Jump to content

80Ah batteri med 1W forbruk, brukstid?

knutosan

Recommended Posts

Jeg kan lite og ingenting om strøm så kan de som hsr greie på det fortelle meg følende:

Jeg har et startbatteri på 80 Amp og en forbrukskilde på 1 watt stående på hele tiden...hvor lenge kan jeg bruke av denne forbrukskilden før batteriet er tomt. 

Dette er ikke nødvendig å gjøre så vanskelig.

Om belastningen er 1watt i et 12volt system, så trekker den ca. 0,08A (1/12).

På et døgn blir det da forbrukt 2Ah (0,08×24).

Batteriet ditt på 80Ah bør lades når det er kommet ned på 50%, altså 40Ah.

Dermed blir tiden før dette skjer, 40/2 = 20 dager, altså ca. 3 uker.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den der tabellen har jeg aldri helt forstått, ikke står det noe om batteristørrelsen (det er stor forskjell på hva spenningen synker til ved feks. 10A for et 40Ah batteri og et på 140Ah), og hva er forskjellen på hvilespenning og spenningen ved 0A?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 3 timer siden:

hva er forskjellen på hvilespenning og spenningen ved 0A?

Har du har aldri målt  hvilespenningen med frakopla batterier da nettet er i drift bestandig.

her er en annen tabell som sier det samme.

Mener jeg lærte på 60 tallet at det var ubetydelig for skjell på store og små batterier med tanke på volt/syrevekt bare på kapasiteten.

Når batteriene holder i 10-12 år  og jeg  lar de ikke komme "under 12V" så må en ha gjort noe rett.

image.png.513ae380551dffa718a4bfe43ca67a46.pngimage.png.2588c07a2dd9041d35be79a752222002.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev for 3 timer siden:

Har du har aldri målt  hvilespenningen med frakopla batterier da nettet er i drift bestandig.

He, hva mener du med det? Er ikke det det samme? Jeg har et batteri stående i garasjen som jeg kun bruker til forefallende bruk, som feks. om våren for å gi strøm til en vannpumpe ved spyling av båten fra medbrakt kanner før de setter på vann i havnen. Da jeg i våres var ferdig med jobben, ladet jeg det opp (3 år gammelt BT batteri), og etter et døgn uten lading var det på drøyt 12,9V. Nå er det på 12,7V. Jeg regner dermed med at batteriet ikke er langt unna 100% kapasitet.

Men hva menes da med et frakopla batterier da nettet er i drift bestandig? Det er mulig mine snart 80 år gamle hjerneceller er litt redusert, - men?

Tabellen din til høyre (for et startbatteri) er grei. Den har jeg egen erfaring med. Jeg hadde en gang dårlig batteri på bilen. Da jeg skulle hjem fra jobben en sen kveld i NRK med ÷20°C var det null reaksjon på starteren. Da tok jeg en "spansk en", og satte på hovedlysene i et halvt minutt. Det varmet opp batteriet akkurat nok til at jeg forflyttet meg litt til venstre i tabellen din og bilen startet.

Dalurfjall skrev for 12 timer siden:

Altså er det ikke 0 ampere, det er en eller annen strøm som ikke er målt som drar ned spenningen.

Lars H. skrev for 7 timer siden:

Altså, en tjuvkobling eller overledning som trekker mindre enn 5A. Ja, ja . . slikt skjer.

Ikke meg som har laget  tabellene, som jeg har sakt den virker rett ved 50% etter min mening, noe som jeg mener er viktig  for å få batteriene til å vare lenge. Blybatterier bør ikke tappes under 50%.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Lars H. skrev for 21 timer siden:

Den der tabellen har jeg aldri helt forstått, ikke står det noe om batteristørrelsen (det er stor forskjell på hva spenningen synker til ved feks. 10A for et 40Ah batteri og et på 140Ah), og hva er forskjellen på hvilespenning og spenningen ved 0A?

Jeg har heller aldri fullt forstått den tabellen. Om vi tar to batteribanker, den ene på 50Ah og den andre på 500Ah. Identisk batteriteknologi, begge bankene nye og full ladet. Så belaster vi begge med eksempelvis 5A. Vil da begge batteribankenes spenning umiddelbart synke til tabellens 12,4V, slik at vi kan si (som jo riktig er) at begge bankene holder 100% kapasitet?

Jeg har aldri prøvd, men skulle jo intuitivt tro at den store banken holder lavere indremotstand enn den lille, og synker derfor mindre med samme belastning?

Ikke relevant for trådstarter, men viktig for alle oss som er så gamle at vi må forstå alt :saint:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...