Caddy Startet 12.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2023 Bruker Navionics på Ipad. Posisjon og dermed også hastighet faller ut, antar dette er pga dårlig GPS i min iPad Air 3. Er forøvrig godt fornøyd med Navionics på iPad. Lurer på om appen kan lese GPS informasjon fra ekstern GPS via bluetooth, feks Garmin GLO 2 GPS. Setter pris på svar fra noen som har kunnskap om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Jogjende Svart 12.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2023 Bruker Navionics på et android nettbrett, Lenovo. Fungerer heilt topp og absolutt fornuftig pris. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 13.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 Du kan jo vurdere Orca Core, som bl.a. vil gi deg en fastmontert GPS med wifi til ipad. Men da med Orca kartapp. Sitér dette innlegget Link to post
jappen Svart 13.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 Ipad fungerer perfekt med Garmin Glo 2. Har selv brukt det. Sitér dette innlegget Link to post
Caddy Svart 13.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 Takk for svar. Vil Navionocs da velge GPS data fra Garmin GLO selv om Ipad Air 3 egen Gps. Må man evt instille noe for dette? Sitér dette innlegget Link to post
Caddy Svart 13.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 Er klar over Orca, men spørsmålet her var Navionics Sitér dette innlegget Link to post
LI4000 Svart 14.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2023 Jeg bruker Navionics med ekstern GPS: jeg har et datanettverk og et NMEA-nettverk. Begge disse er koblet sammen. På NMEA har jeg både GPS, kompass og AIS (i tillegg til vind, autopilot osv). Alt dette har jeg tilgang til på datanettverket, og iPaden er koblet til datanettverket slik at iPaden har tilgang til denne infoen. Du trenger en dings som kobler sammen NMEA mot iPaden, feks NMEA til wifi slik som denne: https://seatronic.no/yacht-devices-ydwg-02n-nmea2000-wifi-gateway-micro-c Du må også ha NMEA-nettverk med en GPS tilkoblet. Har du også AIS-mottak på NMEA så får du også opp enhetene på AIS rett i kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Caddy Svart 14.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2023 Takk for respons. Jeg tror at jeg ganske enkelt kjøper en Garmin GLO 2 GPS, og prøver bluetooth mot Navionics Ipad Air 3 som har innebygd GPS, får da se om denne eksterne GPS da blir brukt av Navionics i stedet for den interne mangelfulle Ipad GPS. Dersom dette ikke virker prøver jeg det samme mot en Ipad jeg har uten GPS. Dersom ikke noe av dette virket får jeg bokføre et tap på ca. 1000 kr, det blir i så fall lite i forhold til annet som brukes på båt/ fiskeutstyr. Har forøvrig sendt spørsmålet også til Navionics, men fikk en «utredning» om ipads med og uten gps, et god dag mann økseskaft svar. Purret opp og presiserte at de ikke svarte på det jeg spurte om, og fikk følgende da følgende svar»: « we cannot guarantee if the Garmin GLO will work». Det må være noe «politisk» i at de ikke kan/vil svare på dette, klart de vet om dette vil virke eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
jappen Svart 14.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2023 Caddy skrev On 13.5.2023 at 14.29: Takk for svar. Vil Navionocs da velge GPS data fra Garmin GLO selv om Ipad Air 3 egen Gps. Må man evt instille noe for dette? Det kan jeg ikke svare på, fordi min iPad har ikke GPS. Jeg har en med kun wifi. Sitér dette innlegget Link to post
Caddy Svart 14.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2023 Hei Jappen. Jeg har Ipad både med og uten GPS. Jeg bestiller da en Garmin GLO, og da ordner det seg vel. Takk for tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2023 Jeg sitter igjen med spørsmålet om du har GNSS på iPad fremdeles. Viser "Innstillinger" en linje som heter Mobildata? Har hatt en haug med iPhone og iPad og ingen av de har vært først til å svikte. Kjenner ikke Navionics, men iSailor lar deg velge ekstern eller intern GNSS i innstillinger Sitér dette innlegget Link to post
Caddy Svart 23.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2023 Viser ikke GNSS i instillinger, her er hva som vises Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 For å bli ferdig med den diskusjonen. Jeg kanskje uttrykte meg uklart, jeg mente settingssiden i Navionics appen. Jeg ser noe annet, du har en mottaker som mottar GPS,GLONASS, Galileo og Beidou. Det bør gi et bedre resultat enn Garmin mottakeren som kun mottar GPS og GLONASS. Det bør ikke selges mottakere som ikke mottar Galileo. Sitér dette innlegget Link to post
julietkilo Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 Navionics-appen har mulighet for å koble seg (og nettbrettet) til visse AIS-mottakere via Wifi. Det gjøres slik at AIS-mottakeren lager et Wifi-nett når den er på, som du kobler nettbrettet til akkurat som et hvilket som helst annet Wifi-nett. Så henter nettbrettet AIS-data fra AIS-mottageren fortløpende og viser det på Navionics-kartet. En del av de Navionics-kompatible AIS-mottagerne har også innebygd GPS-mottager. Jeg vet dessverre ikke om de sender dette GPS-signalet til nettbrettet på Wifi sammen med AIS-data, eller om det er kun AIS-data som går ut på Wifien. Men hvis du spør leverandøren (se nederst) kan de helt sikkert svare på det. Det står litt om dette på nettsiden til Navionics: https://www.navionics.com/fin/features/ais Videre har Navionics en PDF-fil som viser hvilke AIS-mottagere/leverandører av mottagere som støttes: https://www.navionics.com/media/wysiwyg/docs/Compatibility_guides_plotter/Mobile/Boating_app_AIS_Devices.pdf Jeg har gjort en god del research på akkurat dette av samme grunn som deg. Så til slutt får du her en link til en støttet leverandør som har veldig OK priser på sine mottagere, og som du ser har noen av dem GPS-mottager i kombi-enhet sammen med AIS: https://www.quark-elec.com/product-category/marine/ais-receivers/ Helt konkret ser denne ut til å være riktig modell til ditt formål, til samme pris som en bedre middag for 2 på byen: https://www.quark-elec.com/product/qk-a026-wireless-ais-gps-receiver/ Foreslår at du retter en forespørsel til Quark Elec og spør dem om Navionics-appen på ipad får (og kan bruke) GPS-dataene fra denne A026-boksen, eller om den kun får AIS-dataene. - UTGÅR: SE NESTE INNLEGG! Sitér dette innlegget Link to post
julietkilo Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 Glem det jeg skrev om at du må sjekke overføring av GPS-data med leverandøren! Her er en som har brukt nettopp Quark-Elec A026 og som du ser litt uti videoen får han GPS-signalet fra den rett inn på Navionics-appen. Nederlandsk tekst i videoen men skriftlig nederlandsk er heldigvis nesten som å lese en litt vrang norsk dialekt: Her er også en engelsktalende herremann som også har brukt A026-boksen til å få AIS og GPS på sin ipad, men han viser litt mer teknisk hvordan han har lagt det opp i tilknytning til NMEA ombord (som du IKKE trenger å gjøre!) Sitér dette innlegget Link to post
Caddy Svart 2.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 Hei, jeg kjøpte en Garmin GLO 2, 840;-, koplet den opp til iPad uten GPS vhj av bluetooth. Tok en prøvetur med bilen, Navionics fungerte utmerket, holdt stabil course-up under kjøreturen, også under start og stopp med bilen. Åltså bruker jeg nå framover iPad uten GPS i stedet for den nyere iPaden med GPS. Muligens kjøper jeg en brukt iPad 12,9 uten GPS (med wi-fi, ex. celluar. Mener forøvrig at man skal være rimelig godt inne i det for å skjønne at det bare er å bruke Garmin GLO 2 til kr. 840 og en billig iPad uten GPS. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.