Jump to content

E10 "The fuel of Satan"

nomen

Recommended Posts

tobixen skrev 1 time siden:

Slik er det med standard blybatterier, enten de er installert i båt eller i bil

Var Exide EM1000 som et ett AGM startbatteri ala det mer kjente Optima Red Top.
Men prinsippet blir jo nesten det samme.
For moro skyld kom jeg på att min C-tek 25A batterilader har power supplay så var akkurat ute å satt på konstant 12v inn på det gamle batteriet.
Så tenkte å få 12v på batteriet igjen for så prøve å lade det etter det.
Har jo kjøpt nytt så mest for moro skyld.

Har opplevd mange dårlige batterier i min tid men ingen som det ikke har godt å få opp til 12v igjen.
Bortsett i fra noen med ca -10 v pga kortslutning i ei celle men det er ikke tilfelle her.
Holder på med min trofaste bildele pusher butikk så skal ditt i morgen fordi jeg har bestilt nye bremser bak til den andre veteranbilen.
Skal få sjekket batteriet i samme slengen hvis jeg får opp spenningen.
Med en god porsjon flaks så har batteriet våknet til liv igjen og da tar de tilbake det jeg kjøpte i dag uten en sur mine.
Det er en av grunnene til jeg bruker de og ikke nettet når jeg trenger noe.

Med fare for att dette har utviklet seg til en batteritråd skal jeg holde det kort og komme inn på sporet igjen om hva tråden handler om.
Fikk ladet opp batteriet igjen ved å først ha latt batteriladeren stått på power suplay noen timer for så sette den natten over på recond(puls lading)
Batteriet ble friske meldt av fagfolk med batteritester og belastningtester.
Hadde tapt seg i fra 800A til 690A.

Så tilbake til E10.
Motoren er fortsatt tungstartet som i 10-15 sekunder med startmotor kjøring når den er kald og går røft på tomgang etter den blir så varm att hurtig tomgang funksjonen på forgasserene gir seg.
Kom opp med en bedre plan enn å grave ett hull og det var å ta kontakt med ett bilhuggeri.
De skal i morgen suge ut bensinen i tanken mot att de får beholde svineriet.
Regner vel med att dette finner veien til tankene til de ansatte men gratis og gjenbruk er jo fint for min del.

Men er det virkelig så lite energi i E10 att motoren ikke starter umidelbart og går røft på tomgang?
Motoren går helt greit under bruk og merker ikke effekt tap om det er noen.
Er litt spent på om det ordner seg med å fylle 98 oktan eller om E10 har ødelagt noe i drivstoff systemet så fort.

2 minutes ago, pipe said:

Regner vel med att dette finner veien til tankene til de ansatte men gratis og gjenbruk er jo fint for min del.

Jeg skulle til å foreslå det samme før jeg ble avsporet av batterier, overføre det til bensintanken på en annen bil.  Det høres ut som en meget bedre løsning enn å helle det rett på bakken / i et hull.  Mulig du har rett i at det uansett vil fordampe etterhvert, men det føles allikevel ikke helt riktig å la bensin renne rett ut på bakken - og selv om det skulle fordampe så er jo det også luftforurensing - og dessuten ressursmisbruk.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

I motorsport får du ikke lov å slippe en dråpe bensin på bakken. Skal der mekkes med fare for olje- eller bensindrypp SKAL der være oppsugende matter under... Litt i overkant hysterisk i mitt hode men følger en ikke reglene får en ikke kjøre...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Bruker E10 i en nyere 6 hesters Suzuki 4-takter og på gressklipperen hjemme. Har ikke merket noe forskjell. What am I doing wrong? :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

PolarLi skrev On 24.5.2023 at 14.35:

Tilsett litt vann, rist godt, så feller det ut i bunn. Hell over i en ny dunk med en vannseparerende trakt. Jeg nevnte det som en spøk for noen uker siden, og påpekte at man IKKE måtte gjøre dette fordi du mister for mye oktan. Men nå ser det desverre ut som flere vurderer dette, så for å gjenta meg selv, IKKE gjør det. Og dessuten er det jo overhodet ingen lønnsomhet i det da du fjerner 10% av drivstoffet, et mellomlegg som dekker ekstrakostnaden av 98 oktan. Og da tar jeg ikke med kostnaden av motorhavari pga for lav oktan...

hadde tydeligvis en liten vannskvett på tanken :cryin: Uansett, betryggende med nytt filter/vannutskiller

den grå guffa i bunnen som ligner på ouzo = faseutfelt etanol
AIL4fc9zqKpYDo6pQc8ZAwWsSGv-GU6NiWBhksB_h-olPEPp1F3WQTY5TC8A2373CkF1U1pdzkuGD6PSYVTKGu1ds8yqGOz5ALt9e0kue-8ts85FX09xne1t8OtHoHcyYli9eyiW4A_1cJLICFa-vY8lbiWKeFzMm26jnyT9Wt-xX_TuZF97S55jvolblkubBA0VAISYl3hZbOZfxEgpWV9xCaX4qEKvHLmCwfLE2A4-fRVeLFpd-gepcWBl47mgY1BjZe6hgC7pyO8EYUGI32XYweN7kFVgFVSZv-F0sl0nYipcxA9gzZHfuOmcyHRuD3LChNtioS8R45hpVwbsD1VeWziSHIdgRpy2RQ0V9SrobNZ6y7oMW8Lko9IT7pbujHIbQXsAgp3A8lqMV33CMhxReXlqDu6Nv9wD0y3cvsARXhCl6N-5Npkd9PCQwUydQ21pA2m6IDKRscZbWOJR94bNRF2Vv_KtI7ZrEliTWccPNn-b7tPCpONISXWb83bir0npHFsb5CMxKP4Rn1Pd8r-iYXCa5Qxfd1QcvMFuUt-vORhy_SpclPZ6cxMgX5DTpkKCaoxC4875yyazp040dQ04UZnbxtwke2fb_ccz_lETwjfghJDs86GoQBxs6ch1YlJkEDkmeiNT_-S8BxJmG-sn0AlFvoWqMlPwNBHi-3OOt8_6_T5lfk7Pl88IQ-QCVI3ZyJJGWggLDctvpzf2Yew377lcoMQCYaepYZxbBcIw5FRMMlyEgRhWfCWP7vrmUtmraSlUp67fWMeCrXnYDMqahTFSVy_ajOa6CTtd5VBHOqQI9e9Zi12d1ht7WIv7tPRdLKietE-_GafrjTKXYnd8qFmA671AKwhKEbX6Ohy70bTSXthxECsFBmKiXmRNjLDWw8vYTXY1vGqsyIeFGW8-jv4Skug=w1138-h1518-s-no?authuser=0

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

PiperBill skrev 1 time siden:

Bruker E10 i en nyere 6 hesters Suzuki 4-takter og på gressklipperen hjemme. Har ikke merket noe forskjell. What am I doing wrong? :-)

Er de konstruert for det så er det jo ikke noe problem.
Det som du gjør galt har du ikke gjort enda nemlig la E10 overvintre på tanken.

Måtte! fylle E10 på min Suzuki Intruder 1400,95 mod. søndag 02.06 Shell var tomt for 98. Den sykkelen har ALDRI oppført seg sånn etter en uke uten bruk.. starta på en sylinder, fyra etterhvert på begge, meeget hørbar tenningsbank ved pådrag. kjørte pent å pyntelig til det vart bortimot tomt, å fikk på 98, får se til helga om det blir finevær.

Hvis man aldri har fyllt etanolholdig bensin på tanken, med andre ord kun 98, og så fyller E10 på, så oppstår det ofte problemer ganske kjapt da en liten skvett vann/kondens på tanken, som før aldri har nådd opp til silen/inntaket, nå umiddelbart vil blande seg i drivstoffet. Men har man derimot brukt E5 i flere år er dette nesten aldri et problem. Ellers har ikke jeg merket at noen motorer ikke "liker" e10 synes de går akkurat som før. Kjørte nettopp en Yamaha påhengs fra slutten av 60 tallet på E10, gikk som kula den, og startet på første trekk.

pipe skrev On 11.7.2023 at 14.22:

Kom opp med en bedre plan enn å grave ett hull og det var å ta kontakt med ett bilhuggeri.

Da har de suget ut E10 bensinen og er erstattet med 98 okt.
Nå går motoren som en klokke på tomgang igjen.
Skjønner det ikke men denne V8 har ett lavt turtall på 650 o/min så den eneste forklaringen jeg kan gi er att E10 har mindre energi slik att tomgangen falt under dette nivå.
Så derfor den gikk røft men den stoppet ikke på tomgang.
Dog forklarer det ikke att det tok 10 sek med kinning på starteren for å få startet motoren kald.
Har ikke fått sjekket da motoren ikke har vært helt kald etter bensinskifte.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...