Jump to content

Kjøling Yanmar 4jh-hte 66hk

tbruv

Recommended Posts

Hei, sliter med dårlig kjøling på motor når jeg kjører over 2500 rpm. Jeg har hatt dette problemet siden jeg kjøpte den. Jeg mistenker sjøvannsfilter. Er den noen som vet slange dimensjon eller liter pr min som skal til denne motoren? Det er 19mm eller 3/4" med 51 liter pr min i dag.

Skru av endelokkene på varmeveksler så ser du fort om den er årsaken, greit å ha nye tetningsringer for hånden før du gjør dette. 

Spray godt med Mr muscle ovnsrens (skum) inni alle rørene, kan godt stå i flere timer. Så har jeg har staket forsiktig med tynn gjengestang (muligens 5mm), da er det ikke nødvendig å ta veksleren ut.

image.png.daf3b815a45e7526e779ca412695fca1.png

Ikke uvanlig at det ligger endel rester av gamle impellere og litt sjøgress bak de lokkene.
Men vær tålmodig og forsiktig når du løsner boltene. De har en tendens til å knekke.
Smør godt, god tid i forveien. Er bolten treg, så stram litt, løsne forsiktig og stram litt igjen. Blir så mye styr om en knekker. :thumbsdown: 

To nye o-ringer til montering trengs, og en pakning som skiller øvre og nedre del av varmeveksler på den siden som slangene går inn på. Smør gjerne o-ringer med silikonfett.

tbruv skrev On 13.5.2023 at 11.04:

Det er 19mm eller 3/4" med 51 liter pr min i dag.

Nå har jeg bare erfaring med motorer med høyere effekt med 1 1/2 eller 2 toms kjølevannsvanninntak. Så for meg høres 3/4 toms slange lite ut. Noen som kan bekrefte at dette et tilstrekkelig for en motor på 66 hk?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

13 hours ago, Brigg said:

Nå har jeg bare erfaring med motorer med høyere effekt med 1 1/2 eller 2 toms kjølevannsvanninntak. Så for meg høres 3/4 toms slange lite ut. Noen som kan bekrefte at dette et tilstrekkelig for en motor på 66 hk?

Enig at det hørtes lite ut, jeg brukte hvertfall 32mm slange til kjølesystemet på 4HJ4 TE 75HK

Jeg har storebroren, 4JH-DTE, 77 hk. Min gikk også varm over 2500 omdr. Kjørte på med systemrens ned i grovfilteret, skrudde av motor når alt var trukket inn i systemet, lot den stå til neste dag. Fyrte opp og ut kom det mye dritt. Nå har jeg alltid ett par tabletter til oppvaskmaskin i grovfilteret. Typen ute glansmidler etc. Klarer fint 3600 omdr over tid nå. 

• 2 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...