Jump to content

Gassboks med skrukobling til båt?

Norskipper

Recommended Posts

Er det noen som vet om det går an å bruke en gassboks som vist under i båt?  Disse har  skrukobling og brukes typisk til kokebluss og griller.  Jeg har ikke plass til en 2 kg beholder, og tenkte kanskje det finnes et adapter med slangestuss slik at jeg fikk kobla til gasslangen fram til byssa.  Må det evt være en regulator her også i tillegg til stengeventil?

Mvh Easy Life

68114007785502.jpg

Sailing - the most expensive way to travel in discomfort....

Aldri sett løse tilkoblings adaptere altså kobling med slange til disse boksene. Eneste er adapter for fylle gass lightere til disse boksene. 

Primus har 2 typer bluss med 2 brennere som går til disse boksene . Kinjia og Tupike bruker sånne bokser ,eller så må du over på bluss med 220 grams patron bokser hvis ikke har mulighet til større .

Ville vurdert Primus sine da får mer utvalg i vintergass mer effekt, disse 220 boksene går fort selv om sommeren 

Norskipper skrev for 21 timer siden:

Jeg har ikke plass til en 2 kg beholder, og tenkte kanskje det finnes et adapter med slangestuss slik at jeg fikk kobla til gasslangen fram til byssa. 

Høres ut som et livsfarlig opplegg.

Håper du har plass til en slik i dregglkassa og kopler den til hver gang du skal koke og kopler den fra etter bruk og legger den i dreggkassa,, regner med at dreggkassa har drenering til friluft, ellers er det en dårlig ide.

Og at du har gassalarm.

image.png.780aff85c217a5cb0473391b2760166e.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Brennere som står direkte på flasker er vanligvis høytrykksbrennere, mens faste installasjoner gjerne er lavtrykksbrennere som trenger regulator. Den @vikjo angir vil sikkert fungere. Men boksene må fortsatt stå et sted med ventilasjon, som er slik at gassen kan ventileres ut fra laveste punkt. Utløpet må ikke være under vann. Heller ikke under seiling.

Redigert av J-Å (see edit history)
Norskipper skrev for 10 timer siden:

Boksen står i drenert utvendig rom, men her er det altså ikke plass til en std 2 kg beholder med primus ventil.

Da ville jeg ha laget et nytt utvendig drenert rom med plass til minimum 2kg flaske. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Steihy skrev for 2 timer siden:

Den regulatoren ligner veldig på den jeg hadde til 2 kg. flasker. Er du sikker på at den går til gjengene på campingboksene?

Det ville jo være rart om den ikke passer til EN417 bokser når de spesifiserer det. De har forresten en for 8mm slange også:

https://www.thansen.no/camping/gassartikler/gassregulatorer/n15863/

Ellers finnes det en annen type høyere og smalere 2kg flaske, hvis det er diameteren som er problemet (20 cm): 

https://www.obs.no/bygg-og-hage/hage-og-uterom/grill/grilltilbehor/aga-propan-husholdning-stalflaske-2-kg-inkl.-gass

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...