Jump to content

Neptim 8000, dieseltanker og røropplegg

Neptim_8000

Recommended Posts

Hei

Kjøpte sist år en Neptim 8000.

Har nå hatt ut dieseltank på stb side, gjort rent og tettet noen tæringshull i tanken.

Men jeg lurer på hvordan røropplegget for diesel er på denne båten.

Stb tank ligger etter hva jeg kan se lavere i båten enn BB tank, og diesel renner som kjent ikke oppover ;-)

Det går ett kobberrør fra bunn av stb tank til bunn BB tank, med stengekran foran hver tank. (Utgjevningsrør?)

Så er det kobberrør fra topp av BB tank til forfilter, retur fra motor går også tilbake til topp av BB tank

På styrbord tank var der ett tynt 6-7 mm? (suge?)rør som kom opp av tanken ved siden av inspeksjonsluke, med en  stuss for slangetilkobling

Legger ved ett bilde av tanken, røret jeg snakker om vises til høyre i bildet. Og ja! det var på høy tid å gjøre ren tanken!!!:eek:

Denne rørstussen var ikke koblet til noen slange. (Finnes ikke noen slik slange eller noe opplegg for denne i båten)

20230425_191808.jpg.b3ec61f0c3976556870c564a0a89d0e0.jpg

Håper det er noen på her på forumet som kanskje kjenner til Neptim 8000, og kan forklare meg hvordan dette diesel rørsystemet henger sammen, så jeg også kan få bruke styrbord tank.

Jeg har Neptim 8000 (en av de første), men har ikke jobbet veldig mye med dieselopplegget. Men jeg kan bekrefte at det fungerer. Jeg tror tankene er i ganske lik høyde, men jeg må innrømme at jeg ikke har målt om det er høydeforskjell på dem.

Jeg hadde problemer med å åpne deks-åpningen for babord tank (hovedtank) et år, og fylte derfor kun på i styrbord tank en sommer. Motor får kun diesel fra babord tank, så den utjevnet seg fint. Hadde aldri problem med diesel til motoren.

babord tank er det et stigrør opp på toppen, og derfra kopperrør som går til vannutskiller, og deretter til motor. Jeg har fjernet vannutskilleren og satt inn et Racor 300 filer og vannutskiller i stedet.

Det går returrør tilbake til hovedtanken.

styrbord tank regner jeg med at stigrøret du har der er for en diesel-varmer. Jeg hadde originalt dieselvarmer (gul Eberspracher) som hang på skroget under førerstolen, og den fikk diesel fra en kanne. Men det burde være kurant å hente fra det stigrøret til det.

Ulempen med dette oppsettet er at får man dieseldyr i en tank, så er det stopp. Jeg vurderte å bygge om til slik det er i Scand 29 der man har to uavhengige tanker og mulighet til å styre tur- og returdiesel til den ene, begge eller den andre. Men droppet det.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

styrbord tank regner jeg med at stigrøret du har der er for en diesel-varmer.

Eller, dersom røret går helt ned mot bunn på tankens laveste punkt, at røret er ment for å kunne suge opp eventuelt vann fra tanken. 

Rør for uttak til diesselvarmer bør ikke stikke for dypt i tanken, varmeren bør stoppe mens det enda er en reserve av diesel til fremdrift. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Godt poeng. Jeg har ikke det stigrøret i min styrbord tank, men jeg har et stigrør jeg tenker å få montert en dag jeg kjeder meg og kommer på at jeg har det umontert. :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Takk for gode svar.

Har i dag krøpet under dekk i neptimen montert tilbake tanken, byttet kabler til lanterner. Kabelsko skjøter er noe dritt, irrer av.

Må nok litt beskjemmet slå fast at tanken er montert  i tilnærmet lik høyde. Ble lurt av at styrbord tank ligger dypt under benken... men tommestokken lyver ikke🙈

Greit å ta feil når det gjør alt enklere😉

Så da burde diesel systemet fungere på Neptimen 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...