tobixen
12 hours ago, seilfred said:Det er akkurat det. Styrefart kan oppnås selv uten seil, motor eller årer, bare vinden er sterk nok
Begrepet "styrefart" blir litt upresist her synes jeg. Etter mine erfaringer, dersom man "seiler på riggen" så har man styring så lenge vinden kommer sånn omtrentlig aktenfra, og det skulle jeg mene er ganske uavhengig av vindhastigheten (såfremt det er strømstille). Dette varierer nok fra båt til båt, men på min båt mister jeg styringen når vinden kommer inn for mye på skrått aktenifra, da vrir akterskipet seg vekk fra vindøyet. Jeg regner med at dette har litt å gjøre med "pivot point" og hvor balansert vindfanget er - hadde akterskipet i stedet vridd seg mot vindøyet så hadde ikke dette vært et problem - men uansett hvordan båten er utformet (bortsett fra hvis riggen er konstruert for å gi fremdrift uten seil), kommer vinden inn for mye fra siden så vil avdriften bli for signifikant.
Jeg seiler tidvis i svært lave hastigheter. Jeg har opplevd å miste styring ved 0.8 knop, jeg skulle mene det var ganske strømstille på dette stedet, men dårlig vindretning og dårlig trimming av seil (kun genoa ute). Som hovedregel kan jeg seile i adskillig lavere hastigheter enn dette uten å miste styringen. En gang på vei sørover fra Marstrand (Albrektssunds kanal) hadde jeg bittelitt motstrøm, ved en knaus havnet jeg i vindskyggen og ble stående stille, til og med sige bittelitt akterover - jeg tror jeg brukte en halvtime på å karre meg femti meter forover, men jeg hadde styring hele tiden. (dette var i lavsesong og jeg koste meg - det passerte vel én annen båt mens jeg lå der - hadde det vært mer trafikk hadde jeg tvert startet motoren. Jeg var også var på risiko for å miste styringen og havne på grunn)