seilfred Startet 12.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2023 I seiling bruker vi begrepet styrefart. Dette er et godt og beskrivende ord, men også en fortreffelig analogi i visse sammenhenger. Jeg har brukt begrepet mye i mitt arbeide, men når jeg i blant snakker engelsk, så blir jeg alltid i tvil. «Steering speed» høres på en måte ikke riktig ut, men jeg vet det ikke. Finnes der et desidert begrep på engelsk for dette fenomenet? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Langs land Svart 12.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2023 Dead slow ahead! Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 12.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2023 Mare Nostrum skrev 1 minutt siden: Dead slow ahead! jeg er faktisk ikke sikker på om du tuller eller ikke?? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Langs land Svart 12.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2023 Tuller ikke med sånt hvorfor skulle jeg det? Dead slow definition: as slow as possible without losing steerageway | Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2023 Steerageway. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 12.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2023 seilfred skrev 3 minutter siden: jeg er faktisk ikke sikker på om du tuller eller ikke?? Mare Nostrum skrev 2 minutter siden: Tuller ikke med sånt hvorfor skulle jeg det? Neida, ikke meningen å fornærme, det hørtes bare så funky ut så jeg ble helt usikker! Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
seilfred Svart 12.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2023 Mulligan skrev 3 minutter siden: Steerageway Der har vi selvfølgelig uttrykket jeg leter etter! Takk tråd slutt.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Roger jo Svart 12.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2023 (redigert) jeg lar maskintelegrafen si sitt. Ferdig snakka. Redigert 12.Mai.2023 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Captain A Svart 12.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2023 Mulligan skrev for 3 timer siden: Steerageway Aldri hørt om før …. Må nå være noe bønder bruker ….Og eg vil påstå eg er ingen første reis gutt.. blide av telegrafen forteller vel sltt ? Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 13.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 Tråd ikke slutt alikevel?! Det er jeg glad for. Er alltid godt med fler perspektiver. Sånn jeg oppfatter begrepet styrefart er: nok fart til at båten lystrer roret. konsekvensen av å ikke ha nok styrefart vil kunne være at båten blir tatt av vind, bølger, evt annet, så du mister manøvreringsevne. Dette defineres da av gjeldende forhold, og ikke f.eks motorpådrag hvis steerageway ER et utrykk, noe jeg ikke kan bekrefte, så vil jeg mene at det er mer i tråd med min oppfattelse av «styrefart» enn hva «dead slow ahead» er. Forutsatt at «dead slow ahead» mer er en innstilling på maskinen. Holdninger? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Gullfisk Svart 13.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 Som Solberg ville sagt det, "steeringfart" Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 13.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 Captain A skrev for 8 timer siden: Aldri hørt om før …. De som lager ordbøker har hørt om det, ta et kjapt googlesøk https://en.m.wiktionary.org/wiki/steerageway Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 seilfred skrev for 5 timer siden: «styrefart» enn hva «dead slow ahead» er. Forutsatt at «dead slow ahead» mer er en innstilling på maskinen. Klart det det har med omdreininger på maskinen å gjøre. Det er derfor en har prøveturer med nybygde skip for å finne ut hva «dead slow ahead» .er. Styrefarten er for dette nybyg. What does dead slow ahead ship mean? marine. The lowest speed at which a ship can still be manoeuvred. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart 13.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 Det er et uttrykk som brukes i maritimt lovverk. Skrives også: "Bare steerage way" Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 13.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 Så begge deler er rett .. enkelt ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Roger jo Svart 13.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 Sjøbliss skrev 9 minutter siden: Så begge deler er rett .. enkelt TJA. What does dead slow ahead ship mean? marine. The lowest speed at which a ship can still be manoeuvred. What does dead slow mean on a ship? noun. Nautical. as slow as possible without losing steerageway. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Captain A Svart 13.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 Code0 skrev 1 time siden: De som lager ordbøker har hørt om det, ta et kjapt googlesøk https://en.m.wiktionary.org/wiki/steerageway ? man lærer vist så lenge man lever … Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 13.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 (redigert) Dead slow er gjerne laveste innstilling på maskintelegrafer, og jeg vil anta at den da betyr et motorturtall som etter en tid vil gi litt over minimum styrefart (for å ha litt å gå på). Redigert 13.Mai.2023 av J-Å (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 13.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 J-Å skrev 20 minutter siden: betyr et motorturtall som etter en tid vil gi litt over minimum styrefart Jeg antar det er laveste tomgangsfart motoren kan ha i gir uten å kveles. Styrefart varierer med strøm, vind osv. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 13.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 Det må vel være i nærheten av det samme som heter idle speed på amerikansk? Der har de til og med fartsgrenser basert på det Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Jannmar Svart 13.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 Utrolig hvor vanskelig dette skal være da. Styrefart er ganske enkelt den farten skuta må ha for at den skal la seg styre. Er det så vanskelig å forstå?? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 Jannmar skrev 25 minutter siden: Styrefart er ganske enkelt den farten skuta må ha for at den skal la seg styre. Og det er i dei aller fleste tilfeller på tomgangshastighet med giret innkoblet. Idle speed (tomgangshastighet) er et ord dei aller fleste engelsktalende personer skjønner. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 13.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 Jannmar skrev 40 minutter siden: Utrolig hvor vanskelig dette skal være da. Styrefart er ganske enkelt den farten skuta må ha for at den skal la seg styre. Er det så vanskelig å forstå?? ikke vanskelig i det hele tatt, og tror alle er enige om hva styrefart betyr. spørsmålet vi diskuterer er immidlertid hva det heter på engelsk. Her er det nyanseforskjeller i utrykkene Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
tobixen Svart 13.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 33 minutes ago, seilfred said: ikke vanskelig i det hele tatt, og tror alle er enige om hva styrefart betyr. Dét tror jeg ikke :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
seilfred Svart 13.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2023 Nei ok. Kanskje du har rett.. isåfall enig med @Jannmar Den norske definisjonen burde ikke være vanskelig å forstå. Her er Norske Akademis Ordbok sin definisjon (helt i tråd med min egen oppfattelse): «fart som er tilstrekkelig stor til at man kan manøvrere, styre (fartøy e.l.)» Det er på engelsk jeg føler vi begynner å rote med begrepene, og her er jeg enig med @Code0 i at: Code0 skrev for 4 timer siden: Styrefart varierer med strøm, vind osv. Derfor kan det godt være at du med «dead slow ahead»-fart eller idle-speed prøver å oppnå styrefart, men det er forholdene som dikterer om du rent faktisk lykkes. Lykkes du, så har du steerageway. sånn oppfatter jeg begrepene Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.