men 0,8 v over batterispenningen.

Men bilen var tung startet og gikk svært røft på tomgang
Dette tror jeg har noe med E-10 bensinen som ble fylt på.
Bilen har gått fint lite siden den fikk nye forgassere og ble tunet opp etter alle kunstens regler på ett verksted som bare driver med US motorer.
Bilen har startet bare med å se på nøkkelen og motoren har godt meget pent helt til den fikk E-10.
Har riktig nok ikke prøvekjørt da det begynte å regne.

Neste trekk blir nok å bruke hevert for å få ut svineriet av tanken og re fylle 98.
Hadde ikke nok kanner som til sammen holder 50 liter men vurderer plastbøtte og ett hull i bakken.
Det meste damper vekk eller?

Moralen? Ikke lån vekk annet enn kjærringa

Havlengt skrev for 5 timer siden:

Fungerer desse tilsetningsstoffa som vert på små flasker?

Bensin som inneholder etanol øker motoravleiringer, påvirker kjøreegenskapene, fører til korrosjon og mulige komponentfeil. Avleiringer i drivstoff og korrosjonsdannelse har en negativ effekt på motorens effektivitet og driftssikkerhet. De vanligste problemene er ujevn tomgang, tap av ytelse og økt drivstofforbruk. BG Etanol Fuel System Defender har egenskaper som hindrer frie radikaler å sette i gang oksideringsmekanismen som bryter ned drivstoffet. BG Etanol Fuel System Defender tilsettes i drivstofftanken ved hvert oljeskift for å holde innsugsmanifolder, innsugsventiler og forbrenningskammer rene og fri for skadelige avleiringer som vanligvis er forårsaket av etanol. BG Etanol Fuel System Defender er en utmerket drivstoffstabilisator. Anbefales brukt hver 4.800-8.000 km for biler, gjerne når de er på service. For motorsykler anbefales det hver 5000 km eller minst 2 ganger gjennom sommerhalvåret. For fritidsbåter anbefales det annenhver eller hver tredje tank. BG Etanol Fuel System Defender forhindrer nedbrytning av drivstoff og korrosjon. Skader/påvirker ikke katalysator og oksygensensor.

https://relekta.no/tilsetninger-og-motorkjemi/tilsetning/ethanol-fuel-system-defender/300016bg2136e

Jeg velger å tro att disse tilsetningene virker som beskrevet på importøren sin side.
Problemet med E-10 utover det importøren skriver er jo att endel materiale i drivstoffsystemet ikke tåler etanol.
Så ja det virker i den forstand att den holder drivstoffet stabilt over tid men er ikke motoren godkjent for E10 så regn med dyre problemer når drivstoffsystemet går i "oppløsning".
Da hjelper det fint lite med tilsetninger så vidt jeg har skjønt.

1 hour ago, pipe said:

Bilen hadde stått med lysene på slik att batteriet var helt ut ladet.
(...)
Batteriet er helt kaputt og batteri laderen slår seg av rett over 4 v.

Slik er det med standard blybatterier, enten de er installert i båt eller i bil - dersom man er uheldig og får batteriene helt utladet, så er de helt kaputt.  Det kan bli dyrt i stor båt med stor batteribank.

Dersom batteriene lades hardt ned regelmessig eller blir stående godt nedladet over tid, så blir de dårlige.  Blybatterier skal etter hva jeg har forstått helst ikke lades mer ned enn 50% av påskrevet kapasitet.

Li-Ion-batterier blir også ødelagte dersom de lades helt ned, men som hovedregel har man et BMS-system som sørger for at batteriene ikke lades helt ned, og Li-Ion-batterier tåler også å lades hardt ned uten å særlig mye skade av det.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...