Jump to content

Jolle som passer til 39 fots motorseiler


Haveseiler I

Recommended Posts

Ja, dette er et veldig generelt spørsmål. Jeg vet. Det er sikkert også mange riktige svar.

 

Vi skal skaffe oss jolle til vårt 39 fots motorseilerprosjekt som skal på vannet i juni. Det er en veritabel skog av alternativer der ute, men jeg lurte på om noen her har noen gode tips om hva som passer best?

 

Dette vet vi:

- maks 9,9 hester

- bør kunne frakte 3-5 personer over kortere avstander og to voksne over litt lengre.

- bør være mulig å legge på fordekket om vinteren eller for lengre turer

- skal ellers henge bak "moderskipet" og dingle

 

Er dette oppnåelig, og hva synes dere jeg burde se etter? Hvilke løsninger burde jeg eventuelt styre unna (og hvorfor)?

Link to post

En skulle hvert synsk.

jeg har hatt gummibåter hengende bak på tvers i 35 år  og hatt 4 til 6 hk. det er det dravidene tåler.

det er ikke alle  små gummibåter som tar 9,9hk.

 

Skal gummi båten henge på tvers er bredden på hekken  som bestemmer lengden. ser noen  legger jolla på dekk, så da er det å bruke målebandet .

Ha jolla på høykant akter er en mulighet hvis jolla er for lang,

noe den fort kan bli med 5 personer og 9,9HK

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Haveseiler I skrev for 7 timer siden:

- bør være mulig å legge på fordekket om vinteren eller for lengre turer

- skal ellers henge bak "moderskipet" og dingle

 

Er dette oppnåelig, og hva synes dere jeg burde se etter? Hvilke løsninger burde jeg eventuelt styre unna (og hvorfor)?

Jeg leser dette som at jollen skal dingle på slep og ikke henge i daviter. Hvis han har daviter skulle det vel ikke være noen grunn for å ha båten på dekk på lengre turer? Men jeg har lest og forstått feil før jeg :-)

 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Kanskje jeg prøver å få til litt for mye på en gang her. Jeg har ikke daviter. Båten er 3,80 brei, så da burde vel 11 fot gå på tvers, men jeg ser at det er verre å få en såpass stor båt opp på fordekket, men det er kanskje mindre nødvendig enn jeg tror? Jeg skal jo ikke over atlanteren akkurat...

Link to post

Jeg ville gått for en gummijolle på 240 til 280cm lengde. Og en liten påhenger, max 6hk. For stor jolle blir bare et irritasjonsmoment, og lav vekt er viktig om den skal ligge på dekk. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Haveseiler I skrev for 11 timer siden:

Kanskje jeg prøver å få til litt for mye på en gang her. Jeg har ikke daviter. Båten er 3,80 brei, så da burde vel 11 fot gå på tvers, men jeg ser at det er verre å få en såpass stor båt opp på fordekket, men det er kanskje mindre nødvendig enn jeg tror? Jeg skal jo ikke over atlanteren akkurat...

Nå kjenner jeg ikke bruksmønstret deres, men jeg synes dere bør satse på en jolle som får plass på dekk. Det er ikke gunstig å slepe jollen hvis dere må ut i litt friskt vær. Hvis dere mest seiler kortere strekninger i godt vær er det jo mulig å alltid ha jollen på slep.

Link to post

Hvis dere skal ha fem personer i båten og ha ambisjoner om å komme noe sted med litt vind og en bølge uten å bli våte må du ha stor nok båt. Se hva de er godkjent for. Det ønsket kan komme i konflikt med lagring på dekk.

 

Vi har endt opp med 350 rib med 20hk. Et anker på slep, og umulig å lagre på dekk. Men frakter hele familien på 5 hvor som helst tørt også i vind og vær. Det gjorde ikke liten gummibåt med 4hk motor. Opplevde det som ubehagelig noen ganger hvis været skiftet og vi nesten ikke kom oss tilbake til båten.

 

Muliggjør også mer uthavn/anker for vår del - bedre mulighet for transport av folk og handling etc så vi slipper å skvise oss inn i fulle havner. Men det er jo en vurdering. Skulle vi ligger primært i havn hadde det blitt for mye knot å ha den riben med. Da hadde vi hatt en sånn 240 badebåt med Honda 2,3hk. Det hadde vi før da vi alltid lå i havn. 

Redigert av willmasta (see edit history)
Link to post

Ville gått for en gummibåt med oppblåsbar dørk ca 320 lengde, denne vil fungere greit for en familie på 4 og tåler 10-15 hk. Har en Honwave 320 ie som veier ca 38 kg, veldig stabil og grei båt med oppblåsbar dørk. Et bedre alternativ vil jo være en Rib med aluminiumsbunn , men vekta vil bli noe høyere. Men du får da en betydelig mere stabil båt som vil fungere bedre med 10-20 hk og som du kan bruke på korte oppdagelsesturer. Bare husk at vekt vil ha stor betydning om du tenker å løfte den regelmessig opp på dekk. Har også en Quicksilver 240 airdeck, tror den veier 18 kg ca. Kan ikke sammenlignes med Honwaven som er mye mere stabil og tåler mere last, men er som sagt lett, og løfter denne lett ombord alene og hiver den opp på styrhustaket. Rib med glassfiberbunn og dobbel innerliner blir for tung, min Zodiac 310 veier nesten 90 kg pluss 20 hk på ca 50; kg gjør den vanskelig å håndtere alene. Men som sagt ,RIB vil gi deg best kjøreopplevelse.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...