Jump to content

Edit History

Roger jo

Roger jo

Arne Henriksen skrev for 10 timer siden:

For å unngå at tråden dør hen må  jeg bare påpeke at  det var veldig mye motorbåtfolk her, som tror at for å oppnå styrefart på en båt må det være et visst pådrag.  :-)

Det engelske uttrykket var nok oppfunnet før noen visste hva en maskintelegraf var.

Skulle ikke hentet en ny kaffe kopp.

Det er da vel ikke helt  feil å si at el må ha et vist pådrag for å få Dead slow ahead"  enten det er med årer vind eller motor. 

Du har du sikkert helt rett i at " Dead slow ahead" kan ha  blitt  brukt fra tidens morgen på seilskip, for å få opp nok seil eller få fart på slavene som rodde båtene.

Men det var når  motoren kom , det ble brukt for korte kommandoer bro /maskin først med ordonnans så  med tale rør bro/maskin , det var først med maskintelegrafen det kom på trykk så en har noe å henvise til .

enig i at det kan tyde på  motorbåtfolk og landkrabber , det er vel naturlig i et fora.

Roger jo

Roger jo

Arne Henriksen skrev for 9 timer siden:

For å unngå at tråden dør hen må  jeg bare påpeke at  det var veldig mye motorbåtfolk her, som tror at for å oppnå styrefart på en båt må det være et visst pådrag.  :-)

Det engelske uttrykket var nok oppfunnet før noen visste hva en maskintelegraf var.

Det er da vel ikke helt  feil å si at el må ha et vist pådrag for å få Dead slow ahead"  enten det er med årer vind eller motor. 

Du har du sikkert helt rett i at " Dead slow ahead" kan ha  blitt  brukt fra tidens morgen på seilskip, for å få opp nok seil eller få fart på slavene som rodde båtene.

Men det var når  motoren kom , det ble brukt for korte kommandoer bro /maskin først med ordonnans så  med tale rør bro/maskin , det var først med maskintelegrafen det kom på trykk så en har noe å henvise til .

enig i at det kan tyde på  motorbåtfolk og landkrabber , det er vel naturlig i et fora.



×
×
  • Create New...