Jump to content

15-17 fot, maks 50k, forslag?

FjordDir

Recommended Posts

Hei

Skal kjøpe meg båt og trenger litt hjelp. 

•Den må være billig, maks 50k
•Skal gå i sjøen og må gå greit med litt bølger. (Høgsfjorden, Lysefjorden og utover)

•15-17 fot

•Skal primært brukes til fiske og lit koseturer

•Gjerne HT ev kombinert med mulighet for å kjør med kalesje. Absolutt ikke helt åpen* 

Har sett på:

Mørebas 17 fot med 70hk

Marex 17 fot 1700 pepper med 70hk

Ryds 485c big fish 16 fot med 50hk 

Kan dette være gode alternativer? 

Hei. Har en Mørebas 17 fot med hardtop. Mener dette er mere turbåt enn fiskebåt. "Uteplassen" blir noe begrenset om du går for versjon med hardtop med targabøylen. Er praktisk på tur og blir lunere enn med kun vindskjerm og kalesje , men som sagt "uteplassen" blir nokså begrenset med lite ståhøyde. Mørebas med 4 takter blir gjerne lett baktung så er ikke lurt med med for mange personer bak under fiske. Er i tillegg faste benker foran og bak som tar en del plass i forhold til fiske.Skroget er i og for seg greit og tåler en del sjø, men du må regne med litt slag da den er nokså flatbunnet. Sjekk også om strengere er løse eller om den er skumfylt, kan da være tung dersom vann er trekt inn i skummet.

ballistic skrev 12 minutter siden:

Hei. Har en Mørebas 17 fot med hardtop. Mener dette er mere turbåt enn fiskebåt. "Uteplassen" blir noe begrenset om du går for versjon med hardtop med targabøylen. Er praktisk på tur og blir lunere enn med kun vindskjerm og kalesje , men som sagt "uteplassen" blir nokså begrenset med lite ståhøyde. Mørebas med 4 takter blir gjerne lett baktung så er ikke lurt med med for mange personer bak under fiske. Er i tillegg faste benker foran og bak som tar en del plass i forhold til fiske.Skroget er i og for seg greit og tåler en del sjø, men du må regne med litt slag da den er nokså flatbunnet. Sjekk også om strengere er løse eller om den er skumfylt, kan da være tung dersom vann er trekt inn i skummet.

Ok Høres ut som dette ikke er båten for meg da. 

Har 2 spørsmål til det du skriver. På forhand beklages det for min inkompetanse* 

1: Forstår jeg deg riktig med at jeg bør holde meg vekke fra 4-takter motorer?

2: Hva mener du med "skumfylt" og hvordan ser jeg det?

Fant denne i dag. Litt eldre sak men virker grei. Men her er det 4-takter. aner ikke om den er "skumfylt" siden jeg ikke vet hva det betyr hehe.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=299416133

Er det en grei båt til prisen?

Hei. 4 taktere er jo veien å gå i dag mtp på forbruk, alternativet er 2 takter med innsprøytning(Eninrude/ Mercury Optimax, Tohatsu f.eks). Mørebas er jo en gammel båt som er bygd for lettere 2 taktere så en vil merke vekta bakpåhom en har en stor og tung 4 takter. Har en 100 hk Suzuki på min, den veier 189kg og er nok litt mye for Mørebasen , men fungerer sånn sett. Har i tillegg ca 55L tank bak samt batteri så blir en del vekt bak. 

Mørebas brukte en periode å forsterke/stive av skroget med å fylle skum mellom skrog og innerliner. Dette skummet kan i mange tilfeller begynne å trekke til seg fukt og vann og vil gjøre at båten blir tung samt at den mister styrke og stivhet. Min  mørebas var ikke skumfylt , men hadde innstøpte stringere. Mørebasen veier ca 550 kg om jeg husker rett, så er en relativt tung båt.

Rydsen virker som en grei tur/fiskebåt med mulighet for krypinn som kan være praktisk. Aner ikke noe om prisen,men er generelt greit å se hvordan båt og motor er vedlikeholdt. Godt vedlikehold vil vise seg og kan spare deg for mange ergrelser og dyre oppdateringer.

Hvis du vil ha en blanding av liten rask båt, rom under dekk til fiskeutstyr etc, og ca 2x2 meters "arbeidsdekk" på et svært stabilt skrog, så sjekk ut Shetland 498. 

Det er en gammel båt, og egner seg best til pilkefiske, havfiske, dorging og line. Ikke til garn. 

Er ekstrem sidestabil, tåler å kjøres ganske hardt i sjø, gir beskyttelse når.man kjører mot vær og vind.

Pga måkevingeskrog er den som å kjøre et lokomotiv. Ligger pent, selv også i ganske krapp sidesjø. 

Går nok tregere enn andre båter da den har mye våt flate. Med 60 hk går min i 23-24 knop på maks, men planer ned til ca 14 knop. 

Dette er gamle båter. Min er fra 1973. Men jeg er blitt glad i den. Kaller den en liten speedsjark. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

ballistic skrev 2 minutter siden:

Hei. 4 taktere er jo veien å gå i dag mtp på forbruk, alternativet er 2 takter med innsprøytning(Eninrude/ Mercury Optimax, Tohatsu f.eks). Mørebas er jo en gammel båt som er bygd for lettere 2 taktere så en vil merke vekta bakpåhom en har en stor og tung 4 takter. Har en 100 hk Suzuki på min, den veier 189kg og er nok litt mye for Mørebasen , men fungerer sånn sett. Har i tillegg ca 55L tank bak samt batteri så blir en del vekt bak. 

Mørebas brukte en periode å forsterke/stive av skroget med å fylle skum mellom skrog og innerliner. Dette skummet kan i mange tilfeller begynne å trekke til seg fukt og vann og vil gjøre at båten blir tung samt at den mister styrke og stivhet. Min  mørebas var ikke skumfylt , men hadde innstøpte stringere. Mørebasen veier ca 550 kg om jeg husker rett, så er en relativt tung båt.

Rydsen virker som en grei tur/fiskebåt med mulighet for krypinn som kan være praktisk. Aner ikke noe om prisen,men er generelt greit å se hvordan båt og motor er vedlikeholdt. Godt vedlikehold vil vise seg og kan spare deg for mange ergrelser og dyre oppdateringer.

Takk for forklaring!

Ok da forstår jeg litt bedre og det virker som Rydsen kan være et godt alternativ. 

Interessant du nevner 2 takter med innsprøyting. Jeg har sett på denne med Tohatsu motor

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=274769527

Den virker veldig kjekk, men usikker om den passer mitt foremål. 

Prblemet med denne er at den har låge under vann ukjent antall dager. Men selger sier den bør være ok for det. En kollega av meg sier jeg aldri må finne på å kjøpe en båt som låge under saltvann. Hva tenker dere om dette?

Grand Banks jr skrev 3 minutter siden:

Hvis du vil ha en blanding av liten rask båt, rom under dekk til fiskeutstyr etc, og ca 2x2 meters "arbeidsdekk" på et svært stabilt skrog, så sjekk ut Shetland 498. 

Det er en gammel båt, og egner seg best til pilkefiske, havfiske, dorging og line. Ikke til garn. 

Er ekstrem sidestabil, tåler å kjøres ganske hardt i sjø, gir beskyttelse når.man kjører mot vær og vind.

Pga måkevingeskrog er den som å kjøre et lokomotiv. Ligger pent, selv også i ganske krapp sidesjø. 

Går nok tregere enn andre båter da den har mye våt flate. Med 60 hk går min i 23-24 knop på maks, men planer ned til ca 14 knop. 

Dette er gamle båter. Min er fra 1973. Men jeg er blitt glad i den. Kaller den en liten speedsjark. 

Den skal sjekkes! takk :)

ikke egen erfaring med Marexen, men har et blad liggende hvor den ble testet.  Den fikk skryt for sjøegenskapene 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 17 minutter siden:

ikke egen erfaring med Marexen, men har et blad liggende hvor den ble testet.  Den fikk skryt for sjøegenskapene 

Ok høres bra ut!

Men hva skal msn tenke om at den har hatt seg en tur under vann? 

Ut fra hva jeg har forstått må en alltid påregne at en påhengs som har vært under vann kan få problemer med det elektriske. Følgeskader som kan vises seg etter lang tid. Har ingen egen-erfaring med druknet motor.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

En påhenger som har vært under vann  vil vel alltid være et sjansespill. Om den spyles ren med ferskvann og får tørket all elektronikk, startmotor osv kan den nok fungere, men sjansen vil være at det vil oppstå problemer over tid. Er dyrt å bytte startmotor , coiler ledningsnett osv.For at motor skal kunne fungere  må en være sikker på at alt er gjort riktig idet den ble tatt opp av saltvannet, spylt ,tørket og smurt opp, deretter varmkjørt over flere timer. men selv da er det nok vanskelig å unngå at det ikke dukker opp noen intermitterende problemer etterhvert som tiden går og ting begynner å eire.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...