LAKA Startet 14.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2023 (redigert) Vi bor ved sjøen og ønsker en rask, liten og morsom båt til småturer i skjærgården. Vi har seilbåt til de litt lengre ekspedisjonene, men av og til er det deilig å bare dra utpå uten for mye forberedelser. Båten må kunne transportere far og 3-4 små unger sånn noenlunde trygt rundt i skjermet farvann i Ryfylke, men også være morsom nok til at jeg kan leke litt på egen hånd. Musling 430 (gjerne i Stormer Marine sin utgave) ser morsom ut og er vel en av favorittene foreløpig. Ser for meg en 30-40 HK vil være passende på en slik båt. Er det andre morsomme alternativer i denne klassen. Har litt sansen for de litt klassiske båtene med historie, så har også kikket litt på With dromedille i ulike utgaver. Budsjettet er ikke helt klart enda, men fra 40-90k er aktuelt å bruke. Redigert 14.Mai.2023 av LAKA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2023 (redigert) Det lå en strøken 430 til salgs på finn med 60 hk etec av første versjon til 80k. Det er nok en ypperlig kombinasjon. Motor var 2006 men stått lagret tørt og fint i de fleste årene. @lang-sommerferiehar vel den med 40 hk etec tror jeg. Gjør 42 knop hvis jeg husker rett. Redigert 14.Mai.2023 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 14.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2023 I øvre del av skalaen tenker jeg gh 15 std og winrace 15 bør være aktuelle. Ser for meg 12 fot kan bli litt snautt plassmessig med 5 pers Musling 430 er uansett alltid en høydare. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LAKA Svart 15.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2023 ivar skrev for 10 timer siden: øvre del av skalaen tenker jeg gh 15 std og winrace 15 bør være aktuelle. Ser for meg 12 fot kan bli litt snautt plassmessig med 5 pers Musling 430 er uansett alltid en høydare. Enig i at 12 fot blir litt lite, så tenker Musling 430 er det minste vi kan gå for. Noen som vet om de nye Muslingene fra Stormer Marine (som jeg syns ser veldig fine ut) er vesentlig bedre enn er gamle originale? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2023 De er ikke noe bedre enn de gamle, de er litt tyngre, den ekstra høye modellen er styggere og de har fått litt mindre juling de siste 30årene, det er så mange entusiaster som har hatt muslinger og passa godt på de at jeg ikke hadde tenkt så mye mer på akuratt det også hadde jeg kjøpt meg en orginal musling og smila hver gang jeg var ute å kjørte Men musling og kids ombord ? De båtene er svært ranke, så når kidsa henger over ripa for å se på fisken eller teina som kommer opp, så blir nok fenderlista våt. Men i 30-40knop derimot, så er båten kjempe stabil Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 15.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2023 Vi har mye moro med en ISY 370. God V bunn, høy sittestilling og mykt skrog gjør at en kan kjøre ganske hardt i bølger. Men den er litt rank med konsoll. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 15.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2023 GRP 425 Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 15.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2023 lang-sommerferie skrev for 3 timer siden: Men musling og kids ombord ? De båtene er svært ranke, så når kidsa henger over ripa for å se på fisken eller teina som kommer opp, så blir nok fenderlista våt. Men i 30-40knop derimot, så er båten kjempe stabil Godt innspill. Nå blir det verken teinesetting eller fisking (til det bruker vi båten i speidergruppa, en Øien 620F), men alltid greit at båten er sånn noenlunde stabil. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 15.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2023 Har en Musling 430 støpt på Hemnesberget(Rana) fra 84. Denne er solid bygd. Tror ikke alle bygde disse like solide, men Stormer gjør nok det, samt Westermoen. Skroget er fantastisk bra, takler bølger på en måte som overrasker. Hadde 40 Yamaha 2 takt først på 88 kg, det funker veldig bra vektmessig. 30 knop ca. Har i dag Johnson 70 på 114 kg. Det går helt fint, men vekta merkes. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 16.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2023 LAKA skrev On 14.5.2023 at 21.23: Båten må kunne transportere far og 3-4 små unger sånn noenlunde trygt rundt i skjermet farvann i Ryfylke, men også være morsom nok til at jeg kan leke litt på egenhånd. Likte bare sitatet, - "må kunne transportere 3-4 sånn NOENLUNDE trygt" ?? Ja, dagens båter(litt som biler), er stadig blitt tryggere, men stadig tyngre. Noe som er fint, .en det går ut over kjørbarheten, respons, og lekenhet. Glede ? Liker din instilling. Savner litt den 14 fot landsstelsbåten jeg vokste opp med. Ustabil, lett, praktisk. . Drømte bare om større motor.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.