tobixen
4 hours ago, lang-sommerferie said:Nå har jeg vært i kontakt med 3 legekontor og 1 sykehus og ingen har kapasitet til og bruke 1min til se på de blemmene og komme med ett kjappt råd, de mener jeg skal reise i flere timer for og ta det med egen fastlege. Så jeg vil oppfordre absolutt alle i båtbransjen til å nedprioritere leger, de gidder ikke å hive seg rundt for å hjelpe oss, så hvorfor skal vi hive oss rundt for å hjelpe de? La båtene demmes stå på land en sommer, så tenker jeg de får kjenne på hvor kjipt det er og ikke få hjelp
Jeg tror det er politikerene som har skylda her, og ikke den enkelte lege. Jeg så det komme allerede da ordningen ble innført. Fastlegeordningen er nok fantastisk for de som bor på ett sted og jobber på samme sted (eller eventuelt er for syk til å jobbe) og er såpass ofte hos legen at de har et personlig forhold til legen, og som også har en god og pålitelig fastlege, gjerne tilknyttet et kontor som er stort nok til at man får hjelp hos en vikar i tilfelle sykdom eller ferie hos legen. For nomader, feriefolk, samt i grunnen alle som ser legen noen få ganger i dekadet er det ingen fordeler og bare ulemper med fastlegeordningen.
I teorien er det frivillig å være med i fastlegeordningen, i praksis har man omtrent ikke rett til legehjelp dersom man står utenom fastlegeordningen (ja, jeg har prøvd).
Uansett, dette er vel den typen politisk diskusjon som ikke hører hjemme på forumet her. Hold oss gjerne oppdatert om hvordan det går med skaden, og hva vi andre skal gjøre dersom vi i fremtiden har uhell av tilsvarende type.